خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

سخنان لاوروف در مونیخ نادیده گرفتن توافق مینسک را به نمایش گذاشت/ همگرایی آمریکا و ناتو به ضرر روسیه است

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۵۵۹

سخنان وزیر خارجه روسیه در اجلاس امنیتی مونیخ را باید به نوعی فاصله گرفتن مسکو از اجرای توافقنامه مینسک دانست چراکه اگر اوکراین این معاهده بین‌المللی را اجرا نمی‌کند، یکی از دلایلش اقدام‌های فعلی روسیه در این کشور است.

«افشار سلیمانی» سفیر پیشین کشورمان در اوکراین با اشاره به سخنان وزیر خارجه روسیه در مورد شرایط لغو تحریم‌های روسیه علیه اتحادیه اروپا در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سخنان اخیر «سرگئی لاوروف» در اجلاس امنیتی مونیخ که به شرایط لغو تحریم‌های روسیه علیه بروکسل اشاره داشت به نوعی فرار رو به جلو قلمداد می‌شود. پرونده اوکراین را باید از این منظر بررسی کنیم که اقدام‌های روسیه در خاک کی‌یف موجب شد تا وضعیت امنیتی این کشور به هم ریخته و در فاز بعدی بخشی از خاک آن مجدداً به خاک روسیه الحاق شود. اینکه وزیر خارجه روسیه در اجلاس امنیتی مونیخ اعلام می‌کند که روسیه تحریم‌های خود علیه اتحادیه اروپا را لغو نمی‌کند و دلیل آن را عدم اجرای «توافقنامه مینسک» عنوان می‌کند، نشان می‌دهد که روسیه به هیچ وجه نمی‌خواهد اقدام‌های منفعلانه خود در خاک اوکراین را بپذیرد. چراکه در سال‌‌های گذشته و همچنین در سایر اجلاس‌ها و همایش‌های بین‌المللی شاهد بودیم که وزیر خارجه روسیه و حتی ولادیمیر پوتین از حقوق برابری ملت‌ها و دولت‌ها حرف می‌زدند اما متاسفانه شاهد هستیم که عملکرد آنها در پرونده اوکراین مدل دیگری را به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: از این منظر باید راهبرد و تاکتیک روس‌ها در خصوص پرونده اوکراین بررسی شود. به صورتی که مسکو از قدیم الایام تاکنون در پرونده‌های مختلفی مانند گرجستان، مولداوی و همچنین آذربایجان اقدام به تصرف خاک یا ایجاد به هم‌ریختگی امنیتی و نظامی کرده‌ است که پرونده اوکراین هم در راستای همین تاکتیک ارزیابی می‌شود. به گونه‌ای که پس از خروج یانوکوویچ از خاک اوکراین شاهد بودیم که این روند مجدداً توسط روس‌ها کلید خورد و در آنجا بود که درگیری‌ها در داخل خاک این کشور شروع شد و نواحی شرق این کشور یعنی لوهانسک و دونتسک به تصرف جدایی‌طلبان متمایل به سمت روسیه درآمد و نهایتاً الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه رقم خورد که اتفاقاً این موضوع توسط دومای روسیه مورد تایید قرار گرفت.

اوکراین در حالت فعلی همچنان در معرض تهدید و دخالت روس‌ها قرار دارد. اینکه چرا توافقنامه مینسک اجرایی نمی‌شود تا حدودی به اقدام‌های روسیه در خاک این کشور برمی‌گردد. چراکه اقدام‌های روسیه نوعی مانع برای اجرای توافق مینسک قلمداد می‌شود. در اینجا باید این پرسش مطرح شود که آیا روس‌ها در خصوص استقلال داغستان و چچن وارد گفت‌وگو خواهند شد یا خیر یا اینکه اصالتا استقلال این دو نقطه از فدراسیون روسیه را تایید می‌کنند؟ لذا وضعیت فعلی اوکراین و دخالت مسکو در این پرونده نقض حقوق بین الملل و حتی می‌تواند تجاوز ارضی قلمداد شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه راهبردهای آمریکا و ترامپ تا حدود زیادی بر خلاف نظر روسیه در پرونده اوکراین خواهد بود، گفت: پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید تمامی گمانه‌زنی‌ها بر این پایه بود که رئیس جمهوری ایالات متحده به سمت پوتین متمایل خواهد شد و پرونده اوکراین تا حدودی به سرانجام می‌رسد، اما باید بدانیم که در ساختار و نظام سیاسی ایالات متحده رئیس‌جمهوری تنها یک شخص قلمداد می‌شود و راهبردهای کلان این کشور به صورت دیگر نقطه‌گذاری و اجرا خواهد شد. از این منظر باید بگوییم که وضعیت فعلی پرونده اوکراین با رویکردهای کلی ایالات متحده همخوانی ندارد و نمی‌توان به حل و فصل این پرونده توسط کنشگری پوتین و ترامپ امیدوار بود.

وی افزود: برای حل و فصل پرونده اوکراین بهترین کار این است که دولت روسیه توافق‌نامه مینسک را اجرایی کند. چراکه پرونده اوکراین را نمی‌توان از این منظر بررسی کرد که تنها دو بازیگر یعنی مسکو و کی‌یف در آن دخیل هستند. به گونه‌ای که جغرافیای اوکراین بدون تردید در خاک اروپا قرار دارد و همین موضوع می‌تواند بر امنیت قاره سبز تاثیر بگذارد. لذا ورود کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان تحت عنوان «گروه نرماندی» در پرونده اوکراین این پیام را مخابره می‌کند که اروپایی‌ها همچنان از وضعیت فعلی این کشور نگران هستند و در صدد جلوگیری از ورود ناامنی و سرایت آن به سایر کشورهای اروپایی هستند.

سلیمانی در پایان عنوان کرد: این‌که ورود کشورهای اروپایی به پرونده اوکراین تاکنون توانسته است چه موفقیت‌هایی را رقم بزند، موضوعی است که بسیاری از کارشناسان آن را بی‌ارزش ارزیابی می‌کنند. اما واقعیت این است که اگر کشورهایی مانند فرانسه و آلمان و به طور کلی اعضای اتحادیه اروپا وارد پرونده اوکراین نمی‌شدند، بدون تردید روس‌ها به پیشروی خود ادامه می‌دادند و حتی ممکن بود این کشور توسط مسکو اشغال شود. لذا بازیگری کشورهای اروپایی را باید یک ضمانت اجرای بین المللی در این پرونده دانست. از سوی دیگر، ورود روسیه به خاک اوکراین می‌تواند تهدید جدی برای ناتو قلمداد شود، اما سخنان معاون رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ نشان می‌دهد که آمریکا همچنان از ناتو حمایت خواهد کرد که چنین موضوعی می‌تواند به ضرر کرملین و به نفع آمریکا رقم بخورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز