خبرگزاری کار ایران

آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات فرانسه در گفت‌وگوی مکی با ایلنا:

ماکرون با چالش تشکیل کابینه روبه‌رو می‌شود/ لوپن، برهم زننده نظم اتحادیه اروپایی/ فرگزیت دور از ذهن نیست

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۵۸۵

پس از تاسیس جمهوری پنجم فرانسه تاکنون رقابت اصلی میان احزاب راست و چپ میانه بوده است، اما اکنون شاهد هستیم که چنین اتفاقی رخ نداده و سایر احزاب اعم از چپ و راست افراطی در این دوره از انتخابات حضور دارند.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تحلیل آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: صف‌آرایی این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را باید بسیار حساس و پدیده‌ای نادر دانست. به گونه‌ای که پس از تاسیس جمهوری پنجم فرانسه در سال ۱۹۵۷ توسط «شارل دوگل» تاکنون به این صورت بوده است که رقابت اصلی میان احزاب راست و چپ میانه بوده است، اما در حالت فعلی شاهد هستیم که چنین اتفاقی رخ نداده و سایر احزاب اعم از چپ و راست افراطی در این دوره از انتخابات حضور دارند. از این جهت فضای تحلیل و توصیف این انتخابات همانند دوره‌های قبلی نخواهد بود و بدون تردید متغیرهای دیگر در این بین تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: در حالت فعلی و بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در حالت فعلی مارین لوپن و امانوئل ماکرون در بالاترین حد قرار دارند و احتمال این‌که هر دو نفر به دور دوم انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه راه پیدا کنند، بالا است. اما آنچه که نباید از نظر دور بماند وجود طیفی از مردم فرانسه است که تاکنون تصمیم خود برای حضور در انتخابات را قطعی نکرده‌اند یا این‌که نمی‌دانند به چه کسی  رای خواهند داد. از این حیث باید گفت که جمعیتی از شهروندان فرانسوی در این بین سیال هستند و نمی‌توان آراء آنها را به نفع نامزد خاصی تحلیل کرد.

وجود سه نامزد دیگر یعنی «فرانسوا فیون» از جبهه راست فرانسه، «بنوآ آمون» از حزب سوسیالیست و «ژان لوک ملانشون» از جناح چپ، نمایی دیگر از انتخابات فرانسه را نمایان می‌کند. در این بین محبوبیت آمون به کمترین حد یعنی هفت تا هشت درصد رسیده است و اقبال چندانی در انتظار وی نخواهد بود. ژان لوک ملانشون در مناظره‌های خود با ماکرون توانست مناسب و خوب وارد عرصه انتخاباتی شود و نظر افکار عمومی را جلب کند اما بدون تردید وی نخواهد توانست خود را بیش از حد به ماکرون نزدیک کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به وضعیت مارین لوپن بیان کرد: لوپن از پایگاه اجتماعی قوی و قدرتمندی نسبت به نامزدهای دیگر برخوردار است. به بیانی بهتر به غیر از ماکرون سه نامزد مَرد دیگر که در این انتخابات حضور دارند تا حدود زیادی از پایگاه اجتماعی قدرتمند مانند لوپن برخوردار نیستند. از این جهت است که چنین متغیری موجب خواهد شد تا لوپن به دور دوم راه پیدا کند. اما نکته‌ای که در خصوص جبهه ملی فرانسه به عنوان یک سابقه سیاسی – انتخاباتی باید مورد نظر قرار بگیرد، این است که در دور دوم شکل‌گیری اجماع علیه لوپن بسیار متصور خواهد بود. به صورتی که در انتخابات سال ۲۰۰۲ «ژان ماری لوپن» پدر مارین لوپن توانست به دور دوم راه یابد و چیزی حدود ۱۷ درصد از آراء را به دست بیاورد. در اینجا بود که طرفداران احزاب دیگر و حتی جریان چپ افراطی به نفع ژاک شیراک رای دادند و لوپن نتوانست وارد کاخ الیزه شود. لذا به نظر می‌رسد که هر شخصی که با لوپن وارد مرحله دوم شود، با اختلاف ۲۰ درصد از وی می‌تواند پیروز میدان شود.

امانوئل ماکرون که روزی وزیر اقتصاد دولت فرانسوا اولاند بوده است، پس از آنکه از کابینه وی خارج شد خود را نامزد مستقل معرفی کرد و اعلام کرد که حمایت سوسیالیست‌ها را نخواهد داشت. از این رو وی توانست با برجسته‌سازی خود به عنوان نامزد مستقل و بی‌طرف مقبولیت خود در افکار عمومی را افزایش دهد. همین موضوع باعث می‌شود که بنوا آمون به عنوان نامزد سوسیالیست‌ها، بر اساس شکاف میان آنها و متزلزل بودن وجهه خود نتواند در معرکه ۲۰۱۷ پیروز باشد و همین موضوع باعث می‌شود رجوع آراء مردم به ماکرون افزایش یافته یا حداقل تثبیت شود.

وی در پایان یادآور شد: در صورت پیروزی ماکرون وی با چالش جدی روبه‌رو خواهد بود. چراکه تشکیل کابینه توسط ماکرون بسیار مشکل و دشوار خواهد بود. به صورتی که ائتلاف و یا تشکیل کابینه ائتلافی با حضور اعضاء احزاب راست و چپ میانه و بر اساس شعارهای ماکرون پیچیده است. در این بین موضوع «فرگزیت» هم یکی از چالش‌های فرانسه در صورت پیروزی لوپن خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران عرصه بین‌الملل وقوع برگزیت را امکان‌پذیر نمی‌دانستند اما در کمال ناباوری این موضوع اتفاق افتاد. از این جهت پیروزی لوپن اگر به عملیاتی شدن فرگزیت (خروج فرانسه از جمع کشورهای اتحادیه اروپایی) منجر نشود، اما بدون تردید حفظ انسجام وحدت اتحادیه اروپایی را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز