خبرگزاری کار ایران

دونالد ترامپ:

امیدوارم روابط دوجانبه آمریکا و ویتنام گسترش یابد

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی با نخست‌وزیر ویتنام ابراز امیدواری کرد که روابط دو جانبه فعلی گسترش یابد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، دولت ویتنام امروز – پنجشنبه – اعلام کرد که در گفت‌و‌گوی تلفنی میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب و نخست‌وزیر ویتنام، وی خواستار تقویت بیشتر روابط میان دو کشور شده است.

ویتنام روابط خود با آمریکا را در زمان «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به سطح جدیدی گسترش داده است. این گسترش روابط با چالش‌های سرزمینی چین در دریای چین جنوبی همزمان بود.

در جریان گفت‌و‌گو‌های روز چهارشنبه، «نگوین شوان فوک» نخست‌وزیر ویتنام، پیروزی ترامپ در  انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به وی تبریک گفت و بر گسترش همکاری‌های دوستانه دو طرف تاکید کرد.

دولت ویتنام در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ترامپ از پیشرفت‌های ویتنام تقدیر کرده و بر گسترش روابط دو جانبه تاکید کرده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «وی تاکید کرد که تمایل به همکاری با ویتنام برای افزایش روابط میان دو کشور دارد.»

ترامپ تا کنون مذاکراتی با چندین رهبر کشور‌های مختلف در رابطه با مناقشات با چین داشته که این کشور‌ها شامل ژاپن، فیلیپین و تایوان است.

خط مشی تجاری ترامپ با منافع ویتنام سازگار نیست، هرچند مخالفت‌های وی با همکاری‌های ترانس-پاسیفیک معرف عقبگرد جدی برای بزرگ‌ترین صادرکننده آسیایی به آمریکا است.

این بیانیه می‌افزاید که ترامپ و فوک راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری را به بحث و گفت‌و‌گو گذاشتند.

دولت انتقالی ترامپ در بیانیه‌ای با تایید گفت‌و‌گو‌ها اعلام کرد که دو طرف «طیفی از مسائل مرتبط با منافع مشترک را به بحث و تبادل نظر گذاشته و توافق کردند تا برای ادامه تقویت روابط میان دو ملت با هم همکاری کنند.»

تنها چند روز پس از پیروزی ترامپ، فوک به پارلمان این کشور گفت که تاییدیه پیمان‌نامه ترانس-پاسیفیک به دلیل تغییرات سیاسی در آمریکا به تعویق خواهد افتاده و مسکوت خواهد ماند، اما ویتنام خواستار برقراری روابط خوب دو جانبه با واشنگتن است.

ویتنام حمایت خود را از آمریکا برای تامین حضور امنیتی خود در آسیا اعلام کرده است. واشنگتن در ماه می تحریم تسلیحاتی علیه ویتنام را به طور کامل لغو کرده و اجازه همکاری‌ها و روابط دفاعی و رزمایش‌های مشترک نظامی را داده است.    

 

 

کد خبر : ۴۳۸۲۹۰