خبرگزاری کار ایران

راهپیمایی در قبرس شمالی در محکومیت کودتای ترکیه

هزاران نفر در قبرس شمالی با برگزاری تظاهرات، ‌کودتا در ترکیه را محکوم کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس،‌ چندین هزار نفر با به همراه داشتن پرچم‌های سفید و سرخ به راهپیمایی در بخش ترک‌نشین قبرس در شهر «نیکوزیا» پرداخته و با محکومیت کودتای ۱۵ جولای از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور اعلام حمایت کردند.

تظاهرکنندگان که عمدتا ترک‌های ساکن بخش شمالی قبرس هستند،‌ شعار‌هایی در حمایت از دموکراسی سر داده و نام اردوغان را برای ابراز هیجان‌ ملی در میدان «سارایونا» در روز جمعه به زبان آوردند.

یک بنر هشت متری که شامل تصویر «مصطفی کمال آتا ترک»، بنیان‌گذار ترکیه مدرن بود،‌ به همراه پرچم‌هایی از ترکیه و بخش ترک‌نشین قبرس در این تظاهرات دیده می‌شد. در صفحه نمایش بزرگی نیز تصاویری از آتاتورک در لباس‌های نظامی و عادی پخش شد.

اشعاری از نبرد‌های قرن هفدهم در حالی که جمعیت در حال حمل پلاکاردهایی با عنوان، «‌نه به کودتا،‌ بله به دموکراسی»‌ بودند، به گوش می‌رسید. بسیاری نیز فریاد می‌زدند: «‌زنده باد دموکراسی»

«مظفر کاربتکا» یک تظاهرکننده ترک قبرسی گفت :«‌ما از داشتن ترکیه‌ای که همیشه در حال حمایت از ما است،‌ در کنار خود بسیار خرسندیم. به همین دلیل نیز در اینجا گرد هم آمدیم تا اعلام کنیم که در کنار ترکیه هستیم و نخواهیم گذاشت این کشور تنها باقی بماند.»

ترکیه در سال ۱۹۷۴ میلادی، در پی یک کودتای نظامی در قبرس که با هدف اتحاد با یونان صورت گرفته بود، حمله‌ای انجام داد که در پی آن قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. فقط ترکیه اعلام استقلال بخش ترک‌نشین قبرس را پذیرفته و سالانه ده‌ها میلیون یورو به عنوان کمک مالی به ساکنان این منطقه اعطا می‌کند. این کشور همچنین حدود ۴۰ هزار نیروی نظامی فعال در این منطقه دارد.

«طغرل ترکز» معاون نخست‌وزیر ترکیه از همه تظاهر‌کنندگان برای حضورشان تشکر کرده و اضافه کرد که امیدوار است تا از این جزیره دیدار کرده و به تظاهرکنندگان بپیوندد.

«نیکوس آناستاسیادس»، رئیس‌جمهوری قبرس که خود نیز یک ترک‌تبار قبرسی است و «مصطفی آکینچی» رهبر ترک‌تباران قبرس نیز که در این راهپیمایی شرکت نکرده‌اند،‌ در حال حاضر در حال گفت‌و‌گو برای متحد کردن مجدد این جزیره هستند.

«سنت آتون» وزیر انرژی بخش ترک‌نشین قبرس نیز در این رابطه گفت: «‌این تظاهرات پیامی شفاف دارد و آن این است که ما ترک‌نشینان قبرسی همه با موطن اصلی خود،‌ ترکیه،‌ متحد هستیم.»

وی همچنین افزود: «‌ملت ترکیه و بخش ترک‌نشینان قبرس با هم متحد و یگانه هستند. این موضوع همچنین نشانگر حمایت کامل اردوغان، یکی از مهم‌ترین و موثر‌ترین رهبران جهان می‌شود.»‌

این تظاهرات از سوی گروه «‌حمایت از زیرساخت‌های دموکراسی»‌ که گروهی از احزاب سیاسی راست‌گرا هستند،‌ سازماندهی شده بود. یکی از احزاب چپ‌گرای بخش ترک‌نشین قبرس در این رابطه گفت که ممکن است در آن‌چه او حمایت از «‌دیکتاتوری اردوغان»‌می‌نامد، شرکت نکند.

 

کد خبر : ۳۹۷۹۲۷