خبرگزاری کار ایران

با تکیه بر رمان «بهومیل هرابال» نویسنده معاصر چک؛

سیامک صفری «تنهایی پرهیاهو» را می‌نویسد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۰۷

«تنهایی پرهیاهو» عنوان کتابی از بهومیل هرابال در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ نوشت اما از آن‌جا که در کشورش ممنوع‌القلم بود، در سال ۱۹۷۶ به صورت مخفیانه منتشر شد.

ایلنا: سیامک صفری نمایش‌نامه‌ای براساس رمان «تنهایی پرهیاهو» به قلم «بهومیل هرابال» نویسنده معاصر چک می‌نویسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صفری که چندی قبل نمایش «پسران آفتاب» نوشته " نیل سایمون " را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر و سپس فرهنگسرای نیاوران به صحنه برد، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: نگارش این نمایش‌نامه را از مدتی قبل آغاز کردم که به مراحل پایانی نزدیک شده است. سعی می‌کنم در این متن فضایی که شخصیت در رمان تجربه می‌کند جریان داشته باشد و از آن فاصله نگیرم.

وی همچنین به اهمیت جذب حمایت مالی مرکزهنرهای نمایشی برای به صحنه رفتن این اثر تاکید کرد و گفت: با توجه به اتمسفر حاکم بر اثر نمی‌توانم انتظار داشته باشم مردم مانند آنچه در اجرای نمایش «پسران آفتاب» اتفاق افتاد بابت سرگرم شدن هزینه کنند. به همین علت روی صحنه رفتن این اثر با تکیه بر قرارداد گیشه قابل اتکا نیست و حتما به حمایت مرکزهنرهای نمایشی نیاز دارد.

«تنهایی پرهیاهو» عنوان کتابی از بهومیل هرابال نویسنده اهل چک است که این اثر را در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ نوشت اما از آن‌جا که در کشورش ممنوع‌القلم بود، در سال ۱۹۷۶ به صورت مخفیانه منتشر شد. اولین انتشار اثر در کشور چک به سال ۱۹۸۹ برمی‌گردد و داستان برخلاف بیشتر آثار هرابال، در دوره سلطه نظام کمونیستی رخ می‌دهد.

این اثر تک‌گویی درونگرایانه یک کارگر پِرِس به نام " آقای هانتا " را روایت می‌کند که در زیر زمین مرطوب یک انبار کاغذ باطله روزگار می‌گذراند و کتاب‌هایی را که از سوی اداره سانسور به محل آورده می‌شود را خمیر می‌کند. آقای هانتا با خواندن این کتاب‌ها دنیا را به گونه‌ای دیگر می‌بیند.

هرابال در سال ۱۹۴۸ دکترای حقوق گرفت و ضمن تحصیل دوره‌هایی در سطح دانشگاهی در فلسفه ادبیات و تاریخ گذراند اما پس از تحصیل از مدرک و سابقهٔ تحصیلی‌اش هیچ استفاده‌ای نکرد و به قول خودش به یک سری مشاغل جنون‌آمیز از جمله سوزن‌بانی راه‌آهن و راهنمایی قطار‌ها، نمایندهی بیمه، دست‌فروش دوره‌گرد اسباب‌بازی، کارگر ذوب‌آهن و کار در کارگاه پرس کاغذ باطله پرداخت. میلان کوندرا رمان نویس سر‌شناس، او را بهترین نویسنده معاصر چک می‌داند.

کتاب «تنهایی پرهیاهو» نخستین‌بار توسط پرویز دوائی به فارسی ترجمه و سال ۱۳۸۳ به همت نشر آبی(مجموعه کتاب روشن) به بازار نشر آمد. ترجمه جدیدی از این اثر به تازگی روانه بازار نشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز