خبرگزاری کار ایران

دبیرکل «حزب‌الله» لبنان:

پیروزی در سوریه نزدیک است

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به پیروزیهای گسترده ارتش سوریه در حلب، تأکید کرد که پیروزی در سوریه نزدیک است.

به گزارش ایلنا به نقل از العالم، «سید حسن نصر الله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی جمعه شب خود با اشاره به تلاش ها برای تشکیل کابینه لبنان و تلاش های برخی برای تفرقه افکنی میان شیعیان (حزب الله) و مسیحیان (جریان آزاد به رهبری میشل عون) گفت: «مسلمانان و مسیحیان این منطقه در سالهای متمادی به ویژه در سال های اخیر با چالش های مشترکی مواجه بوده اند». او افزود: «تمدن مسلمانان و مسیحیان به یک اندازه در معرض تهدید قرار دارد».

دبیرکل حزب الله در ادامه گفت: «ما در مرحله سرنوشت سازی در لبنان قرار داریم. ارتباط ما با میشل عون رئیس جمهور جدید لبنان و جریان ملی آزاد همواره یک رابط تنگاتنگ  است، این در حالی است که برخی منابع رسانه ای گزارش دادند که حزب الله از میشل عون و جریان ملی خواستار لغو ارتباط آنها با حزب نیروهای لبنانی شده است». او تأکید کرد: «تمام آنچه درباره خواسته های حزب الله دربارۀ رابطه جریان ملی و نیروهای لبنانی گفته شده، بی اساس است».

روابط ممتاز حزب الله با میشل عون

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه «ما با میشل عون و جریان او رابطه ممتازی داریم» و «رابطه ما با عون مبتنی بر احترام متقابل و اعتماد عمیق است»، دربارۀ تلاش برخی برای فتنه انگیزی میان حزب الله و عون گفت: «هر کس به دنبال فتنه انگیزی میان دیگران باشد خودش در فتنه غرق خواهد شد».

در موضوع روابط رئیس جمهور دخالت نمی کنیم

نصر الله با بیان اینکه ما از دیدار فرستادۀ سعودی با میشل عون، رئیس جمهور لبنان، ناراحت نشدیم، افزود:«ما مشکلی با روابط رئیس جمهور با هیچ کشوری نداریم به جز با رژیم صهیونیستی».

تشکیل دولت پیشرفت زیادی داشته و مشکلات باقی مانده کوچک است

دبیر کل حزب الله دربارۀ تشکیل دولت لبنان نیز تأکید کرد «بسیاری از مسائل و مشکلات دربارۀ تشکیل دولت حل شده است». او گفت: «بیشتر وزرا تعیین شده اند و فقط یک یا دو وزارت خانه هنوز بلاتکلیف هستند». نصر الله، همچنین، تأکید کرد: «مشکل موجود بسیار بی اهمیت و ناچیز است و نباید آن را بزرگ کرد».

نصر الله با بیان اینکه همه به دنبال راه حلی برای تشکیل دولت هستند، گفت: «چیزی که به لبنان لطمه وارد می کند بزرگ کردن مشکلات کوچک است».

همکاری با مجلس برای تشکیل دولت

وی همچنین به همکاری حزب الله با ریاست مجلس لبنان اشاره کرد و گفت: «ما همواره بر همکاری دائم با نبیه بری تاکید داریم. کسانی هستند که تلاش می کند نشان دهند که نبیه بری می خواهد تشکیل دولت را تعطیل کند و این درست نیست».

برخی وزات خانه هایی بزرگ تر از حجم خود می خواهند

دبیر کل حزب الله گفت همه حق دارند که خواستار وزارت خانه های کلیدی باشند، او تأکید کرد: «طبیعی است که احزاب بر سر وزارت خانه های مهم و کلیدی رقابت کنند». او البته اشاره کرد: «برخی معتقدند که بعضی از گروه های سیاسی خواستار وزارت خانه هایی بزرگ تر از نصاب پارلمانی و پایگاه مردمی شان هستند».

هر چه بیشتر فشار بیاورند ما مستحکم تر می شویم

نصر الله در بخش دیگری از سخنانش با رد ادعای مانع تراشی برخی گروه های معین برای تشکیل دولت گفت: «این ادعا که حزب الله یا نبیه بری یا سلیمان فرنجیه تشکیل دولت را متوقف کرده اند بی اساس است». او یادآوری کرد: «ما و جریان ملی آزاد به جلوگیری از برگزاری انتخابات نیز متهم بودیم». او تأکید کرد: «به گروه های فشار می گویم که با فشار و ارعاب بیشتر، ما محکم تر می شویم».

قانون انتخابات باید به شکل جدی بازنگری شود

دبیر کل حزب الله لبنان دربارۀ قانون انتخابات لبنان هم گفت: «ما از تلاش های اخیر برای جدا کردن مسیر تشکیل دولت و قانون انتخابات، حمایت می کنیم». او با بیان اینکه خواستار کار جدی و واقعی در قانون انتخابات هستیم، افزود: «اولین اساس یک حکومت واقعی،حضور نمایندگان منتخب مردم و وجود پارلمان است». نصر الله تأکید کرد: «قانون انتخابات، گذرگاه الزامی برای ساختن یک حکومت واقعی است». او، همچنین، گفت: «قانون انتخابات باعث می شود هر گروهی به حجم و اندازۀ واقعی خود برسد».

پیروزی در سوریه نزدیک است

نصر الله دربارۀ تحولات پر شتاب حلب نیز گفت: «رخدادهای عظیمی در حال وقوع در منطقه است، مانند آنچه در حلب در حال رخ دادن است و تبعاتی که این پیروزی موعود و قریب‌الوقوع برای کل درگیری سوریه و منطقه خواهد داشت».

کد خبر : ۴۳۶۲۷۷