خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور زنان در انتخابات عربستان ناشی از فشار جامعه جهانی به این کشور است/ عده‌ای گزینشی وارد انتخابات شدند

عربستان به دلیل اقدام‌هایی که در سالیان اخیر و به خصوص در پنج سال گذشته در سیاست خارجی خود انجام داده، باعث شده تا از سمت جامعه بین‌المللی مورد اتهام و فشارهای زیادی واقع شود و از سوی دیگر، اوضاع داخلی این کشور به خصوص در بحث حقوق بشر و حقوق زنان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر انتخاب ۱۸ سیاستمدار زن سعودی در انتخابات محلی عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در درجه اول باید گفت انتخاباتی که در عربستان برگزار شد، تنها یک انتخابات محلی بوده اما نفس عمل و بطن این موضوع در حقیقت برای به نمایش گذاشتن یک چهره لیبرال از آل سعود در سطح رسانه‌ها و حتی منطقه طراحی شده است. از حیث دیگر باید گفت آل سعود برای این‌که بتواند به جامعه جهانی ثابت کند که حقوق زنان را مراعات می‌کند، آنها را وارد انتخابات کرد تا از این طریق بتواند مقداری از فشار وارده را در داخل و خارج از روی دوش خود بردارد.

وی ادامه داد: عربستان به دلیل اقدام‌هایی که در سالیان اخیر و به خصوص در پنج سال گذشته در سیاست خارجی خود انجام داده است، باعث شده تا توسط جامعه بین‌المللی مورد اتهام و فشارهای زیادی واقع شود. از طرف دیگر، اوضاع داخلی این کشور به خصوص در بحث حقوق بشر و حقوق زنان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و همین موضوع موجب شد تا آل سعود برای آرام نگه داشتن جو داخلی عربستان اقدام به ورود زنان به عرصه انتخابات کنند که البته باید دانست ورود زنان به عرصه سیاسی در عربستان و به خصوص انتخابات اخیر به صورت گزینشی صورت گرفت. سعودی‌ها با این عمل درصدد این هستند تا به جامعه جهانی القاء کنند که عربستان از گذشته خود فاصله گرفته است اما در حقیقت این یک سناریو برای هدایت افکار عمومی است.

مهم این است که فضای جامعه جهانی که همچنان علیه عربستان است، تغییر کند که سناریوی مطرح و پیاده شده در انتخابات اخیر همین بحث را پیش گرفت اما باید توجه داشت که همچنان رانندگی زنان در این کشور ممنوع است و آمار زیادی از زندانیان در عربستان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در پایان تصریح کرد: حضور برخی از زنان که وابسته به دربار آل سعود هستند در انتخابات عربستان نشانه از این دارد که آنها به صورت گزینشی وارد این موضوع شدند تا بتوانند وانمود کنند که عربستان حقوق زنان و خصوصاً حقوق شهروندی را به جا می‌آورد. لذا به نظر می‌رسد این عمل عربستان بیشتر به مثابه یک خط خبری هدایت‌شده سیاسی ظاهر شده تا بتواند با امتیازدهی این چنین جو و موقعیت عربستان را آرام نگه دارد.

کد خبر : ۳۲۹۵۰۴