خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ادعاهای ترکیه مانع از حضور کردها در ژنو3 شد/ آنکارا و ریاض اصلی‌ترین مانع مذاکرات صلح سوریه

مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی ترکیه یکی از دلایل اصلی بود که کردها در نشست ژنو3 حضور پیدا نکردند که متاسفانه این موضوع به علاوه دخالت‌های عربستان، روند مذاکرات صلح سوریه را با مشکل مواجه کرده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح دلایل ترک کردن نشست ژنو3 از سوی نمایندگان حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: دلیل اصلی این‌که اعضای اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه در سوئیس حاضر شدند اما در نشست ژنو3 شرکت نداشتند، دخالت‌های ترکیه در این نشست بود که البته ادعاهای مقام‌های ترکیه در این بین اصلی‌ترین محور آن بود. به گونه‌ای که مقام‌های سیاسی آنکارا با توجه به گزارش‌های بی‌اساسی که از سوی سازمان‌های امنیتی ترکیه به آنها ارائه می‌شود، موضع‌گیری تندی در قبال این حزب صورت دادند و ادعا کرده‌اند که حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه با پ.ک.ک در ارتباط است و مانع از ورود صالح مسلم که رهبر این حزب بوده، شده‌اند.

وی ادامه داد: دلیل دیگری که می‌توان برای این موضوع برشمرد، قضاوت پیش از موعد رهبران و برگزارکنندگان این نشست است. به صورتی که آنها اظهار کرده‌اند که کردها خروجی این نشست را نخواهند پذیرفت. لذا اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه به صورت عمدی به حاشیه رانده شد. همچنین بحثی که در ژنو 3 مجدداً دیده شد، این بود که سایر گروه‌های شرکت‌کننده در این نشست و به طور کلی در مساله صلح سوریه، اختلاف‌نظرهای فراوانی با یکدیگر دارند و حتی سخنگوی ائتلاف مذکور در زمان حضور خود در ریاض آشکارا اعلام کرده بود که با روند دولت انتقالی و آتش‌بس باید مد نظر قرار بگیرد و در امتداد آن هم عربستان اظهار کرده بود که نمایندگان گروهک‌های تروریستی مانند جیش الاسلام و جیش الحر باید در این روند حضور داشته باشند که تجمیع این موارد به نظر خروجی خوبی را نمایان نخواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به این‌که در ژنو3 نقش مردم سوریه نادیده گرفته شده است، عنوان کرد: اکثر طرفین دخیل در پرونده سوریه و حتی آمریکایی‌ها به این موضوع اعتراف کردند که دست برتر در روند صلح سوریه، مردم این کشور و تمامی کسانی هستند که در مبارزه با تروریست‌ها دست به سلاح شده‌اند و خاک سوریه را از شر تروریست‌ها پاک می‌کنند اما متاسفانه مجدداً شاهد هستیم که کشورهایی مانند عربستان و ترکیه بدون در نظر گرفتن عنصر مردمی اقدام به خط‌دهی سوء در این پرونده می‌کنند.

وی در پایان افزود: در فضای فعلی بحث دیگری هم در جریان است. به طوری که سوری‌ها با معارضان دارای اختلاف نظرهای فراوانی هستند و سعودی‌ها هم از یک سو به دنبال این هستند که اسد بدون هیچ پیش‌شرطی از قدرت کنار گذاشته شود. از طرفی دیگر، عربستان صراحتاً اظهار کرده بود که با پیش‌شرط وارد مذاکرات خواهد شد که البته آمریکا با فشارهایی که به حاکمان ریاض آورد، باعث شد تا آنها هم وارد مذاکرات شوند. از طرف دیگر هم هیات نمایندگان دولت سوریه با این پیش‌شرط وارد این مذاکرات شدند که تروریست‌ها نباید در نشست حضور داشته باششند چه برسد به اینکه بخواهند نظر بدهند. لذا باتوجه به شرایط سیاسی و میدانی دخیل در سوریه، قدرت چانی‌زنی دولت حاکم بر دمشق بیشتر شده که این به عنوان یک دست برتر در مذاکرات قلمداد می‌شود و اگر کارشکنی کشورهای مذکور به حداقل برسد، مطمئناً مذاکرات به نتایج خوبی خواهد رسید.

کد خبر : ۳۴۲۹۴۳