خبرگزاری کار ایران

نگاهی به یک سال تهاجم عربستان به یمن؛

قریشی: باب‌المندب و عدن دلیل اصلی حملات ریاض/ عزل و نصب‌های اخیر برهم زننده مذاکرات کویت است

علی‌محسن الاحمر نه تنها از سوی هادی بلکه از سوی سعودی‌ها به عنوان نخست‌وزیر منصوب شد تا در صورت کنار گذاشتن منصور هادی، از وی به عنوان رئیس‌جمهوری جدید رونمایی کنند که در راستای آن مذاکرات آینده کویت هم تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

«سیداصغر قریشی» سفیر پیشین ایران در یمن با اشاره به گذشت یک سال از حملات هوایی عربستان به یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: حملات هوایی عربستان به یمن زمانی کلید خورد که نیروهای انصارالله به سمت مناطق جنوبی یمن حرکت کردند چراکه سعودی‌ها دقیقاً حساسیت غربی‌ها و اروپایی‌ها نسبت به این مناطق را می‌دانستند و به آن واقف بودند. به گونه‌ای که ترانزیت و حمل و نقل دریایی بسیاری از محموله‌های آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از باب‌المندب و عدن می‌گذشت و در همان زمان بود که انصارالله وارد عدن شد. در آن زمان تمامی کارشناسان و تحلیلگران منطقه‌ای و حتی فرا‌منطقه‌ای صراحتاً اعلام کردند که حملات هوایی عربستان به یمن بدون پشتیبانی زمینی بدون شک ناموفق خواهد بود و البته هیچ نیروی زمینی هم به دلیل شرایط جغرافیایی یمن نمی‌توانست وارد این کشور شود.

وی ادامه داد: از نگاهی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که اکثر مردم یمن مسلح بودند و به زمین و کوه‌ها و تمامی موقعیت جوی و جغرافیایی کشورشان اشراف کامل داشتند و همین موضوع موجب شد تا ورود نیروی زمینی عربستان به نقاط کلیدی یمن ناموفق جلوه کند. از سوی دیگر در مارب و تعز در طول این یک‌ سال گذشته شاهد جبهه پرتنش بودیم و دیدیم که اختلاف میان عربستان و امارات تا حد زیادی بالا گرفت. در این میان رسانه‌های آل سعود به خصوص الشرق الاوسط در مقاطع مختلف اعلام می‌کردند که جنگ تا هفته‌ها و حتی تا ساعاتی دیگر به نفع عربستان به پایان خواهد رسید که چند روز پیش هم وزیر دفاع و ولیعهد عربستان مجدداً چنین سخنانی را بیان کرد اما همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، اختلاف میان ریاض و ابوظبی باعث شد جنگ تا کنون در یمن ادامه داشته باشد.

در چند استان یمن از جمله حضرالموت القاعده فعال است و اعضای داعش هم کم و بیش و در ماه‌های اخیر به آنجا نقل مکان کردند. اما مساله‌ای که در این اثنا باید به آن اشاره شود، این است که اسنادی دال بر این‌که خط هوایی مخصوصی از سمت ترکیه به یمن ماموریت انتقال تروریست‌های داعش به خاک یمن را بر عهده داشته به دست آمده است که نشان از یک همبستگی میان ریاض و آنکارا در این پرونده دارد. باید توجه کرد که عربستان در طول این یک سال عملیات‌های هدفمندی انجام نداده است و به همین دلیل است که شاید سعودی‌ها برای به هم‌ریختن یمن از داعش و القاعده در زمین بازی این کشور بهره ببرند.

سفیر پییشن ایران در عمان با تاکید بر عقب‌نشینی سیاسی عربستان در پرونده یمن اظهار کرد: در روزهای آینده قرار است مذاکراتی در کویت صورت گیرد که به دنبال مذاکرات ژنو خواهد بود و انتشار خبر حضور انصارالله در ریاض، حتی اگر به دروغ هم باشد قابلیت بررسی دارد. چراکه در چند روز گذشته نمایندگان انصارالله با نمایندگان سعودی‌ها در مرز مشترک یمن و عربستان دیدار کردند که موضوع این دیدار تبادل 9 نظامی سعودی با 100 نفر از حوثی‌ها بوده است که این مبادله صورت گرفت اما از محتویات و این‌که آیا در این بین صحبت‌های دیگری به میان آمده است یا خیر اطلاعاتی منتشر نشد. به موازات این موضوع، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان ادعا کرده که نمایندگان انصارالله در عربستان به سر می‌برند اما در میان آنها نماینده‌ای از علی‌عبدالله صالح وجود ندارد که به نظر می‌رسد چنین چیزی صحت نداشته باشد و اگر هم خبر آن درست باشد محتوای آن مشخص نیست که این اقدام را می‌توان در راستای تاثیرگذاری بر مذاکرات کویت دانست.

وی افزود: برکناری خالد بحاح توسط عبدربه منصورهادی که چند روز گذشته اتفاق افتاد، در بطن خود معنای مهمی دارد. بحاح هم نخست‌وزیر و هم معاون منصورهادی بود اما پس از کنار گذاشتن وی شاهد بودیم که «علی‌محسن الاحمر» که در زمان علی‌عبدالله صالح یکی از مردان قدرتمند یمن محسوب می‌شد و البته عبدالله صالح به دلایل گوناگون به وی سوءظن داشت، به عنوان معاون هادی منصوب شد. اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این خواهد بود که علی‌ محسن در گذشته فرمانده شش جنگ بر علیه انصارالله بوده است و دشمن آشکار آنها به حساب می‌آید و علاوه بر پست معاونت به عنوان جانشین فرمانده کل قوا مطرح شد که البته رابطه خوبی با عربستان سعودی دارد و همچنین بنیانگذار حزب جماعت یمن بوده و به عنوان یک سلفی شناخته شده است. وی در زمان به وقوع پیوستن بهار عربی در یمن، به مردم پیوست و در مقابل عبدالله صالح قرار گرفت.

در نمایی دیگر شاهد بودیم که «احمد عبید بن دغر» از سوی منصور هادی به سمت نخست‌وزیری منصوب شد. اگر نگاهی به کارنامه وی بیاندازیم می‌بینیم که وی اهل ناحیه جنوبی یمن و عضو دولت  یمن جنوبی است و در حزب مُتمر که منتسب به علی‌عبدالله صالح بوده عضو است. عبید بن دغر بعد از دولت صالح تا سپتامبر 2014 به مدت سه سال و زمانی که انصارالله در صنعاحضور داشت، دارای پست و مدیریت بود. از این بابت و با نگاهی به عزل و نصب‌های روزهای اخیر که توسط هادی روی داده است به این معنا پی می‌بریم که تمامی این حرکات مرتبط با مذاکرات کویت بوده است. چراکه انصارالله تاکید کرده بود اگر بخواهد در مذاکرات شرکت کند، طرف حساب آنها خالد بحاح خواهد بود و باید تمامی اختیارات به وی داده شود که سعودی‌ها با برکناری بحاح پاتک بزرگی به سیاست‌ها و خواسته‌های انصارالله زدند.

قریشی در پایان با بیان این‌که منصور هادی جایگاهی در یمن ندارد ابراز کرد: این‌که تعدادی از رسانه‌های سعودی‌اعلام می‌کنند که منصورهادی در یمن خواهد ماند تنها آرزوی قلبی آنها را نمایان می‌کند. چراکه منصورهادی خودش درخواست حملات عربستان به خاک یمن را داده است و عربستان هم می‌داند که وی جایگاهی در یمن ندارد به همین دلیل است که می‌بینیم علی‌محسن الاحمر نه تنها از سوی هادی، بلکه از سوی سعودی‌ها به عنوان نخست وزیر منصوب شد تا در صورت کنار گذاشتن منصور هادی، از وی به عنوان رئیس‌جمهوری جدید رونمایی کنند.

کد خبر : ۳۵۹۱۴۷