خبرگزاری کار ایران

دوست پوتین گزینه احتمالی ترامپ برای وزارت خارجه

مقام‌های نزدیک به هیئت انتقالی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌گویند، احتمال می رود مدیرعامل شرکت نفتی اکسون، که روابط دوستانه‌ای با رئیس‌جمهوری روسیه دارد را برای پست وزارت خارجه معرفی کند.

به گزارش ایلنا به نقل از فاکس، مقام‌های نزدیک به هیئت انتقالی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، می‌گویند به نظر می‌رسد «دونالد ترامپ» قصد دارد «رکس تیلرسون» مدیرعامل شرکت نفتی اکسون را برای پست وزارت خارجه معرفی کند.

طبق این گزارش، ترامپ، هفته گذشته با رکس تیلرسون دیدار کرده بود.

شرکت تیلرسون در ده‌ها کشور فعال است و در کشورهایی مانند روسیه، یمن یا دیگر «نقاط قابل توجه» نیز قراردادهایی بسته است.

روزنامه‌های «وال‌استریت‌جورنال» و «واشنگتن‌پست» تیلرسون را فردی معرفی کرده‌اند که با رهبران سیاسی مانند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، «روابط» یا «روابطی نزدیک» داشته است.

اکسون از جمله در سال ۲۰۱۱ میلادی، قراردادی را با شرکت روس‌نفت امضا کرد؛ روس‌نفت، بزرگ‌ترین شرکت نفتی دولتی در روسیه است.

از سوی دیگر، خبرها در مورد معرفی احتمالی آقای تیلرسون برای پست وزارت خارجه در زمانی بیان می‌شود که تحلیل‌های مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد «دخالت روسیه» در انتخابات منتشر شده‌است. اشاره این خبرگزاری به تحقیقاتی‌ست که «به دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال انجام است» و در آن‌ها گفته شده روسیه با هدف کمک به دونالد ترامپ در انتخابات «مداخله کرده است.»

هم ترامپ و هم چهره‌های نزدیک به او، دخالت روسیه در کارزار انتخاباتی به نفع نامزد حزب جمهوری‌خواه، و نیز در پیروزی او را رد کرده‌اند.

پیش از این «کلیان کانوی» از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، گفته بود شمار نامزدهایی که در فهرست ترامپ برای در درست گرفتن پست مهم وزارت خارجه هستند، افزایش یافته است.

کد خبر : ۴۳۶۶۵۳