خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه آمریکا:

نیروهای‌مان در سوریه برای مقابله با ایران خواهند ماند

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۵۳۵

وزیر خارجه آمریکا با اعلام این‌که ایالات متحده به حضور نظامی خود در سوریه ادامه خواهد داد، مدعی شد از جمله اهداف حضور نظامی آمریکا در سوریه مقابله با نفوذ ایران است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در سخنانی در موسسه «هوور» در دانشگاه «استانفورد» کالیفرنیا، اعلام کرد نیروهای آمریکایی پس از نابودی داعش در سوریه خواهند ماند تا مانع گسترش قدرت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و مقابله با نفوذ متحد آن یعنی ایران شوند.

تیلرسون اظهار داشت که ماموریت اصلی ارتش آمریکا نابود کردن گروه تروریستی داعش و جلوگیری از بازگشت آن است.

با این حال، تیلرسون اهداف دیگری را برشمرد و گفت ادامه حضور نیروهای آمریکایی با هدف کمک به ایجاد ثبات کافی در سوریه صورت می‌گیرد تا امکان حذف بشار اسد از قدرت و رفع نفوذ ایران فراهم شود.

تیلرسون مدعی شد: «عقب‌نشینی کامل خدمه نظامی آمریکا در این مقطع به اسد اجازه خواهد داد به رفتار بی‌رحمانه با مردم خود ادامه دهد. او که قاتل مردم سوریه است نمی‌تواند اعتماد کافی برای ایجاد ثبات در درازمدت ایجاد کند. یک سوریه باثبات، متحد و مستقل در نهایت نیازمند رهبری غیر از اسد است تا موفق شود.»

وی اظهار داشت که نقش آمریکا فراهم کردن ثبات است تا فرآیند صلح سازمان ملل از سر گرفته شود.

طبق ادعای تیلرسون، «دست‌کشیدن آمریکا از سوریه به ایران فرصت خواهد داد موقعیت خود در این کشور را بیش از پیش تقویت کند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که نباید اشتباه سال ۲۰۱۱ که با خروج به گفته او زودهنگام نیروهای آمریکایی از عراق همراه بود تکرار شود. به گفته او، آن «اشتباه» باعث بقای القاعده در عراق و در نهایت تبدیل آن به داعش شد.

آمریکا حدود دو هزار سرباز در سوریه مستقر کرده است که شامل واحدهای مهندسی ایجاد استحکامات و یگان‌های عملیات ویژه می‌شود که به شبه‌نظامیان محلی آموزش می‌دهند و در کنار آنها می‌جنگند.

آمریکا از «نیروهای دمکراتیک سوریه» حمایت می‌کند که یک گروه شبه‌نظامی عمدتا متشکل از جنگجویان کرد است.

آمریکا این گروه را شالوده تشکیل نیرویی ۳۰ هزار نفری می داند که امیدوار است در نهایت نواحی مرزی شرق سوریه را کنترل کنند.

دولت سوریه این نیرو را «خائن» می‌داند و ترکیه هم که به حضور نیروهای کرد در پشت مرزهای خود بدبین است با آن مخالفت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز