خبرگزاری کار ایران

«بان‌کی‌مون» برای ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی شانس کمتری دارد

همزمان با بحران‌های سیاسی در کره‌جنوبی، حمایت‌ها از دبیرکل سازمان ملل برای ریاست‌جمهوری این کشور کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، بان کی‌‌مون، دبیرکل سازمان ملل، که زمانی بخت اول ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در دوره بعدی شناخته می‌شد، همزمان با بحران‌های سیاسی «پارک گوئن هوهه»، رهبر کنونی این کشور،‌ به مقام دوم نزول کرده است.

انتظار می‌رفت که بان کی‌کون به حزب محافظه‌کار «ساینری» رئیس‌جمهوری کنونی بپیوندد و در انتخابات برنامه‌ریزی شده در دسامبر ۲۰۱۷ شرکت کنند. البته خود وی هنوز تصمیم خود را برای حضور در این رقابت‌ها اعلام نکرده است.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته در هفته گذشته، حمایت از وی به ۱۷.۱ درصد کاهش یافته است. این نخستین باری است که وی از مقام اولی خود از ماه ژوئن تا کنون در نظرسنجی‌ها و در میان نامزد‌های احتمالی کنار می‌رود.

«مون جائه این» نامزد احتمالی حزب دموکرات این کشور موفق شده تا با ۲۰.۹ آرا در نظرسنجی‌ها از وی پیشی بگیرد. این نظرسنجی میان دو هزار و ۵۲۸ نفر انجام گرفته است.

ریاست‌جمهوری پارک به واسطه رسوایی‌های اخیر در رابطه با «چوی سون سیل» دوست قدیمی وی تحت بحران قرار گرفته است.

پارک ۶۴ ساله به طور عمومی برای دوبار به دلیل این رسوایی‌ها عذرخواهی کرده است اما با این وجود آمار حمایت‌ها از وی در نظرسنجی‌ها حدود پنج درصد کاهش یافته است. این کمترین حمایت عمومی از یک رئیس‌جمهور در چند دهه گذشته محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود رای‌دهندگان با سنین بالا و محافظه‌کاران مناطق جنوب‌شرقی از ریاست‌جمهوری بان کی‌مون حمایت کنند. این‌ها گروه‌هایی هستند که عامل پیروزی پارک در انتخابات ۲۰۱۲ شدند.  

کاهش حمایت از بان همزمان با کاهش حمایت از پارک به وقوع پیوسته است.

پارک هفته گذشته نخست‌وزیر و وزیر تجارت جدیدی را به کابینه معرفی کرد. هرچند این اقدام از سوی مخالفان حرکتی برای تغییر توجه عمومی از رسوایی به وجود آمده تلقی شد.

ده‌ها هزار نفر و به گزارش سازماندهندگان این راه‌پیمایی‌ها حدود ۱۰۰ هزار نفر در روز شنبه با حضور در خیابان‌های سئول خواستار استعفای وی شدند. ‌

کد خبر : ۴۲۶۶۳۷