خبرگزاری کار ایران

بررسی پیامدهای آخرین فرمان مهاجرتی ایالات متحده؛

مجلسی: ترامپ فراموش کرده که آمریکا را مهاجران ساختند/ تبعات امنیتی و اجتماعی در کمین جمهوری‌خواهان

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۴۱۵

اولین پیام اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا نقض کامل و مشهود حقوق بشر است و از سوی دیگر عوام‌فریبی محض در دستور کار قرار دارد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد تایید قانون مهاجرتی ترامپ و پیامدهای آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در رسانه‌ها و برخی از تحلیل‌ها دیده می‌شود که قانون جدید مهاجرتی ترامپ در راستای اقدام وی در خصوص جداسازی کودکان مهاجران از پدر و مادران خود، مورد اشاره قرار گرفته است که اساساً این دو موضوع هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. دولت آمریکا از سال‌های اخیر و حتی قبل از ورود ترامپ به کاخ‌ سفید در مورد ورود مهاجران خصوصاً از طریق مکزیک، هشدارهایی ار داده بود و قرار بر این بود که سیاست‌هایی را برای کنترل این موضوع و تاثیراتش اتخاذ کند. به گونه‌ای که ایالت کالیفرنیا رسماً به یک ایالت دو زبانه تبدیل شده و حتی در جاده‌های آن، تابلوهای راهنمایی و رانندگی به دو زبان لاتین و انگلیسی دیده می‌شود. لذا بحث برخورد با مهاجران یکی از مسائلی است که از گذشته در ایالات متحده وجود داشته است اما مجری آن ترامپ نبوده است.

وی ادامه داد: اصل ماجرا اینجاست که ترامپ به دنبال طرح و قبض و بست سناریوی «مجرم‌سازی» علیه مهاجران و پناهجویان است؛ او رسماً مادران و پدران مهاجر را مجرم خطاب کرد و آنها را به زندان انداخت و از سوی دیگر کودکان آنها را در کمپ‌های جداگانه حصر کرد که این سیاست به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و باعث شد تا از این رویکرد، عقب‌نشینی کند. اما فرمان مهاجرتی ترامپ که اخیراً آنرا صادر کرده است دقیقاً یک سیاست جداگانه تلقی می‌شود و باید آن را ادامه فرمان‌های مهاجرتی وی دانست که به محض ورودش به کاخ‌سفید آن را در دستور کار قرار داد. فرمان‌های قبلی به دلیل اعتراض‌های متعدد و شکایت برخی از خانواده‌ها، متوقف شد اما متاسفانه شاهد هستیم که فرمان جدید تایید شد.

اغلب مهاجران حاضر در آمریکا، عمدتاً از نسل اول و دوم مهاجران هستند که غالباً حقوقشان ضایع شده است. اولین حقوق مهاجران و پناهجویان که فرمان‌های ترامپ آنها را گرفتار کرده است، زیر پا گذاشته شدن حقوق‌بشر توسط ایالات متحده است. طیف عظیمی از مهاجران تنها خواهان دیدار با خانواده‌های خود در آمریکا هستند و برخی از آنها چندین سال است که فرزندان خود را ندیده‌اند. این دقیقاً به معنای محروم کردن انسان‌ها از حق طبیعی خود است.

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه فرمان‌های ابتدایی در مورد خویشاوندان مهاجران امکان سفرهای ضروری به آمریکا را مهیاء کرده بود، گفت: در ماه‌های اخیر فرمان‌هایی که ترامپ صادر کرده نهایتاً با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و قرار بر این شد که خویشاوندان مهاجران می‌توانند به آمریکا سفر کنند. اما آخرین فرمان ضد مهاجرتی وی باعث شده تا تمامی اصول انسانی نقض شود. به عبارت دیگر این موضوع ی سوء استفاده آشکار دولت آمریکا از قوانین است؛ یعنی قانون را اصلاح و تایید می‌کنند اما در اجراء آن را به بن‌بست می‌رسانند. این در حالی است که شکایت‌هایی از ناحیه ایالت هاوایی و سایر ایالات انجام شده و حکم قاضی مبنی بر تایید فرمان ترامپ را، حکم سیاسی خوانده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حکمی که از سوی دادگاه آمریکا تایید شد، توسط یکی از قضات منتسب ترامپ صورت گرفت و به نوعی حیثیت آمریکا را به سخره گرفت. باید دانست که گروه عظیمی از این مهاجران ایرانی هستند که بالاترین تخصص‌ها را در بیمارستان‌ها، موسسات حقوقی، دانشگاه‌ها و غیره دارند اما ترامپ آنها و خانوادشان را تحت فشار قرار داده است. از منظری دیگر باید توجه داشت که طیف عوام در آمریکا از این رویکرد ترامپ بسیار خرسند هستند و آن را احیاء عظمت آمریکا می‌دانند که این دقیقاً طرز فکر ترامپ و تزریق آن به سطوح مختلف جامعه آمریکاست. لذا این فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا دقیقاً بر خلاف سیاست دروازه‌های باز ایالات متحده است که علاوه بر فرو ریختن پرستیژ آمریکا، می‌تواند تبعات امنیتی و فرهنگی در داخل آمریکا برای جمهوری‌خواهان داشته باشد.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز