خبرگزاری کار ایران

رزمایش مشترک فیلیپین و آمریکا در دریای چین جنوبی آغاز شد

ایالات متحده امریکا و فیلیپین همزمان با اوج گرفتن تنش‌های دریایی، رزمایش نظامی خود را آغاز کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، حدود هشت هزار نیروی آمریکایی و فیلیپینی امروز-دوشنبه- رزمایش نظامی سالانه خود را در تقابل با تنش ناشی از ابراز وجود بیشتر چین در دریای چین جنوبی آغاز کردند. هرچند یک فرمانده فیلیپینی تاکید کرده است که این رزمایش، ماهیت آموزشی دارد.

مقام‌های دفاع فیلیپین گفتند که طی دو هفته آینده، متحدان عملکرد پویایی، آمایش، ارتباطات و دستور و کنترل نظامی خود را برای رسیدگی به امنیت انسانی و دریایی آزمایش می‌کنند.

نیروهای نظامی همچنین بازپس گیری یک سکوی نفت و گاز را شبیه‌سازی کرده و برای یک فرود آبی -خاکی در ساحل فیلیپین تمرین می‌کنند.

 «دریاسالار الکساندر لوپز»، مسئول رزمایش نظامی فیلیپین در یک کنفرانس خبری گفت رزمایش بالیکاتان در رابطه با یک معضل خاص طراحی نشده است بلکه کل طیف منازعات را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد که «چین بخشی از این طرح نیست».

 «اشتون کار‌تر»، نخستین وزیر دفاع  آمریکا است که به منظور تاکید بر اهمیت این رزمایش نظامی برای دو کشور هفته آینده در روند نظارت بر آن حاضر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پیگیری قاطعانه چین نسبت به ادعای خود در دریای چین جنوبی در سال‌های گذشته شامل احیا و استرداد اراضی و ساخت و ساز امکانات فرودگاهی و بندری برای برخی از جزایر و صخره‌ها بوده است.

ایالات متحده آمریکا اقدامی تحت عنوان گشت‌های «آزادی کشتیرانی» در این منطقه انجام داده است. کشتیرانی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه که توسط چین کنترل می‌شود تا تاکید بر حق خود برای عبور از دریا‌ها از جمله آنها است.

 

کد خبر : ۳۵۸۷۳۶