خبرگزاری کار ایران

مقام‌های توکیو خواستار شدند:

پکن از تشدید تنش‌ها در شرق دریای چین خودداری کند

مقام‌‌های توکیو از پکن خواستند از گسترش تنش‌ها در شرق دریای چین خودداری کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ مقام‌های ژاپن امروز – دوشنبه – اعلام کردند که به طور قاطع به ورود کشتی‌های چینی به آب‌هایی که توکیو آن را متعلق به خود می‌داند،‌ پاسخ خواهند داد.

ژاپن مدعی است که ۱۴ کشتی دولتی چین در روز‌های شنبه و یکشنبه به آب‌های شرقی دریای چین وارد شده‌اند.  

«یوشیهیده سوگا» وزیر کابینه این کشور گفت که توکیو از دولت چین خواهد خواست تا مناقشه‌ها در شرق دریای چین را گسترش ندهد و در عین حال به دنبال پاسخی قاطع و آرام به اقدام‌های این کشور خواهد بود.

سوگا در یک کنفرانس خبری گفت که ورود این ۱۴ کشتی می‌تواند به عنوان نقض قوانین مهاجرت از سوی پلیس این کشور تحت پیگرد قرار بگیرد.

به گفته سوگا، ‌۱۲ کشتی چینی در این منطقه باقی مانده و تحت مراقبت گشت ساحلی هستند و این کشور در تلاش است تا وضعیت را بهبود بخشد.

از روز جمعه اقدام‌های چین نزدیک جزایری که در ژاپن با نام «سنکاکو» و در چین با نام «دیائو» شناخته می‌شود افزایش یافته است که این اقدام اعتراض مکرر ژاپن را در پی داشته است.

طبق اعلام وزارت خارجه ژاپن،‌ حدود ۲۳۰ کشتی ماهی‌گیری چینی نیز در روز شنبه در این منطقه بوده‌اند.

این اتفاق در پی افزایش تنش‌ها در سایه حکم صادره از سوی یک دادگاه بین‌المللی در لاهه در رابطه با ادعای حق مالکیت چین در آب‌های جنوبی دریای چین کمتر از یک ماه پیش اتفاق می‌افتد.

چین از پذیرش این احکام خودداری کرده است. در مقابل، ژاپن نیز از چین خواسته تا از این احکام  که طبق اعلام پکن الزام‌‌آور هستند، پیروی کند.

این موضوع منجر به این شده است که پکن از توکیو بخواهد از دخالت خودداری کند.

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین،‌ شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین مالکیت اختصاصی نسبت به جزایر و آب‌های نزدیک به آن دارد.

مقام‌های چین جمعه گذشته «تومامی اینادا» وزیر جدید دفاع ژاپن را به وارونه جلوه دادن تاریخ در رابطه با کشتار شهروندان این کشور در جریان جنگ جهانی دوم متهم کرد.

 

 

 

کد خبر : ۳۹۸۴۷۶