خبرگزاری کار ایران

به دلیل تلاش برای توقف جابه‌جایی پایگاه هوایی آمریکا؛

مقام‌های محلی اوکیناوا علیه دولت مرکزی ژاپن شکایت کردند

مقام‌های محلی اوکیناوا امروز -جمعه- علیه دولت مرکزی به دلیل تلاش برای متوقف کردن جابه‌جایی پایگاه هوایی آمریکایی در جزیره جنوبی ژاپن، طرح دعوی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، مقام‌های ایالت اوکیناوا ژاپن اعلام کردند که وزارت اراضی، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری به صورت غیر قانونی، دستور به جابه‌جایی پایگاه هوایی «فونتما» از منطقه پرجمعیت «گینوان» به یک منطقه کم جمعیت در جزیره اوکیناوا را داده است.

دولت مرکزی ژاپن، چند ماه پیش علیه «تاکشی اوناگا»، فرماندار ایالت اوکیناوا، بعد از آن‌که وی دستور وزیر اراضی و حمل و نقل درباره جابه‌جایی پایگاه هوایی به این جزیره را رد کرد، طرح دعوی کرد.

نبرد حقوقی، آخرین فصل درگیری‌های میان دولت مرکزی ژاپن با فرماندار ایالت اوکیناوا است. این جزیره پیش از این یک پادشاهی کوچک بود که در قرن شانزدهم ضمیمه ژاپن شد.

بسیاری از ساکنان اوکیناوا خواهان جابه‌جایی کامل این پایگاه هوایی هستند. آن‌ها نسبت به حضور نیروهای نظامی آمریکایی در این جزیره و سروصدا و آلودگی و جرم و جنایات پایگاه‌های خارجی معترض هستند.

طبق یک معاهده میان ژاپن و ایالات متحده آمریکا، حدود ۵۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی در ژاپن حضور دارند که نیمی از آن‌ها در جزیره اوکیناوا مستقر هستند.

کد خبر : ۳۳۲۹۱۹