خبرگزاری کار ایران

میریوسفی در گفت‌وگو با ایلنا:

خروجی انتخابات سوریه بر روند اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ تاثیر منفی ندارد

تداوم روال طبیعی سیاسی در سوریه از جمله برگزاری انتخابات لطمه‌ای به پیگیری اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ نمی‌زند و به هیچ وجه خروجی انتخابات پارلمانی روی اجرایی شدن قطعنامه مذکور تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

«علیرضا میر‌یوسفی» مدیر گروه مطالعات خاورمیانه مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به خروجی انتخابات پارلمانی سوریه و پیروزی حزب بعث، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: یکی از موضوع‌هایی که باید در امتداد انتخابات پارلمانی سوریه به آن اشاره کرد، اهمیت پیگیری اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است. به طوری که این قطعنامه دریچه‌ای از امید را برای حل‌وفصل بحران سوریه به وجود آورده که پیگیری و اجرای مفاد این قطعنامه و اجرایی شدن آن می‌تواند به پروسه و روند سیاسی در این کشور کمک موثری کند.

وی ادامه داد: به‌رغم تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته برای اجرایی شدن سریع‌تر این قطعنامه صورت گرفته است، باید به عملکرد و رویکرد تخریبی و تاخیری برخی از کشور‌ها در مقابل این تلاش‌ها اشاره کرد. این چند کشور در مقابل اجرای این قطعنامه موضع تخریبی و منفی را اتخاذ کردند و اقدام‌هایی برای ایجاد موانع بر سر راه قطعنامه ۲۲۵۴ صورت دادند تا بتوانند علاوه بر بر هم زدن ضرباهنگ سیاسی ایجادشده ناشی از این قطعنامه، تا جایی که امکان دارد به نفع خود سهم‌خواهی کرده و با پیگیری مجدد سیاست‌های قبلی خود، این قطعنامه را با بن‌بست مواجه کنند.

 

هرچند انتخابات اخیر سوریه در تمامی قلمرو این کشور برگزار نشد و حالت ایده‌آل، برگزاری انتخابات سراسری بود و امیدوارم در پرتو مراحل پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۵۴ این اتفاق بیفتد، ولی به هر حال نمی‌توان روند عادی انتخابات را در سوریه متوقف کرد. این انتخابات خلاف بسیاری از کشورهای عربی از دهه هفتاد میلادی هر چهار سال یک بار برگزار شده است و از سال ۲۰۱۲ هم به صورت چندحزبی برگزار می‌شود که قدمی رو به جلو است. با این حال قطعاً در صورت پیشرفت پروسه پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۵۴ انتخابات بعدی می‌تواند در سراسر خاک سوریه که بخش‌هایی از آن اکنون در اختیار داعش یا سایر گروههای معارض مسلح است، برگزار شود. چنانچه هم در قطعنامه ۲۲۵۴ و هم در طرح چهار ماده‌ای ایران در سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی شده بود، انتخابات بعدی می‌تواند تحت مفاد قانون اساسی جدید و بازنویسی شده سوریه برگزار شود. با این حال خلاف تبلیغات مخالفان دولت سوریه، این انتخابات اثر منفی در پیگیری گام‌های پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۵۴ نداشته و ندارد.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا مواضع اتخاذ شده از سوی کشورهای دیگر علیه انتخابات پارلمانی سوریه می‌تواند روند اجرایی مذاکرات صلح و حتی قطعنامه ۲۲۵۴ را با مشکل روبه‌رو کند یا خیر، عنوان کرد: در تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود باید دو موضوع اصلی مورد نظر قرار گیرد. به بیانی دیگر باید میان سیاست‌های اعلامی و اعمالی دولت‌ها تمایز قائل بود. البته طبیعی است که برخی دولت‌ها و معارضان مسلح مخالف دولت سوریه با برگزاری چنین انتخاباتی مخالف بوده‌اند و هیچ‌کس انتظار ندارد که آن‌ها به خاطر برگزاری این انتخابات به دولت بشار اسد تبریک بگویند. بنابراین در یک نگاه کلی باید بگوییم تداوم روال طبیعی سیاسی در سوریه از جمله برگزاری انتخابات لطمه‌ای به پیگیری اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ نمی‌زند و به هیچ وجه خروجی انتخابات پارلمانی روی اجرایی شدن قطعنامه مذکور تاثیر منفی نخواهد گذاشت. قطعاً مذاکرات سوری - سوری تنها راه حل پایدار برای بحران پیچیده سوریه است و وظیفه سایر کشور‌ها کمک به شکل گیری و تداوم این مذاکرات مطابق قطعنامه ۲۲۵۴ است.

کد خبر : ۳۶۲۸۷۱