خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

وحدت، استراتژی دولت عراق در آزادسازی الرمادی بود

آزادسازی الرمادی نشان داد که نیروهای بسیج مردمی عراق بر خلاف ادعای داعش و غربی‌ها تنها به شیعیان متعلق نیستند بلکه هدف ملی برای تامین امنیت سراسر عراق را دنبال می‌کنند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت بالای عملیات آزادسازی الرمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: شهر الرمادی به لحاظ موقعیت استراتژیک و جغرافیایی و همچنین به دلیل وجود بافت قبیله‌ای حضر در آنجا، در نظر دولت مرکزی عراق از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که نیروهای مردمی و ارتش عراق همواره در دو سال گذشته یک تجربه میدانی گران‌بهایی را در مقابله با گروهکهای تروریستی به دست آوردند باعث شد تا آزادسازی الرمادی صورت بگیرد و این موضوع به عنوان یک پیام مهم از سوی ملت عراق به سمت دشمنان عراق مخابره شد.

وی افزود: در طول دو سال گذشته و پس از آنکه نیروهای بسیج مردمی در عراق شکل گرفت، کشورهایی مانند ترکیه،عربستان،قطر و حتی کویت ادعا کردند که نیروهای مردمی که عمدتاً از شیعیان تشکیل شده برای به حاشیه راندن اهل سنت به وجود آمده‌اند. پس از چنین تبلیغات و جریان سازی‌ها، مشاهده شد که نیروهای اهل تسنن هم به بسیج مردمی عراق پیوستند. به گونه‌ای که در الانبار دو دسته گرایش وجود دارد. دسته‌ای به سمت دولت و دسته دیگر به سمت حزب بعث عراق. لذا داعش توانست با استفاده از این موضوع در الانبار حضور پیدا کند و البته با وجود همگرایی در میان طیف اهل سنت و شیعیان، شهر الرمادی آزاد شد.

پاکسازی شهر الرمادی این امکان را به نیروهای مسلح میدهد که برای پاکسازی به سایر مناطق مانند فلوجه و صلاح‌الدین دست پیدا کرده و به سمت این استانها حرکت کنند.

هانی‌زاده در پایان با پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی الرمادی از حیث امنیتی و نظامی اهمیت دارد یا می‌توان آنرا از نظر سیاسی هم مهم تلقی کرد؛ بیان داشت: بحث سیاسی، آنهم در فضای فعلی عراق به نظر مهمتر از مسائل نظامی آن است. چراکه الرمادی دیر یا زود آزاد می‌شد اما در این آزادسازی یک وحدتی صورت گرفت و عشایر عراقی به این باور رسیدند که نیروهای حشد الشعبی صرفاً نگاه طایفه‌ای و مذهبی ندارند بلکه فراتر از این موضوعات را دنبال می‌کنند و باید دانست که آزادسازی الرمادی بخشی از استراتژی دولت حیدر العبادی است که به نوعی می‌تواند از توطئه تجزیه عراق جلوگیری کند و ضمن آن به وحدت ملت عراق هم کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر : ۳۳۴۳۶۸