خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج روسیه از سوریه برای کمک به مذاکرات صلح است/ روس‌ها به طور کامل از سوریه نقل مکان نمی‌کنند

خروج نیروهای روسیه از سوریه به دلیل محقق شدن اهداف سیاسی و میدانی مسکو در طول این چند ماه صورت خواهد گرفت اما دلیل دیگر آن برای به نتیجه رساندن مذاکرات سوریه خواهد بود.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص دستور ولادیمر پوتین مبنی بر خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه عنوان کرد: هدف اصلی روس‌ها از حضور در سوریه این بود که بتوانند توازن قوا را به نفع نیروهای اسد رقم بزنند تا از این طریق بتوانند پای میز مذاکره امتیازات بیشتری را کسب کنند. در حال حاضر به نظر می‌رسد می‌توان با توجه به مذاکرات صلح سوریه و ایجاد ثبات در این کشور عملکرد روس‌ها را از این منظر مورد بررسی قرار داد و البته روس‌ها در صدد هستند تا تنها بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کنند و این به منزله ترک کامل فضای سوریه توسط روسیه نخواهد بود اما در شرایط فعلی روس‌ها شرایطی را فراهم خواهند کرد که آتش‌بس را ثبات ببخشند تا مذاکرات به نتیجه محکم‌تری برسد.

وی درباره بخشی از سخنان پوتین مبنی بر این‌که روسیه به اهداف خود در سوریه دست پیدا کرده است،‌ تصریح کرد: نیروهای مقاومت و ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روس‌ها در عرصه میدانی به دستاورد بزرگی دست پیدا کردند که آخرین نمونه آن عملیات در نبل و الزهرا بود و شکاف بزرگی را در جبهه معارضان سوری و تروریست‌ها به وجود آورد. بنابراین در ابعاد نظامی به نظر می‌رسد روس‌ها علاوه بر ضربه زدن به تروریست‌ها به حامیان آنها هم ضربه وارد کرده‌اند که می‌توان آن را دستاورد نظامی برای روس‌ها قلمداد کرد. در بُعد سیاسی هم هدف آنها از حضور در سوریه توازن قوا بود که دولت اسد هم در حالت کنونی با دست پُر می‌تواند در مذاکرات حضور داشته باشد و مانند شش ماه پیش از موضع ضعف سخن نمی‌گوید. بنابراین می‌توان گفت در دو محور سیاسی و نظامی منافع روس‌ها تامین شده علاوه بر این‌که از آغاز ورود به شامات گفته بودند که حضورشان محدود خواهد بود. تا جایی که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفته بود که مدت حضور ما در سوریه یک دوره چهار ماهه خواهد بود که البته مقداری طول کشیده و از طرف دیگر هم روس‌ها اعلام کرده بودند که نیروی زمینی وارد نخواهند کرد که این نشان از عدم درخواست آنها برای حضور بلند مدت در سوریه است.

بهمن در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا خبر خروج روس‌ها از سوریه می‌تواند بر مذاکرات صلح سوریه که مجدداً کلید خورده است تاثیر منفی بگذارد یا خیر،‌ بیان کرد: موضع روس‌ها به معنی ترک کامل صحنه روسیه نخواهد بود بلکه آنها می‌خواهند تا تمامی طرفین را پای مذاکرات بنشانند. به صورتی که روسیه تمام قد از این مذاکرات حمایت می‌کند و هدف نهایی آنها تنها به سرانجام رسیدن مذاکرات است. فراموش نکنیم در دور قبل که مذاکرات به شکست انجامید، گفته بودند که همزمان با مذاکرات، روس‌ها حملات خود را افزایش داده‌اند و با این بهانه میز مذاکرات را به هم زدند و مذاکره ناکام بود. لذا به نظر می‌رسد که روس‌ها این پیام را مخابره می‌کنند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، اوضاع منعطف‌تر خواهد شد و این موضع روس‌ها در مورد مذاکرات و پرونده سوریه قلمداد می‌شود.

کد خبر : ۳۵۵۵۳۲