خبرگزاری کار ایران

ارتش آمریکا:

حمله به ارتش سوریه ممکن است به اشتباه انجام شده باشد

ارتش آمریکا اعلام کرد ممکن است در حالی که داعش را هدف قرار داده بوده است،‌ به طور اشتباه به ارتش سوریه حمله کرده باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس،‌ارتش آمریکا اعلام کرد که ممکن است به خطا ارتش سوریه را در زمانی که علیه داعش در روز شنبه عملیاتی برگزار می‌کرد مورد هدف قرار داده باشد. این حمله، آتش‌بس شکننده‌ آمریکا و روسیه را که به رقم ده‌ها نقض توافق‌نامه از هر دو سو بر قرار شده،‌تهدید می‌کند.

اگر چنین حمله‌ای تایید شود،‌ ممکن است نخستین حمله مستقیم آمریکا به نیروهای «بشار اسد»،‌ رئیس‌جمهوری سوریه محسوب شود. شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری یک نشست اضطراری در شب شنبه و به درخواست روسیه این حمله هوایی را به بحث گذاشت.

مرکز فرماندهی آمریکا گفت که این حمله «هنگامی که مقام‌های ائتلاف از سوی مقام‌های روسیه اطلاع پیدا کردند که ممکن است این حمله‌ها پرسنل و تجهیزات ارتش سوریه را مورد هدف قرار داده باشد صورت پذیرفت»

ارتش سوریه همچنین اعلام کرد که حمله‌های هوایی یک پایگاه در شرق شهر دیر الزور  که از سوی داعش تصرف شده بود،‌ را هدف قرار داد. این موضوع منجر شد تا نیروهای داعش با پیشروی در مواضع ارتش سوریه در این منطقه بر آن‌ها پیروز شوند. ارتش روسیه اعلام کرد که از سوی ارتش سوریه مطلع شده که حداقل ۶۲ سرباز در این حمله‌ها کشته و حدود ۱۰۰ سرباز دیگر نیز زخمی شدند.

چنین حمله‌هایی می‌تواند ضربه سنگینی به آتش‌بس شکننده‌ای وارد آورد که برای پنج روز به رغم نقض آن از هر دو طرف،‌ برقرار شده است. این آتش‌بس،‌ که شامل مواضع داعش نمی‌شود، تاکنون مورد مناقشه میان مسکو و واشنگتن بوده است. هر دو طرف همدیگر را به عدم اجرای کامل این معاهده‌ها متهم کرده‌اند.

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد:«‌نیروهای ائتلاف آگاهانه واحد‌های ارتش سوریه را هدف قرار نمی‌دهند.»

سخنگوی ارتش سوریه نیز در مقابل امروز – یکشنبه – اعلام کرد که حمله‌های هوایی آمریکا سه تانک،‌ سه نفربر جنگی و چهار خمپاره‌انداز و یک اسلحه ضد هوایی را منهدم کرده است. این سخنگو همچنین افزود که داعش به واسطه این حمله‌ها موفق شد تا در مناطق این پایگاه پیشروی کند که البته این پیشروی در پی حمله‌های هوایی نیروهای روسیه به عقب رانده شد.

«سامانتا پاور»،‌سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که آمریکا در حال تحقیق در رابطه با این حادثه بوده و در رابطه با این اتفاق اظهار تاسف کرده و بابت مرگ افراد عذرخواهی کرد.

وی در عین حال اقدام روسیه را در رابطه با درخواست برگزاری جلسه اضطراری «ریاکارانه» و به طور خاص «بدبینانه» و یک «حرکت نمایشی» دانست. وی اعلام کرد که این درخواست‌ها در حالی عنوان می‌شود که این کشور تاکنون در مقابل اقدام‌های حکومت روسیه سکوت کرده است.

«ویتالی چورکین»،‌سفیر روسیه نیز پیش از آغاز سخنان پاور جلسه شورای امنیت را ترک کرد. وی گفت که در تمام طول مدت مسئولیتش به عنوان دیپلمات «چنین نمایش بی‌سابقه‌ای از حمله‌های سنگینی را مانند آنچه که امروز اتفاق افتاده ندیده است.»

چورکین همچنین گفت که حمله‌های هوایی آمریکا «سئوال بزرگی» را در رابطه با آینده توافق آتش‌بس و زمان‌بندی‌های آن مطرح کرده است. چراکه این حمله‌ها تنها دو روز پیش از به اجرا گذاشتن توافق نظامی در سوریه است. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که آمریکا راهی برای متقاعد کردن ما در رابطه با جدی بودن این کشور در یافتن راه‌حل سیاسی در بحران سوریه بیابد.

در مسکو نیز،«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به حمله خونین جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه ارتش سوریه در نزدیکی «دیر الزور»، گفت: اگر تا پیش از این درخصوص اقدام آمریکایی‌ها در سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های «جبهه النصره» تردید داشتیم، اکنون پس از حمله اخیر به ارتش سوریه به نتیجه‌ای وحشتناک می‌رسیم: کاخ سفید از داعش دفاع می‌کند.

زاخارووا گفت:  اگر این‌چنین باشد، شاید همین امر دلیل مخالفت طرف آمریکایی با انتشار متن توافق واشنگتن و مسکو درباره سوریه است.

این سخنگو افزود: ما از واشنگتن می‌‌خواهیم توضیح دهد که آیا این سیاست به عمد و برای حمایت از داعش بوده و یا اشتباهی انجام شده است؟

خبرگزاری تاس با نقل قول از خبرگزاری رسمی سانا در سوریه گفت که وزارت امور خارجه سوریه نیز اعلام کرده است که بیانیه‌ فوری‌ صادر کرده و از شورای امنیت خواسته تا «حمله‌های آمریکا را محکوم کند». این بیانیه اعلام کرده است که پنج هواپیمای آمریکایی در این حمله‌ها شرکت کرده‌اند.

یک مقام ارشد دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت که آمریکا «اظهار تاسف» ما را به واسطه تلفات انسانی در نیروهای سوریه که با داعش در نبرد هستند،‌مجددا ابراز کرده است.

این مقام همچنین گفت که این پیام به روسیه فرستاده شده است. وی گفت که آمریکا به همکاری‌ها برای توقف درگیری‌ها و خشونت‌ها ادامه داده و عملیات نظامی ارتشی علیه داعش و گروه‌های القاعده را پی خواهد گرفت. این مقام اجازه نداشته است تا در رابطه با این پیام توضیحات بیشتری ارائه دهد و از فاش کردن نام خود خودداری کرد.

یک مقام وزارت دفاع روسیه نیز گفت که سوریه به آن‌ها اطلاع داده که ۶۲ سرباز این کشور در حمله‌های هوایی کشته شدند. روسیه به مدت یک سال است که حمله‌های هوایی در حمایت نیروهای اسد و با همکاری با آنان ترتیب داده است.

«ایگور کوناشنکف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که حمله‌های هوایی در نزدیکی فرودگاه دیر الزور توسط دو جنگنده اف ۱۶ و دو جنگنده ای ۱۰ انجام گرفته است.

وی افزود که اگر حمله‌های ائتلاف به طور اشتباه انجام گرفته باشد،‌ دلیل چنین خطایی تنها « تردید نیروهای آمریکایی برای هماهنگی اقدام‌هایش علیه گروه‌های تروریستی در سوریه،‌با روسیه است.»

داعش به طور مکرر به پایگاه‌های هوایی تحت تصرف دولت حمله کرده است. این مناطق به طور جداگانه در عمق مناطق تحت کنترل داعش قرار دارد. دولت کنترل پایگاه هوایی و شهر دیر الزور را به دست دارد در حالی که داعش تمامی این استان را تحت کنترل خود دارد. پیشروی داعش در دیر الزور ممکن است جان ده‌ها هزار شهروندی را که در مناطق تحت کنترل دولت زندگی می‌کنند، تهدید کند. گروه سوری نظارت بر حقوق بشر گفت که ارتش سوریه کمی پیشتر اکثر بخش‌های تحت تصرف داعش در این منطقه را پس گرفته است.

ائتلاف به رهبری آمریکا تاکنون هزاران حمله هوایی علیه داعش در سوریه و عراق در طول دو سال گذشته به انجام رسانده است. این حمله‌ها به نیرو‌های ائتلاف اجازه داده تا چندین شهر و روستا را از دست نیروهای داعش بیرون بیاورند. روسیه همچنین حمله‌هایی را علیه اهداف داعش در دیرالزور و دیگر بخش‌های سوریه به انجام رسانده است.

در بیانیه مرکز فرماندهی آمریکا همچنین آمده است:«‌این ائتلاف تمامی حمله‌ها و شرایط متناسب با آن را بررسی کرده و اگر امکان درس گرفتن از این شرایط وجود داشته باشد آنرا در نظر خواهد گرفت.»

این آتش‌بس در روز دوشنبه آغاز شده است و به رغم گزارش‌ها در رابطه با نقض آن به طور گسترده به اجرا در آمده است. هرچند،‌ کاروان‌های امدادرسانی تاکنون موفق نشده‌اند که وارد بخش‌های تحت کنترل شورشیان در شهر شمالی حلب شوند.

کمی پیشتر در روز شنبه،‌ «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه تعهد آمریکا به آتش‌بس را زیر سئوال برده و گفت که واشنگتن آماده فاصله گرفتن از «عوامل تروریستی» که در حال نبرد با اسد هستند،‌ نیست.

روسیه، واشنگتن را متهم کرده که موفق به کنترل شورشیان و مناطق تحت کنترل آنان نشده است و روز شنبه پوتین در سخنان خود پرسید که چرا آمریکا تا کنون نسخه‌ای از توافق خود انتشار نداده است؟

پوتین در این رابطه گفت: «این مسئله به مشکلاتی مربوط است که آمریکا در سوریه با آن روبرو است. آن‌ها هنوز نمی‌توانند بخش‌های سالم و غیرتروریستی مخالفان را از عوامل تروریستی و جنایتکار جدا کنند.»

وی افزود:«‌به باور من،‌این موضوع به تمایل این کشور در پتانسیل‌های مبارزه با دولت قانونی بشار الاسد مربوط است. البته این راه، راه خطرناکی است.»

وی ظاهراً در این سخنان به جبهه فتح الشام اشاره داشته که تا پیش از این به جبهه النصره شناخته می‌شده است و در مناطق تحت کنترل شورشیان نفوذ بالایی داشته و در کنار گروه‌های میانه‌رو به مبارزه می‌پردازد. «ابو محمد الجولانی»،‌ رهبر این گروه توافق آتش‌بس را در مصاحبه‌ای با تلویزیون الجزیره در روز شنبه محکوم کرد.

«سرگئی لاوروف»،‌ وزیر امور خارجه روسیه با تکرار اظهارات پوتین در جریان گفت‌و‌گو‌های تلفنی با «جان کری»،‌وزیر امور خارجه آمریکا گفت که برخی از گروه‌های مسلح غیرقانونی از شرکت در این آتش‌بس خودداری کرده‌اند. وی همچنین تعهد واشنگتن به «جداسازی واحد‌های میانه‌رو مخالفان از گروه‌های تروریستی»‌ را تکرار کرد.

تحت این توافقنامه آتش‌بس،‌آمریکا و روسیه با همکاری یکدیگر جبهه فتح الشام و داعش را هدف قرار خواهند داد در حالی که از حمله به مناطق تحت کنترل مخالفان و نیروهای اسد خودداری خواهند کرد.

البته واشنگتن به روسیه هشدار داد که اگر کمکی به حلب ارسال شود به همکاری‌های مشترک ادامه نخواهد داد.

سازمان‌ملل تاکنون دولت اسد را به دلیل مخدوش کردن فرآیند کمک‌رسانی به این شهر متهم کرده است. ارتش روسیه گفته است که شورشیان مانع رسیدن کمک به مناطق تحت کنترل دولت شدند که این موضوع نقض آتش‌بس خواهد بود.

دولت سوریه اعلام کرد هر کاری که لازم باشد برای تسهیل ورود کاروان‌های کمک به حلب انجام خواهد داد اما گروه‌های مسلح تاکنون موفق به عقب‌نشینی از این جاده‌ها نشده و آن را «اقدامی خطرناک و تحریک‌کننده» دانسته‌اند.

ارتش روسیه گفت که شورشیان سوری تاکنون بارها آتش‌بس را نقض کرده‌اند. این نقض آتش‌بس همچنین شامل اهداف نظامی و شهروندان در حلب می‌شود. فعالان سوری گفته‌اند که نیروهای دولت تاکنون پنج شهروند را در حمله‌های جداگانه در روز شنبه به قتل رسانده‌اند.

درگیری‌ها در سوریه تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان را کشته و نیمی از جمعیت این کشور را نیز بی‌خانمان کرده است.  

کد خبر : ۴۱۱۹۹۰