خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

خروج دولت ترامپ از روند صلح فلسطین محال است/ حمایت دولت‌های آمریکا از اسرائیل تنها در نوع و تاکتیک تفاوت دارد

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۵۴۸

ایالات متحده و شخص رئیس‌جمهوری این کشور بر اساس پیوندهایی که با اسرائیل دارد، نمی‌تواند خود را خارج از دایره صلح فلسطین قرار دهد و تنها الگوی حمایت‌ها و کنش‌های آمریکا تفاوت خواهد داشت.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر کناره‌گیری ترامپ و دولت وی از روند صلح فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی که در روزهای اخیر صورت گرفت، ابعاد مختلفی داشت که یکی از این ابعاد مساله صلح فلسطین است. برخی از رسانه‌های اسرائیل ادعا کردند که ترامپ قرار است از فرآیند صلح فلسطین کناره‌گیری کند که به نظر می‌رسد چنین امری محال است؛ در تحلیل دلایل رد این ادعا باید توجه داشته باشیم که کوشنر به عنوان مشاور ترامپ یک پیوند سببی با وی دارد به بیانی گویاتر داماد وی است و این نشان از اهمیت رابطه با اسرائیل دارد.

وی افزود: باید کوشنر را نماینده جمهوری‌خواهان برای صلح فلسطین بدانیم که البته برای بررسی دقیق این پرونده باید نگاه دولت کنونی حاکم بر کاخ سفید به مقوله صلح خاورمیانه را مورد واکاوی قرار دهیم. به صورتی که مصلحت ایالات متحده در ادامه حیات اسرائیل نهفته است اما اینکه چه متغیرهایی تضمین کننده حیات تل‌آویو خواهد بود، در ادوار و زمان‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته است. در این بین گروهی در واشنگتن حضور دارند که ادامه تفکرات دست راستی اسرائیل یا همان حزب لیکود را خواستار هستند و راهبرد آنها بر اساس سرکوب طیف‌های مختلف مقاومت فلسطینی‌ها بنا نهاده شده است. لازم به ذکر است که این گروه با جریان «آیپک» در ارتباط است که به آنها محافظه‌کاران مذهبی گفته می‌شود و اتفاقاً مسیحیان صهیونیست هم در بین آنها حضور دارند. طیف دیگری در مقابل جناح اول حضور دارد که «صلح در مقابل صلح» را راهبرد و استراتژی خود قلمداد می‌کنند؛ آنها به صورت صریح اعلام می‌کنند که ادامه سیاست مشت آهنین در سرزمین‌های اشغالی ممکن است حیات اسرائیل را با مشکل مواجه کند و باید به صورت‌ دیگر این صلح را محقق کرد.

با این تعاریف، دولت فعلی آمریکا به رهبری دونالد ترامپ و همچنین دولت اسبق این کشور که توسط بوش پسر راهبری می‌شد، تفکرات آیپک و طیف محافظه‌کاران مذهبی را دنبال می‌کنند که حتی بحث دو دولتی را تا حد بسیار ناچیز مورد نظر قرار داده بودند. در زمان اوباما دموکرات‌ها تاکیدشان بر این بود که اگر پروژه تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی عملیاتی نشود، بدون تردید اسرائیل با مشکل روبه‌رو خواهد شد. در اینجاست که شاهد هستیم اختلاف‌های زیادی میان اوباما و نتانیاهو در دولت قبلی آمریکا به وجود آمد اما باز هم ایالات متحده دست از حمایت از اسرائیل برنداشت. از این جهت اینکه دیده می‌شود ترامپ به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا در سفر به تل‌آویو از دیوار ندبه دیدار می‌کند یا اینکه از حمایت تسلیحاتی و سیاسی از اسرائیل دریغ نمی‌کند، نشان می‌دهد که تفاوت‌هایی میان راهبرد دولت وی با سایر دولت‌ها در خصوص اسرائیل وجود ندارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه حمایت ایالات متحده از اسرائیل در تمامی مقاطع وجود داشته و تنها ممکن است موارد و نوع حمایت‌ها تغییر کند، گفت: حمایت نظامی و امنیتی از تل‌آویو توسط ایالات متحده فارغ از اینکه چه دولتی و چه طیف سیاسی در کاخ سفید وجود دارد، از سالیان گذشته و تا آخرین روز از حیات اسرائیل و آمریکا ادامه خواهد داشت اما ممکن است تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر داشته باشد. به گونه‌ای که در دوران اوباما که تنش میان واشنگتن و تل‌آویو بالا گرفته بود باز هم ما شاهد بودیم که قراردادهای تسلیحاتی که در زمان بوش منعقد شده بود در زمان اوباما اجرایی شد که می‌توان به تحویل بمب‌های سنگرشکن اشاره کرد. حتی در امتداد آن تمامی همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی میان موساد و سازمان سیا ادامه داشت و حتی تا حدی تقویت شد و باید مبدا این حمایت‌ها را جنگ شش روزه دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در محور سیاسی و تبلیغاتی شاهد بودیم که اسرائیل با چالش‌هایی از سوی دولت اوباما و دموکرات‌های واشنگتن روبه‌رو شد که حتی این چالش منجر به صدور قطعنامه علیه اسرائیل در واپسین روزهای دولت اوباما شد. از این جهت باید بگوییم که در خصوص مساله صلح فلسطین طرح‌های متفاوتی از زمان ترومن و از سوی ایالات متحده مطرح شد که خواستار پایان مناقشات بود. از این جهت اینکه بخواهیم رسماً تایید کنیم که ترامپ و جمهوری‌خواهان از فرآیند صلح فلسطین کناره‌گیری خواهد کرد امری است که لازمه آن، اظهارنظرهای رسمی و مولفه‌های تایید شده است اما به هر ترتیب کناره‌گیری آمریکا به عنوان یک قدرت تاثیرگذار بر پرونده صلح فلسطین تا حد بسیار زیادی دور از ذهن است؛ چراکه پیمان اسلو و همچنین کمپ‌دیوید با حضور آمریکایی‌ها به امضا رسید و نمی‌توانیم متصور باشیم که پس از این سال‌ها آمریکایی‌ها از چنین پرونده مهمی خارج شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز