خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

تعارض نژادی و فراوانی سلاح عامل نابسامانی جامعه آمریکا است/محافظه‌کاران مانع قانون محدودیت سلاح

وقایعی که در دالاس اتفاق افتاد یک نوع زنگ خطر برای پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا به حساب می آید و می‌توان از آن به عنوان یک خیزش مسلحانه یاد کرد.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به خیزش موج جدید خشونت‌ها علیه سیاه‌پوست‌ها در آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حمله نیروهای پلیس به سیاهپوست‌ها در آمریکا سابقه طولانی دارد و آمارهای رسمی نشان می‌دهد این موضوع مجدداً در حال تکرار شدن است. در گذشته به دلیل این‌که رسانه‌های دولتی آمریکا توجهی به این مساله نداشتند، اخبار زیادی از آن در سطح رسانه‌ها مخابره نمی شد و به نوعی این محور در ایالات متحده برجسته نشده بود.

وی ادامه داد: کمی پس از ادامه پیدا کردن این ماجرا چند رسانه خصوصی در آمریکا به مقوله سیاه‌کُشی پرداختند و از آنجا بود که گوشی‌های دوربین‌دار به عنوان یک ناظر در تمامی دنیا، به کمک شبکه‌های مجازی اقدام به انتشار اخبار مربوط به برخورد خشن پلیس با سیاه‌پوستان کردند. انتشار این تصاویر موجب شد تا بالاترین مقام مسئول آمریکا یعنی باراک اوباما و سایر مسئولان ایالات متحده مجبور به پاسخ‌گویی شده یا حداقل اقدام به موضع‌گیری کنند.

حوادث فرگوسن و نیویورک و اعتراض‌های پس از آن موجب شد تا پلیس آمریکا با دقت نظر بیشتری نسبت به برخورد خود با سیاهپوستان اقدام کند. اما حادثه ای که در دالاس رخ داد، مقداری با حوادث مشابه فرق داشت. به گونه‌ای که حوادث دالاس بازخورد اقدام‌های پلیس آمریکا در قبال سیاه پوستان بود که نهایتاً در دالاس و در قالب اعتراض‌های گسترده مدنی سر باز کرد که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای پلیس شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در تشریح دلیل به وجود آمدن چنین خیزش مسلحانه‌ای که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای پلیس آمریکا شده است، گفت: موضوعی که تعجب‌برانگیز خواهد بود، این است که در شهر دالاس و در روزهای گذشته هیچ اقدامی از سوی پلیس علیه سیاه‌پوست‌ها رخ نداده است اما ما نظاره‌گر کشته شدن چندین پلیس توسط دو تک تیرانداز ناشناس بودیم و این نشان می‌دهد که تعارض‌های نژادی و نشانه‌های برخوردهای خونین تا چه حدی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر هم اوباما سخنان متفاوتی را ارائه کرد. وی در اظهارات خود صراحتاً اعلام کرد که این موضوع بحث بر سر نژاد سیاه یا سفید نیست بلکه با توجه به ریشه تعارض و همچنین وجود مقادیر زیاد سلاح و مهمات در خاک آمریکا نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد.

این‌که آیا دولتمردان آمریکا پس از حوادث دالاس اقدام به تصویب قانون کنترل اسلحه و مهمات خواهند کرد، موضوعی است که باید بگوییم هر چقدر حوادث و کشتار سیاه‌پوستان و از بین رفتن نیروهای پلیس افزایش پیدا می‌کند، مجدداً قانون خاصی در مجلس نمایندگان تصویب نخواهد شد و حتی این حوادث نتیجه برعکس می دهد.

ابوالفتح در پاسخ به این پرسش که آیا امکان برخورد، جمع‌آوری یا محدودسازی سلاح و مهمات و حاملان آن در خاک آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: در حالت فعلی جامعه آمریکا به سمتی گام بر می‌دارد که رسماً تاکید می‌کند علاوه بر این‌که با پلیس مواجه می‌شوید، باید بتوانید خود را مسلح کرده و برخورد متقابل انجام دهید. از این جهت باید گفت اگر تا دو سال پیش می‌توانستیم با خریداران و فروشندگان سلاح مقابله کنیم، در حالت فعلی دیگر امکان عملیاتی شدن این مساله وجود ندارد.

وی در پایان گفت: در مورد اعتقاد احزاب به حمل سلاح باید بگوییم که جمهوری‌خواهان رسماً طرفدار حمل آزادانه سلاح هستند و حتی اشخاصی مانند برنی سندرز که از اردوگاه دموکرات‌ها برآمده است هم موافق این موضوع است. اما باید بگوییم که جامعه آمریکا به دلیل سیاست غلط محافظه‌کاران و عده‌ای از دموکرات‌ها هیچ‌گاه سلاح را زمین نخواهد گذاشت و حتی در آینده هم شاهد تکرار چنین مسائلی خواهیم بود.   

کد خبر : ۳۸۸۱۵۵