خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کار پوستر پنجمین جشنواره تئاتر معلولان را رونمایی کرد؛

قطب‌الدین صادقی: احترام فرهنگی برایم جایگزین فرهنگ ترحم شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۶۴

صادقی: برخی آثار از نظر فنی و قدرت تاثیرگذاری بسیار بهتر از نمایش‌های تئاترشهر هستند. / دبیر جشنواره: معلولان چیزی از دیگر اقشار اجتماع کم ندارند و در برخی زمینه‌ها بسیار بهتر عمل می‌کنند.

ایلنا: نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره سراسری تئاتر معلولان کشور صبح امروز دوشنبه(۲۵ آذر) در سازمان بهزیستی کل کشور برگزار شد و سپس وزیر بهداشت در حضور خبرنگاران و مسئولان از پوستر این رویداد رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا نوع‌پرست(دبیر پنجمین دوره جشنواره تئاتر معلولان) با اشاره به اینکه توجه بیشتر به هنر در سازمان بهزیستی از دهه ۸۰ آغاز شد؛ گفت: ابتدا باید عنوان کنم با توجه به فعالیت‌های هنری صورت گرفته توسط مددخواهان شاید بهتر باشد واژه معلول را به‌کار نبریم و بگوییم تئاتر توانمندان، چراکه این عزیزان در ۶ منطقه و سراسر کشور فعالیت‌های چشمگیری‌ داشتند که نتیجه در نهایت از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ دیماه روی صحنه خواهد رفت.

وی با اشاره به شعار این دور جشنواره ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم دوره پنجم این بود که ۶ منطقه کشور در همین رابطه فعال شد و از هنگام ارسال فراخوان شرکت، تعداد ۳۳۸ گروه نمایشی متقاضی حضور در این رویداد بودند که در نهایت ۲۲ اثر توسط هیئت انتخاب برگزیده شد. همیچنین برای نخستین مرتبه است که شاهد حضور هنرمندان بزرگی همچون دکتر قطب‌الدین صادقی و پریوش نظریه به همراه عزت‌الله انتظامی در بخش داوری این رویداد هستیم.

دبیر جشنواره با بیان تاثیر مثبت فعالیت‌های هنری به ویژه تئاتر در جهت توانمندسازی روحی و جسمی مددخواهان اظهار داشت: معلولان چیزی از دیگر اقشار اجتماع کم ندارند و حتی گاهی شاهد هستیم در برخی زمینه‌ها بسیار بهتر عمل می‌کنند. به همین منظور قصد داریم بخش‌های بیشتری از کشور را درگیر این هنر کنیم که طی آن استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر و کردستان تا پایان سال برنامه‌هایی در این رابطه برگزار خواهند کرد.

قطب‌الدین صادقی(مدرس و عضو هیئت داوران پنجمین جشنواره تئاتر معلولان ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با سازمان بهزیستی گفت: توسعه کمی و کیفی آموزش و فعالیت تئاتری مددخواهان باعثخوشحالی است، چون زمانی که به همراه آقای انتظامی و تعدادی از دوستان کار در ارتباط تئاتر معلولان را آغاز کردیم تعداد کل گروه‌های فعال به زور ۲۲ گروه‌ می‌شد، اما امروز شاهد هستید ۳۳۸ گروه متقاضی شرکت در جشنواره هستند و اعتقاد دارم کیفیت آثار نیز به همین نسبت افزایش یافته است.

این هنرمند با بیان اینکه برخی آثار از نظر فنی و قدرت تاثیرگذاری بسیار بهتر از برخی نمایش‌های تئاترشهر است افزود: هنر تئاتر فرایندی گروهی است و امکان مطرح شدن مددخواهان در جمع را فراهم می‌کند تا آنچه را به دلایل مختلف در اجتماع از دست داده‌اند بار دیگر به دست بیاورند و با تصحیح نگاه جامعه توانایی خود را اثبات کنند.

کارگردان تئاتر ایران همکاری این افراد در کار هنری و ارتباطات اجتماعی با بعضی اشخاص بدون نقص فیزیکی را بسیار تاثیرگذار دانست و با بیان خاطره‌ای عنوان کرد: روزی پیش از شروع نمایش صدای صلوات از داخل سالن به گوش می‌رسید و برای ما هم جای تعجب داشت چرا در حالی که اجرا شروع نشده مردم صلوات می‌فرستند. اما وقتی دلیل را جویا شدیم گفتند این معلول پس از ۱۸ سال نشستن روی ویلچیر با دیدن آقای انتظامی از روی صندلی بلند شد.

وی ادامه داد: این نوع فعالیت‌ها می‌تواند در حساس کردن افکار عمومی بسیار تاثیرگذار باشد و تاکید می‌کنم جشنواره تئاتر معلولان به مددجویان و همه اجتماع کمک خواهد کرد.

پریوش نظریه که پس از برگزاری پنج دوره به عنوان نخستین داور زن با جشنواره تئاتر معلولان همکاری می‌کند در این رابطه گفت: با شنیدن صحبت‌های دکتر صادقی و تجربیاتی که داشتند برای خود من هم سوالات و جذابیت‌هایی ایجاد شده تا به تماشای نمایش‌های این دوره بنشینم و امیدوارم بتوانم وظیفه خود را به خوبی انجام دهم.

نعمتی، مدیر اجرایی جشنواره تئاتر معلولان در خصوص تعداد گروه‌های برگزیده و محل اجرای نمایش‌ها بیان کرد: سالن‌های نمایش حوزه امسال میزبان آثار خواهند بود و چهار سالن این محل در اختیار قرار گرفته است. ما در گذشته فکر می‌کردیم با بردن اجرای آثار به نقاط مختلف شهر می‌توانیم طیف بیشتری از مردم را درگیر کنیم و تاثیرگذاری بیشتری در جهت فرهنگ‌سازی داشته باشیم اما تجربه نشان داد چنین اتفاقی نمی‌افتد و تمرکز اجرای آثار در یک نقطه مشخص تاثیر بیشتری دارد.

وی همچنین به جوایز در نظر گرفته شده برای گروه‌های برگزیده گفت: جوایز در دو بخش معلولان و غیرمعلولان(همراه) تقسیم می‌شود که البته سهم بخش نخست بیشتر خواهد بود و به این منظور برای همراهان هم جایزه در نظر گرفتیم تا در آینده به همکاری با گروه‌ها تشویق شوند.

قطب‌الدین صادقی در ادامه نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره تئاتر معلولان ضمن پاسخ به سوالی درخصوص توجه به آموزش تئاتر در این سازمان طی روزهای سال گفت: تا جایی که من اطلاع دارم سازمان بهزیستی تا امروز برنامه مشخصی در این زمینه نداشته اما می‌توانم بگویم طی ۱۰سال گذشته بهترین تحصیل‌ کرده‌های ما با معلولان پیوند خورده‌ و همه دانش تخصصی خود را به محل کارشان برده‌اند. من به سازمان پینشهاد کردم محلی را برای ادامه فعالیت‌ها در طول سال درنظر بگیرد که نمایش‌ها آنجا اجرای مداوم داشته باشد و ما می‌توانیم از این محل به عنوان جایی برای آموزش نیز بهره بگیریم که به یقین نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

سخنگویی، دبیر اجرایی جشنواره پس از صحبت‌های صادقی با ذکر تاریخچه فرهنگ برخورد با معلولان در کشور گفت: برگزاری جشنواره تئاتر معلولان از دیرباز یکی از آرزوهای سازمان بهزیستی بوده که امروز تحقق پیدا کرده است. ما از ۲۰سال قبل اعتقاد داشتیم امکانان کشور باید به تساوی میان افراد توضیع شود و همه باید از امکانات برخودار باشند.

وی با بیان اینکه آن زمان حضور این افراد در اجتماع و مدارس معنای خاصی داشت؛ افزود: شما امروز دیگر شاهد استفاده از تعابیری همچون چلاق، ‌ کر و کور نیستید و کار به جایی رسیدن که چندسال قبل سازمان بهداشت جهانی واژه معلول را از دایره لغات خود حذف کرد که در تلاش هستیم به همین سمت حرکت کنیم. اما در حال حاضر چاره‌ای جز به کار بردن این واژه نداریم و نیاز داریم تا زمان بگذرد و بتوانیم و واژه‌ای جایگزین کنیم.

پریوش نظریه با ارائه پیشنهادی به مسئولان برگزاری درخصوص آموزش تئاتر اظهار داشت: با توجه به اینکه موسس بنیاد خیریه یاران برکت مهر هستم که به توانمندسازی بانوان سرپرست خانواره اختصاص دارد از همین طریق آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و استفاده از هنرمندان در این جهت اعلام می‌کنم. موسسه ما در مواقعی به یاری هموطنانی که دچار آسیب‌ها و بلایای طبیعی می‌شود نیز می‌شتابد و می‌تواند در ارتباط با آموزش مددخواهان نیز یاری رسان باشد.

قطب‌الدین صادقی در پایان ضمن پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش برای برقراری ارتباط بیشتر با جشنواره تئاتر فجر گفت: مسئولان برگزاری جشنواره فجر تا امروز کوچکترین تصوری از تئاتر مددخواهان اجتماعی نداشتند و این مشکل را در برخی مسئولان دیگر کشوری هم مشاهده کرده‌ام که امیدوارم با کمک رسانه‌ها و حساس کردن افکار عمومی فرهنگ‌سازی در این زمینه را شاهد باشیم، سپس به بحثشرکت در جشنواره فجر هم خواهیم رسید. اما به طور کل برای شخص من احترام فرهنگی، جایگزین فرهنگ ترحم شده و معتقدم می‌توان برنامه‌ریزی داشت تا بعضی آثار مستقیم به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کند.

پس از پایان نشست خبری، پوستر و سایت پنجمین دوره از جشنواره سراسری تئاتر معلولان با حضور معاون وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در سازمان بهزیستی کل کشور رونمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز