خبرگزاری کار ایران

باوند در گفت‌وگو با ایلنا:

علنی شدن دخالت روسیه در انتخابات، ساختار سیاسی آمریکا را شکننده می‌کند/ اتهام‌زنی به مسکو پس از شکست دموکرات‌ها

دموکرات‌ها پس از شکست در انتخابات بحث دخالت روسیه را مطرح کردند و این موضوع می‌تواند موجب ایجاد شکاف عمیق در بین سطوح مختلف جامعه آمریکا شود.

«داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح گزارش سازمان سیا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد گزارش اخیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، باید به این نکته توجه شود که تنها تایید این موضوع توسط سازمان سیا یک رخداد جدید به حساب می‌آید اما در کل این پرونده در زمان انتخابات جاری بود. به گونه‌ای که در حین برگزاری کمپین‌های انتخاباتی، دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح بود اما به صورت دقیق به این موضوع پرداخته نمی‌شد. چراکه همگان بر این اعتقاد بودند که کلینتون به عنوان خروجی نهایی انتخابات ریاست جمهوری انتخاب خواهد شد و درست در زمانی که پیروزی ترامپ اعلام شد، شاهد بودیم که بحث دخالت روسیه در فرایند انتخابات مجدداً برجسته شد.

وی اضافه کرد: از منظر دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که اخبار مرتبط با این موضوع بدون شک برای روس‌ها می‌تواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد و حتی در موقعیت مناسب از چنین اخباری به نفع خود و برای به رخ کشیدن برتری اطلاعاتی کرملین استفاده خواهند کرد. بنابراین این که از چنین موضوعی استفاده ابزاری و سیاسی علیه روسیه صورت گیرد، تا حدودی مربوط به دولت ترامپ میشود.

مشابه همین موضوع را در انتخابات فلوریدا و در زمان دوره اول جورج بوش به وجود آمد. به گونه‌ای که رقیب بوش یعنی ال گور اعلام کرده بود که در مورد تعداد آرا تقلب رخ داده و حتی گفته می‌شد که اسنادی در این خصوص وجود داشته است. اما کمیته رسیدگی به این موضوع افشای این اسناد را به صلاح دموکراسی آمریکا ندانست. چراکه نمایان شدن طرح تقلب در ساختار سیاسی ایالات متحده می‌تواند ضربات جدی به این کشور وارد کند و از این منظر پرونده مذکور مختومه ماند.

این استاد دانشگاه با گذرا خواندن موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا گفت: در مورد انتخابات اخیر و اخباری که از سوی واشنگتن پست مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی منتشر شده است، باید بگوییم که چنین مساله‌ای، موضوع قابل پیگیری در قالب یک پرونده سیاست خارجی و امنیت ملی به شمار نمی‌رود و همانند پرونده ال گور افشای آن به صلاح ساختار سیاسی و امنیتی ایالات متحده نخواهد بود. از این منظر می‌توان مدل دیگری از چنین موضوعی را در بازشماری آرای سه ایالت آمریکا پس از اعلام نتایج نهایی جست‌وجو کرد. در آنجا هم بحث تقلب از سوی حزب سبز مطرح شده بود و آنها خواهان بازشماری آراء در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا شدند و مجدداً شاهد بودیم که بازشماری آرا صورت نگرفت و این موضوع به ورطه فراموشی سپرده شد.

موضوعی که در این بین مورد اشاره قرار می‌گیرد، این است که باید برای افکار عمومی ایالات متحده مشخص شود که دخالت‌های روسیه تا چه میزان اثرگذار بود. زیرا امکان دارد عدم پیگیری این مساله توسط دولت ترامپ باعث شود دو دستگی بیشتری در بین طیف‌های مختلف آمریکا به وجود آید. تا جایی که بعد از اعلام نتایج، شاهد اعتراض‌های خیابانی طرفداران کلینتون بودیم و از این منظر می‌توانیم بگوییم راهبرد دموکرات‌ها برای خیزش دوباره مردم، بحث به راه انداختن دخالت روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دموکرات‌ها در تلاش هستند تا بتوانند با ایجاد حساسیت در بین مردم به صورت رسمی این حس را القاء کنند که سیاست‌های ترامپ در مورد روسیه می‌تواند به ضرر ایالات متحده و سیاست‌های کلی این کشور باشد. از سوی دیگر، بدون شک مخالفان ترامپ در دستگاه‌های امنیتی آمریکا در صدد محدود کردن وی در قبال روسیه و همچنین همگرایی با شخص پوتین هستند.

کد خبر : ۴۳۶۶۴۲