خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در اردن در گفت‌وگو با ایلنا:

فقدان اصول مشترک دلیل تعویق و طولانی شدن مذاکرات سوریه است

زمانی آتش‌بس کاملاً اجرایی می‌شود و جنگ پایان می‌یابد که گروه‌های با توان بالا هم وارد مذاکره شوند یا این‌که حداقل سلاح خود را زمین بگذارند اما این تهدیدها باعث شد تا روند مذاکرات صلح که چندی پیش آغاز شد، با کندی پیش رود.

«محمدعلی سبحانی» سفیر سابق ایران  اردن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره به تعویق افتادن مذاکرات صلح سوریه که توسط استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه  اعلام شد، عنوان کرد: زمانی که بحث صلح و مذاکرات در سوریه و به خصوص با شکل و شمایل فعلی مطرح شد، سایه تردید بر این مذاکرات بیش از پیش حس شد. چراکه در مذاکرات صلح سوریه یکی از طرفینی که شاید بتوان گفت حتی قوی‌تر از سایر گروه‌های دخیل در روند مذاکره وجود دارند، داعش و جبهه النصره است که شاهد عدم حضور نماینده آنها در مذاکرات هستیم. به این دلیل باید خاطرنشان کرد زمانی آتش‌بس کاملاً اجرایی می‌شود و جنگ خاتمه می‌یابد که گروه‌های با توان بالا هم وارد مذاکره شوند یا این‌که حداقل سلاح خود را زمین بگذارند اما این تهدیدها باعث شد تا روند مذاکرات صلح که چندی پیش آغاز شد، با کندی پیش رود اما باز هم می‌توان گفت که همین آتش‌بس نصفه و نیمه هم تا جایی توانسته وضعیت را بهبود ببخشد تا مردم بتواند به حداقل حیات خود ادامه دهد.

وی اضافه کرد: بدون شک مذاکرات صلح سوریه ابعاد بسیار پیچیده‌ای دارد و به این راحتی نمی‌تواند به نتیجه قاطع منتهی شود چراکه گروه‌های مختلف و موجود در این پرونده پذیرفته‌اند که باید گام‌های علنی و مستحکمی بردارند اما بدون شک شروط آنها تغییر نمی‌کند در نتیجه باید یک منطق مشترک در این مساله ایجاد شود تا طرفین بتوانند راهکار روشن و قاطعی را اتخاذ کنند. به گونه‌ای که در یک طرف این مذاکرات دولت سوریه و طرف دیگر گروه‌های مختلف قرار دارد و هر کدام از آنها شروطی برای خود قائل هستند که باید به طرز فکر و یا اصول مشترک دست یابند که چنین وضعیتی تاکنون اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل سابق خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه در پایان با پاسخ به این پرسش که آیا خروجی این مذاکرات می‌تواند بر انتخابات پارلمانی سوریه تاثیر بگذارد یا خیر، تصریح کرد: به نظرم شرایط کنونی در سوریه برای برگزاری انتخابات پارلمانی فراهم نشده است و باید منتظر طولانی‌تر شدن گفت‌وگوها باشیم. چراکه «شرایط» خودش را به مذاکرات تحمیل می‌کند و از این جهت تصویر واضحی در این بین وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر باید توجه داشت مخالفان حاضر نیستند با دولت اسد سازش کنند و از نظر آنها اسد حتما باید از قدرت کناره‌گیری کند که البته در مقابل، برداشت دولت سوریه برخلاف تصورات مخالفان است. یعنی عده‌ای در دولت بر این عقیده‌اند که اسد می‌تواند حق ریاست جمهوری مجدد داشته باشد. برای رفع این تفاوت‌ها زمان بسیار زیادی لازم است که تعویق مذاکرات هم در این بین به صورت محسوس اتفاق می‌افتد.

کد خبر : ۳۵۳۳۵۸