خبرگزاری کار ایران

در پیامی صوتی؛

طالبان مرگ ملا اختر منصور را تکذیب کرد

طالبان در پیامی صوتی، اعلام کرد که «ملا اختر منصور» سرکرده این گروه زنده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، طالبان این پیام را در پاسخ به اخبار گسترده‌ای منتشر کرد که درباره زخمی یا کشته شدن رهبر طالبان در درگیری‌های اخیر منتشر شده بود.

در این پیام ۱۵ دقیقه‌ای آمده است که گزارش‌هایی که درباره مرگ ملا اختر منصور به صورت تعمدی در رسانه‌ها پخش شده، برای ایجاد تفرقه در میان طالبان است.

 ملا اختر منصور در این پیام صوتی گفت: «من در میان مردم هستم. این اتفاق هرگز رخ نداده است و حقیقت ندارد؛ این چنین شایعاتی تبلیغات دشمن هستند.»

اگرچه تشخیص این‌که این پیام واقعا صدای منصور است یا نه، امکان‌پذیر نیست اما برخی از مقام‌های ارشد طالبان تاکید کرده‌اند که این پیام نشان می‌دهد که منصور زنده است.

این پیام صوتی بعد از چند روز شک و تردید دربارهٔ سرنوشت رهبر طالبان و بعد از آن‌ منتشر شد که گزارش‌های متعددی حاکی از آن بود که سرکرده طالبان سه‌شنبه گذشته در درگیری‌های صورت گرفته در منزل یکی دیگر از مقام‌های ارشد پیشین طالبان در کویته واقع در غرب پاکستان کشته شده است.

 چند نفر از اعضای طالبان نزدیک به منصور و فرقه رقیب وی که با سرکردگی او مخالف بودند، اعلام کردند که ملا اختر منصور در درگیری با ملاعبدالله سرحدی زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده است. برخی نیز تاکید می‌کردند که وی پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات کشته شده است.

طالبان بار‌ها آسیب دیدن سرکرده این گروه را انکار کرده است اما این پیام صوتی بسیار غیر معمول به نظر می‌رسد و نگرانی درباره گزارش‌های منتشر شده درباره مرگ سرکرده طالبان و این‌که چگونه این گزارش‌ها می‌تواند به اتحاد نیروهای طالبان لطمه بزند را منعکس می‌کند.

تردیدهای به وجود آمده درباره تکذیب مرگ ملا اختر منصور به این دلیل است که شبه‌نظامیان این گروه مرگ «ملاعمر» سرکرده پیشین را نیز پنهان کرده بودند. وی در سال ۲۰۱۳ درگذشت اما خبر مرگ او تا دو سال بعد تایید نشد.

کد خبر : ۳۲۷۵۸۶