خبرگزاری کار ایران

قانون‌گذار ترک:‌

پایگاه اینجرلیک باید بسته شود

قانون‌گذار ترک خواستار بسته شدن پایگاه هوایی «اینجرلیک» در پی کودتا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ «نامیک هاووتکا» معاون رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه گفت که پایگاه اینجرلیک حدود ۹۰ سلاح اتمی آمریکایی را در خود جای داده و «باعث دشمن شدن کشور‌های دوست شده و تهدیدی برای ثبات داخلی ترکیه است».

در سایه کودتای نافرجام در این کشور،‌ دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه بیش از ۱۸ هزار نظامی،‌ کارکنان قضایی و دیگر کارکنان را به جرم خیانت بازداشت کرده‌ است. برخی مقام‌های ترکیه خواستار پایان عضویت ترکیه در ناتو شده و این نهاد نظامی را به دست داشتن در کودتا متهم کرده‌اند.

هاووتکا در ادامه افزود که احزاب همه تجهیزات نظامی آمریکایی مانند هواگرد‌ها و سلاح‌ها باید از این پایگاه خارج شوند. وی گفت: «این پایگاه تنها بی‌ثباتی و اختلاف برای ترکیه و منطقه به ارمغان داشته است و نتوانسته است هنگامی که خون مردم در حال ریختن بود و ترکیه در غم و اندوه به سر می‌برد، در کنار مردم بماند.»

این قانون‌گذار افزود که این پایگاه خطری داخلی و خارجی برای کشور محسوب می‌شود و آن را مسئول چند برابر کردن دشمنان ترکیه و تبدیل دوستان به دشمن دانست.

وی همچنین اعلام کرد که «اینجرلیک باید بسته شود»‌ و از همه همکاران خود خواست که به قوانین در راستای پایان دادن به عملکرد این پایگاه نظامی رای دهند.

هاووتکا افزود که این پایگاه نظامی حمایت منطقی لازم برای سازمان دادن این کودتا را فراهم آورده است.

این سخنان تند بازتاب دهنده تظاهرات اخیر ضد آمریکایی نزدیک این پایگاه است که تنها در هفته گذشته باعث حضور پنج هزار نفر در این منطقه شد. این افراد شعار  «‌مرگ بر آمریکا» داده و خواستار تعطیلی این پایگاه هوایی شده بودند.  

 

کد خبر : ۳۹۸۵۶۹