خبرگزاری کار ایران

تصویب عملیات نجات نیروهای ژاپنی در سودان جنوبی

دولت ژاپن تصویب کرده که عملیات نجات از سوی ارتش در سودان جنوبی انجام گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژاپن امروز - سه‌شنبه - طرح‌هایی برای مشارکت در عملیات نجات در سودان جنوبی تحت حمایت عملیات صلح سازمان ملل تصویب کرد. این مصوبه با وجود نگرانی‌ها در رابطه با به خطر افتادن جان سربازان ژاپنی در نخستین عملیات نظامی خود از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون اتفاق می‌افتد.

این مصوبه جدید که ارتش را موظف می‌کند تا از ۲۰ نوامبر به سودان جنوبی نیرو اعزام کند، در راستای قوانین امنیتی در مورد نقش نیروهای ژاپنی در دفاع از خود، که سال گذشته به تصویب رسیده، انجام می‌گیرد.

«شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن امروز – سه‌شنبه - به کمیسیون پارلمانی گفت: «‌سودان جنوبی نمی‌تواند صلح و ثبات  را به دست خود تامین کند و به همین دلیل نیازمند عملیات صلح سازمان ملل است. بر همین اساس، ارتش ژاپن در حال انجام عملیاتی است که تنها می‌تواند در محیط‌های سخت انجام گیرد.»

نیروهای ژاپنی در سودان جنوبی، به دنبال کمک به فراهم آوردن زیرساخت‌های حیاتی برای این کشور جنگ‌زده هستند،‌ اما بر اساس ماموریت جدید اجازه خواهند یافت تا به درخواست‌های کارکنان سازمان ملل و موسسات غیردولتی پاسخ دهند. «تومومی اینادا»، وزیر دفاع ژاپن، گفته است که دولت هنوز برنامه‌ای برای عملیات نجات دیگر نیروهای خارجی ندارد.

دولت همچنین طرح‌هایی برای اعطای نقش‌های جدید به ارتش خود دارد. بر اساس این طرح‌ها،‌ارتش از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در عملیات مشترک با دیگر کشور‌ها دفاع خواهد کرد.

مخالفان این اقدام، نگران آنند که چنین ماموریت‌هایی ممکن است موجب به دام افتادن نیروهای این کشور که برای نخستین بار در جنگ جهانی دوم در حال مبارزه هستند، شود.

کد خبر : ۴۲۹۰۹۵