خبرگزاری کار ایران

خامه‌یار در گفت‌وگو با ایلنا:

بازگشت جریان صدر به ائتلاف شیعیان، شرایط سیاسی بغداد و اوضاع میدانی موصل را تغییر می‌دهد

با توجه به پیشینه مثبت و قدرتمند جریان صدر در بین طیف‌های گسترده مردم، بازگشت مجدد این جریان به ائتلاف شیعیان می‌تواند منجر به تقویت ائتلاف نیروهای ملی در این کشور شود.

«عباس خامه‌یار» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بازگشت جریان صدر به ائتلاف شیعیان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در حالت فعلی و با توجه به شرایط حساس منطقه، عراق در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. به گونه‌ای که قرار بود پس از آزادسازی فلوجه تمامی قوای نظامی و امنیتی این کشور تمرکز خود را روی آزادسازی موصل قرار دهد. چراکه موصل پایگاه اصلی داعش در عراق به شمار می‌رود و از سال ۲۰۱۴ تاکنون با خیانت بعثی‌های این کشور به قطب تمرکز نیروهای داعش تبدیل شد. مسائلی در این بین عراق را کمی متفاوت‌تر از ماه‌های گذشته جلوه می‌دهد. به صورتی که بسیاری از جریان‌های داخلی در این کشور با حکومت حاکم بر بغداد درگیر هستند. به علاوه این که جناح‌های خارجی از خط‌دهی به داخل عراق غافل نمانده و همچنان در حال ایجاد فضای پرتنش علیه نیروهای بسیج مردمی این کشور هستند. مجموعاً و با توجه به تمامی شرایط مذکور، فضاسازی‌های بسیار زیادی در عراق صورت گرفت و نهایتاً شاهد عقب افتادن آزادسازی موصل بودیم.

وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی و با در نظر گرفتن مخاطرات امنیتی عراق، ائتلاف و هماهنگی میان احزاب سیاسی می‌تواند پیروزی بزرگی برای حاکمیت این کشور به ارمغان بیاورد. از این رو شاهد بودیم که در نشست چند روز گذشته، نماینده جریان صدر در عراق مجدداً به ائتلاف شیعیان این کشور پیوست. با توجه به عقبه عظیم و قدرتمند جریان صدر در بین طیف‌های گسترده مردم این موضوع می‌تواند منجر به تقویت ائتلاف نیروهای ملی در این کشور شود. متاسفانه عملکرد جریان صدر در ماه‌های اخیر پرسش‌برانگیز بوده است و حتی شکاف میان شیعیان این کشور را تا حدود زیادی عمیق کرده است. اما با ابتکار عملی که «مقتدی صدر» نشان داد، می‌توانیم بگوییم که اوضاع تا حدود زیادی به سمت افزایش همگرایی میان طیف‌های سیاسی عراق پیش خواهد رفت. چراکه بدون شک این همگرایی می‌تواند پشتوانه پیروزی در محور میدانی باشد و به‌ موازات آن بهبود وضعیت در عراق می‌تواند روی اوضاع سیاسی و میدانی سوریه هم تاثیر بگذارد.

باید توجه داشت که پیوستن مجدد جریان صدر به ائتلاف شیعیان تنها ناشی از حمله و حضور تروریست‌ها در عراق نیست بلکه این بحث سیاسی با توجه به منافع کلان عراق و منافع جریان‌های سیاسی در این کشور باید پیگیری شود. آنچه که مهم است شرایط بعد از آزادسازی موصل خواهد بود. از این جهت به نظر می‌رسد که نه تنها جریان صدر بلکه تمامی طیف‌های سیاسی حاضر در عراق به نوعی نگران این کشور بعد از موصل هستند. چراکه قرار بر این بود سناریوی تجزیه عراق به چهار قسمت سنی، شیعه، کرد و ترکمن اجرایی شود و از این جهت عراقی‌ها به مخاطرات آن پی بردند. به این دلیل است که می‌گوییم می‌توان ورود جریان صدر به ائتلاف ملی را تا حدودی در این راستا دانست. علاوه بر آن پیوستن صدری‌ها به ائتلاف شیعیان می‌تواند ناآرامی‌ها و تاثیرات منفی جریان صدر در هفته‌های اخیر را در دو محور سیاسی و میدانی عراق کاهش دهد لذا این وضعیت یک نوع یکپارچگی حداکثری و چند وجهی را مطرح خواهد کرد.

کد خبر : ۴۱۶۰۵۲