خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

تقویت اسرائیل در خاورمیانه دلیل افزایش کمک‌ تسلیحاتی آمریکاست/ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حمایت از تل‌آویو متحدند

ممکن است مدل حمایت از اسرائیل توسط احزاب سیاسی آمریکا تفاوت داشته باشد اما به هر ترتیب لیبرال‌ها و محافظه‌کاران؛ هر دو در حمایت و پشتیبانی از اسرائیل متحد هستند.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به توافق میان رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر افزایش کمک‌های تسلیحاتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: باید توجه کرد که نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده بود موضوع توافق تسلیحاتی و تمدید آن میان تل‌آویو و واشنگتن را پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده پیگیری خواهد کرد. اما شاهد هستیم که این موضوع هم‌اکنون در حال پیگیری است. عده‌ای بر این عقیده‌ هستند که یکی از دلایل این مساله ارتباط دموکرات‌ها با لابی اسرائیل در داخل خاک آمریکا است و از این جهت آنها می‌خواهند در آستانه انتخابات از ظرفیت این محفل‌ها استفاده کنند. اما باید دانست که این دیدگاه خیلی ساده‌اندیشانه و سطحی است.

وی ادامه داد: باید دانست که در دفاع از اسرائیل به عنوان پایگاه اصلی آمریکا در خاورمیانه، جناح دموکرات و جمهوری‌خواه اتفاق نظر دارند. به بیانی دیگر ممکن است مدل حمایت از اسرائیل توسط این احزاب تفاوت داشته باشد اما به هر ترتیب لیبرال‌ها و محافظه‌کاران؛ هر دو در حمایت و پشتیبانی از اسرائیل متحد هستند. چراکه این جزئی از سیاست کاخ سفید است. از سوی دیگر باید به این مساله توجه کرد که اوضاع و احوال منطقه بسیار شکننده و نامساعد است. از این جهت شاهد هستیم که تسلیحات نظامی همانند موج متلاطم در سرزمین‌های اشغالی خروشان است و حتی می‌توانیم بگوییم که این جغرافیا در تسلیحات نظامی (اعم از انفرادی، نیمه سنگین و سنگین) غوطه‌ور است.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که خرید حجم بالای تسلیحات توسط عربستان از کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا، محیط اطراف اسرائیل را به انبار تسلیحات تبدیل کرده که این یکی دیگر از دلایل درخواست اسرائیلی‌ها از آمریکا برای افزایش میزان رقم مبادلات است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان امتیاز دادن آمریکا به اسرائیل در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری را دلیلی برای حمایت تل‌آویو از دموکرات‌ها دانست یا خیر، گفت: این که بگوییم چنین موضوعی در آرای دموکرات‌ها و افزایش میزان حمایت لابی‌های صهیونیست از این حزب تاثیر دارد، امر نادرستی است. باید دانست که یهودیان آمریکا دو دسته هستند: نخست یهودیانی که به آنها انسان‌های مترقی و تحصیل کرده تلقی می‌شود و تا حدودی منتقد زیاده‌خواهی اسرائیل هستند که در حزب دموکرات ریشه دارند و گروه دوم که در مسائل محافظه‌کاری مانند تجارت و بانک‌داری ریشه دارند و خاستگاه آنها حزب جمهوری‌خواه است. از این جهت باید گفت که برای هر دو طیف تفاوتی ندارد که تسلیحات در زمان کدام دولت به رژیم صهیونیستی یا دولت دیگری فروخته می‌شود. چراکه راهبرد و هدف مشترک است.

وی در پایان عنوان کرد: هر چقدر که منطقه و محیط پیرامون سرزمین‌های اشغالی متلاطم و به هم‌ریخته باشد، رژیم صهیونیستی سود خواهد برد و در آرامش به سر می‌برد و این آرامش با انباشت تسلیحات و تجهیز آنها میسر خواهد شد. در کلام آخر باید گفت که مولفه‌هایی مانند سودجویی، جبران توازن تسلیحاتی، تامین امنیت تل‌آویو و سایر مباحث سیاسی، دلیل افزایش تاریخی بودجه تخصیص داده شده و تسلیحات آمریکا به اسرائیل خواهد بود که گفته شده از سه میلیارد دلار به چهار تا پنج  میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد. اما فراموش نکنیم که رقم خرید تسلیحات نظامی عربستان از آمریکا از تمامی کشورهای دنیا بالاتر بوده است که این خود حامل پیام مهمی برای منطقه و حتی اسرائیل است.  

 

کد خبر : ۴۱۰۸۷۰