خبرگزاری کار ایران

القدس العربی گزارش داد:

توطئه معکوس بن سلمان علیه شاهزادگان سعودی

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۲۹۱

تحلیلگران سیاسی معتقد هستند که کودتا در عربستان عملا رخ داده اما در راستای منافع شخصی ولیعهد سعودی و تضمین سلطنت مطلق وی صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی، منابعی از خانواده سلطنتی عربستان اخباری را مبنی بر توطئه‌چینی برای کودتا علیه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر و اعلام کردند که افراد خاندان پادشاهی به شواهد و قراینی دال بر تلاش برای کودتا دست یافته‌اند.

این منابع به گسترش دایره بازداشت‌هایی استناد کردند که برخی از مهم‌ترین چهره‌های درباری و ده‌ها مقام دولتی و نظامی را شامل شده است و در صدر آن‌ها «احمد بن عبدالعزیز»، برادر «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی، «محمد بن نایف»، ولیعهد پیشین و برادرش «نواف بن نایف» قرار دارند. همچنین «عبدالعزیز بن سعود بن نایف»، وزیر کشور فعلی و پدرش «سعود بن نایف»، امیر منطقه شرق برای بازجویی درباره عملیات کودتای ادعایی احضار شدند. 

ادعای بن سلمان در اتهام این افراد به تلاش برای کودتا تماس تلفنی آنان با نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها است. این در حالی است که احمد بن عبدالعزیز در نتیجه تماس با نیروهای خارجی به کشور بازگشت و آمریکایی‌ها سلامت وی را برای بازگشت به کشور تضمین کردند و به تبع، بازگشت او به کشور به مفهوم بیعت با پادشاه و ولیعهد است.

تفسیر حقیقی از این رویدادها این است که کودتا عملا رخ داده است اما این کودتا از جانب بن سلمان علیه ضمانت‌های آمریکا و کل سرمایه‌های سیاسی در دربار سعودی بوده است.

این کودتا نه‌تنها برای حذف رقبای سیاسی صورت گرفته بلکه خط‌مشی سیاسی پر اشتباه و فاجعه‌بار ولیعهد سعودی در داخل این کشور و در سطح منطقه و جهان به طور غیر مستقیم وزن و اعتبار بالایی داد.

اما تبر گردن احمد بن عبدالعزیز را هدف قرار گرفته، زیرا او وارث طبیعی زنجیره آل سعود پس از درگذشت «عبدالعزیز بن سعود» بنیان‌گذار این سلسله است. همچنین علی محمد بن نایف ، ولیعهد پیشین و برادرش نواف نیز آماج این حملات هستند، اما در حقیقت هر شاهزاده سعودی دیگری که از احترام در درون خانواده سلطنتی برخوردار است و یا خط مشی سیاسی او در نظام بین‌المللی (به‌ویژه آمریکایی‌ها)  قابل‌قبول است، مورد هدف بن سلمان قرار می‌گیرد.

این در حالی است که همزمان، اعتبار ولیعهد سعودی و به طور کل عربستان به دلیل خطاهای او دچار افول سیاسی است.

اخبار درز پیدا کرده نشان می¬دهد که ولیعهد احتمالا این شاهزادگان را به خیانت متهم می¬کند که اگر چنین شود، در واقع به مفهوم دوره جدید و بی سابقه عربستان است که ولیعهد طی آن برای تشکیل نظام جدید و تضمین سلطنت مطلق برای خود و بقای فرزندان ملک سلمان به شکست بال¬های قوی داخل دربار روی می-آورد.

کودتا عملا رخ داده اما علیه خاندان سعودی و در راستای منافع شخص واحدی به نام محمد بن سلمان 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز