خبرگزاری کار ایران

گروه جدایی‌طلب باسک اعلام انحلال کرد

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۷۰۱

گروه جدایی‌طلبان باسک (اتا) که حدود ۸۵۰ نفر را طی نیم‌قرن مبارزه برای استقلال از اسپانیا به قتل رسانده، اعلام کرد که به‌طور کامل منحل می‌شود. این خبر را رسانه‌های اسپانیا اعلام کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از نیوزویک، خبرگزاری «افه» اسپانیا اعلام کرد که گروه جدایی‌طلبان باسک به طور کامل اعلام انحلال کرده است.

بیانیه انحلال این گروه در نامه‌ای که به تاریخ ۱۶ آوریل امضا شده اعلام شده است. این نامه برای شماری از مؤسسات سیاسی فرستاده شده است. این سازمان جدایی‌طلب پس از اعلام آتش‌بس با دولت در سال ۲۰۱۱، سلاح‌های خود را کنار گذاشته بود و بنابراین  اعلام انحلال آن چندان دور از انتظار نبود. 

سازمان اتا در سال ۱۹۵۹، برای مبارزه با سرکوب مردم باسک از سوی «فرانسیسکو فرانکو»، دیکتاتور اسپانیایی، شکل گرفت. هدف این گروه اعلام استقلال از اسپانیا و شکل‌گیری حکومتی در شمال اسپانیا و جنوب غربی فرانسه بود. 

این سازمان در ماه گذشته میلادی، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن از خانواده قربانیان حمله‌های تروریستی‌اش عذرخواهی کرد و «مسئولیت تمام‌وکمال» این حمله‌ها را بر عهده گرفت. 

در بیانیه این سازمان آمده بود: «می‌دانیم که در دوره طولانی‌مدت مبارزه مسلحانه، درد و رنج زیادی به‌بار آوردیم، از جمله مصائبی که نمی‌توان مرهمی بر آن‌ها گذاشت. ما به کسانی که توسط این سازمان کشته یا زخمی شده‌اند احترام می‌گذاریم و همچنین به کسانی که از این نبرد آسیب دیده‌اند. ما عمیقا متاسفیم.»

دولت اسپانیا اعلام کرد که به‌رغم اعلام انحلال این جدایی‌طلبان، به جست‌وجو برای یافتن اعضای آن ادامه خواهد داد.

«خوان ایگناسیو زویدو»، وزیر کشور اسپانیا، به خبرگزاری افه گفت: «دولت اسپانیا در این زمینه همواره موضع خود را حفظ کرده است. اعضای سازمان اتا با توقف کشتار مردم و اعلام انحلال هیچ دستاوری کسب نکرده‌اند. نیروهای امنیتی اسپانیا همچنان به تعقیب این ترویست‌ها،‌ هرکجا که باشند، ادامه می‌دهند.»

سازمان اتا به چند ترور سیاسی و بمب‌گذاری طی حکم‌رانی فراکو دست زد و این اقدام‌ها پس از مرگ دیکتاتور نیز ادامه یافت. 

درخواست فرجام این گروه، به سبب نپذیرفتن ترفندهای خشونت‌بارش، تاحدودی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. 

قانون اساسی اسپانیا در سال ۱۹۷۸ استقلال بیشتری به منطقه باسک داد، ازجمله نیروی پلیس، زبان، تحصیلات و حقوق مالی مخصوص به خود. 

این گروه در سال ۱۹۷۳ میلادی «لوئیس کاررو بلانکو»، نخست‌وزیر اسپانیا، را با بمب‌گذاری در خودروی او ترور کرد. 

سازمان اتا همچنین پس از بمب‌گذاری در یک سوپرمارکت در بارسلونا که به کشته شدن ۲۱ نفر منجر شد، مورد خشم مردم قرار گرفت. یک زن باردار و دو کودک نیز در میان کشته‌شدگان این حمله تروریستی قرار داشتند که باعث شد بسیاری در سراسر جهان این حمله را محکوم کنند.     

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز