خبرگزاری کار ایران

سید افقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

مرگ یا مصالحه، دو سناریوی پیش‌روی تروریست‌ها در حلب/ ادلب و رقه هدف بعدی ارتش سوریه و مسکو

استراتژی نظامی روس‌ها در سوریه به دلیل اینکه بر پایه حملات هوایی بنا شده است به نظر می‌رسد که ادلب جغرافیای بعدی برای پاکسازی باشد.

«سیدهادی سید افقهی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در مورد پیشروی‌های ارتش سوریه در شرق حلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد پرونده درگیری‌های شرق حلب باید بگوییم که بر اساس داده‌های میدانی و اخباری که در رسانه‌های سوریه از جمله الاخباریه ، سانا و سایر منابع خبری منتشر شده تا حدود زیادی مناطق شرق حلب آزاد شده است و مناطقی مانند "شیخ سعید" و دو الی سه نقطه دیگر در دست تروریست‌ها قرار دارد که گفته‌ می‌شود درگیری در آنجا به نفع ارتش سوریه رقم خورده است. دلیل طولانی شدن این درگیری‌ها را باید قرار داشتن مراکز فرماندهی گروهک‌های تروریستی مانند داعش، جبهه فتح الشام (شاخه القاعده در سوریه)، احرارالشام و سایر جناح‌های تروریستی خرد و کلان در آنجا دانست. از سوی دیگر با توجه به تحرک‌های اتفاق افتاده در شورای امنیت و سازمان ملل به نظر می‌رسد که غربی‌ها برای رقم زدن و تایید آتش‌بس دیگر به تکاپو افتاده‌اند. چراکه به صورت کاملاً مشخص هر زمان که آتش بس از سوی شورای امنیت سازمان ملل اجرایی می‌شود فرصتی برای تنفس گرفتن جناح تروریست‌ها مهیا می‌گردد که در حالت فعلی چنین بحثی قابل اجراء نیست.

وی افزود: طرح آتش بس که توسط چین و روسیه در شورای امنیت وتو شد به صورت ماهوی طرحی بود که از سوی فرانسه، بریتانیا، آمریکا و عربستان پیگیری می‌شد و نهایتاً با وتوی دو کشور به بن‌بست رسید. اینکه چرا غربی‌ها در حالت فعلی به دنبال ایجاد آتش‌بس هستند دلایل عمده‌ای دارد اما مشخص‌ترین بحثی که مطرح می‌شود این است که آنها نگران از بین رفتن سرپل‌ها و سرشبکه‌های تروریستی خصوصاً فرماندهان محور حاضر در سوریه و مناطق حلب و ادلب هستند. البته اطلاعات تایید نشده‌ای وجود دارد که مستشاران نظامی ترکیه، آمریکا و عربستان در شرق حلب محاصره شده‌اند اما به دلیل قدرت تخریب انتشار این اخبار تاکنون از علنی شدن آن جلوگیری شده است.

سناریویی که در حالت فعلی مطرح است بحث تصویب طرح از سوی سازمان ملل برای ایجاد کریدور خروجی از شرق حلب است تا بتواند معارضین و تروریست‌های حاضر در این محور را از ناحیه شرق حلب به ادلب و مرز ترکیه برسانند. در این بین چند نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه عده زیادی از تروریست‌ها که به صورت پیاده نظام در حال جنگیدن با ارتش سوریه بودند در حال تسلیم شدن هستند و عده‌ای دیگر با توجه به کم بودن مهمات و تسلیحات خود را تسلیم کردند.

افقهی اضافه کرد: مساله دوم بحث مصالحه با ارتش سوریه است. در حالت فعلی دو طیف در جریان تروریست‌ها وجود دارد طیف نخست کسانی هستند که معتقدند بدون وجود سلاح و مهمات نمی‌توان با جناح مقابل مبارزه کرد و باید خود را تسلیم کنند اما عده‌ای دیگر منتظر این هستند که مقام‌های آمریکا بتوانند در ساعات پیش‌رو طرحی را به تصویب برساند تا نهایتاً تسلیحات نظامی و خصوصاً موشک‌های دوش‌پرتاب به سمت جبهه آنها ارسال شود چراکه بیشترین تلفات رخ داده در حلب و به طور کلی پرونده سوریه توسط حملات هوایی جنگنده‌های روسیه صورت گرفته و از این طریق تروریست‌ها خواهان مقابله با روس‌ها هستند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به وتوی طرح آتش‌بس توسط روسیه در سازمان ملل گفت: احتمال دارد بعد از آزاد شدن حلب رسانه‌های خارجی اقدام به مانور و انتشار تصاویر و اخباری کنند که خروجی آن تحت الشعاع قرار دادن اقدامات ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه باشد. اما باید بدانیم در این بین طرح آتش‌بس دیگری از سوی اسپانیا، نیوزیلند و حتی مصر مطرح شده بود که مجدداً روس‌ها آنرا وتو کردند. دلیل وتوی روس‌ها بسیار آشکار است چرا که "ویتالی چورکین" نماینده فدراسیون روسیه در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود که آتش‌بس می‌بایست با نظارت شورای امنیت صورت بگیرد و قبل از آن تمامی گروه‌های تروریستی می‌بایست سلاح خود را زمین بگذارند. از این منظر شاهد این بودیم که آتش‌بس دلخواه جناح مقابل عملیاتی نشد و به تصویب نرسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود پس از پاکسازی حلب کدام جبهه‌ها مجدداً در سوریه شاهد درگیری میان تروریست‌ها و ارتش سوریه خواهند بود به صورت مشخص می‌توانیم به ادلب و رقه اشاره کنیم. رقه به عنوان پایگاه خلافت داعش در سوریه و ادلب به دلیل هم مرز بودن با ترکیه و امکان تجدید قوا از مناطق درگیری بعدی خواهند بود. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که در حدود ۱۱ هزار نفر از نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در درگیری با تروریست‌ها در مناطق مذکور حضور دارند. از این جهت با پاکسازی شرق حلب، تثبیت نقاط و استقرار پدافند هوایی، این تعداد از نیروهای ارتش می‌توانند برای مقابله با تروریست‌ها به نقاط دیگر انتقال پیدا کنند. اما با توجه به استراتژی نظامی روس‌ها به خصوص بحث "آفند هوایی" به نظر می‌رسد که نقطه بعدی درگیری‌ها ادلب و خصوصاً فوعه و کفیرا باشد. اما برای ورود به رقه می‌بایست «فرودگاه الطبقه» ابتداً پاکسازی شود تا راه اصلی برای فتح رقه هموار گردد.

کد خبر : ۴۳۵۸۳۰