خبرگزاری کار ایران

نوری المالکی:

سفیر سعودی لباس طایفه‌گری بر تن کرده است

رئیس ائتلاف «دولت قانون» در عراق در واکنشی تند به اظهارات سفیر عربستان در بغداد، گفت که این سفیر لباس دیپلماتیک را از تن خارج کرده و لباس طایفه‌گری پوشیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از المستقله، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در بیانیه‌ای در محکومیت اظهارات اخیر «ثامر السهبان» سفیر سعودی در بغداد علیه نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) اعلام کرد، سفیر عربستان از پوشش دیپلماتیک که وی را به عدم مداخله در امور کشورها و رعایت احترام متقابل ملزم می‌کند، خارج شده است.

المالکی متذکر شد، مواضع عربستان و رویکرد «افراطی و تحریک‌کننده آن برای درگیری‌های طایفه‌ای» در سایه بحران‌های منطقه، اقتضا می‌کند که این کشور برای سخن گفتن درباره هرگونه مسائل داخلی عراق یا هر کشور عربی دیگر شایسته نباشد.

وی تصریح کرد، حکام سعودی، به‌ویژه پس از موفقیت عراق در خنثی کردن توطئه داعش و حمایت جامعه جهانی از بغداد در امر مبارزه با تروریسم و نیروهای تکفیری و تندرو، از مشکل درک شرایط و رویکردهای منطقه‌ای رنج می‌برند.

المالکی خواستار اتخاذ مواضع «ملی» برای محکومیت دخالت عربستان در امور عراق شد و تأکید کرد باید چنین رویکردهایی که به نابودی کشور منجر می‌شود را خنثی کرد؛ چرا که عراق تحت نظارت و قیمومیت کشوری دیگر نیست.

طبق این گزارش، ثامر السهبان، سفیر سعودی شنبه گذشته در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره‌ای «السومریه» مدعی شد که مخالفت کردها و اهالی الانبار با ورود نیروهای بسیج مردمی به مناطقشان، بیانگر عدم مقبولیت این نیروها در جامعه عراقی است. 

کد خبر : ۳۴۱۲۴۱