خبرگزاری کار ایران

مبارزه با رادیکالیسم مشارکت جهانی می‌طلبد

هرمیداس‌باوند: کنفرانس صادرکنندگان گاز می‌تواند فرصت مناسبی برای مبارزه با پدیده تروریسم باشد

عضو هیات‌علمی انجمن‌ایرانی روابط بین‌الملل معتقد است کنفرانس صادرکنندگان گاز در ایران می‌تواند فرصت مناسبی برای مبارزه با پدیده تروریسم باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داود هیرمداس‌باوند در نشست بررسی ریشه‌های بحران و چشم‌انداز ثبات از قفقاز تا شامات با اشاره به رویدادهای منطقه قفقاز اظهار داشت: در قفقاز اولین طلیعه رویدادهای سیاسی و حتی خشونت‌ها برخورد آذربایجان و ارمنستان و فیصله چنین موضوعی با ورود جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک میانجی روی داد. در مساله چچن، ژنرال دوگل توافقی را به وجود آورده بود که البته تاحدودی موجب شد بحث خودمختاری‌مطلق در آنجا به وجود آید که در نهایت بحث پیوستن چچنی‌ها به تروریست‌ها مطرح شد.

وی افزود: رویداد آبخازیا باعث شد گروهی به نام گوام که متشکل از کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان و اوکراین بودند به وجود آید، به گونه‌ای که یک نگاه مستقیم به غرب و عضویت در ناتو را در پیش گرفته بود و در همان موقع دریای‌خزر یکی از کانال‌های انرژی به حساب می‌آمد و غرب هم در این موضوع وارد شد تا بتواند سرمایه‌گذاری‌ها را به نفع خود رقم بزند. در راستای این موضوع کنگره‌آمریکا در آنجا یک پشتوانه‌تاریخی از ارمنستان صورت داد و با توجه به اینکه اقلیت‌های مذهبی وجه خوبی در آمریکا داشتند این پشتوانی صورت گرفت.

عضو هیات‌علمی انجمن‌ایرانی روابط بین‌الملل با اشاره به خنثی‌سازی نفوذ غرب به ارمنستان بیان داشت: در آن موقع ارمنستان برای خنثی‌سازی نفوذ غرب از طریق ترکیه روابطی را با اسراییل برقرار و نهایتا شکل داد و از آنجا که کشورهای اروپایی و خصوصا شوروی از طرح همبستگی در آن منطقه خاطره خوبی نداشتند این موضوع را زیاد پیگیری نکردند و مساله بیداری قومیت‌ها و درخواست مطالبات از کشورهای دیگر به خصوص ترکیه همزمان با این مسایل مطرح شد به طوری که دولت ترکیه هیچ‌گاه در آن موقع آماده و راضی به اطلاق به قومیت نبود. در همین بحث پیوستن ترکیه به اتحادیه‌اروپا مطرح شد که کشورهای اتحادیه و سایرین اصولی که ترکیه برای ورود به  اتحادیه را باید رعایت می‌کرد مانند مباحث حقوق‌بشری و دموکراسی را پیش کشیدند لذا تا زمانی که مساله کردها حل و فصل نشود نمی‌توانیم بگوییم بحث‌ اروپایی شدن ترکیه مطرح شود.

وی اضافه کرد: مساله چچن با وجود حصول دگرگونی‌هایی که در آسیای مرکزی حاصل شده به نظر پابرجا خواهد ماند چراکه ما شاهد رویدادهایی  مانند پیوستن چچنی‌ها به گروهک‌های تروریستی هستیم. بحث دیگری که بسیار اهمیت دارد موضوع تروریسم بین‌المللی است. تاریخ نشان داد گروه‌هایی که تغذیه ارزشی و تسیلحاتی شده‌اند حتی پس از انحلال هم راه خود را ادامه می‌دهند. یعنی گروه‌هایی که از سمت عربستان و قطر حمایت مالی شدند و از سوی پاکستان و امریکا حمایت‌سیاسی شدند بی‌شک با پایان عمر تشکیلاتی مانند القاعده باز هم به فعالیت خود ادامه خواهند داد، حتی در نقاط دیگری از جهان هم این موضوع تاثیرات خود را می‌گذارد، مانند کشورهای ذینفع در خاورمیانه اعم از اروپایی و آمریکایی.

وی در پایان با تاکید بر اخذ یک نگرش‌جهانی برای مبارزه با ترویسم گفت: مبارزه با رادیکالیسم بدون‌شک مشارکت جهانی می‌طلبد لذا باید عزم بین ‌المللی در این بین وجود داشته باشد که کنفرانس صادرکنندگان گاز که هم اکنون در کشورمان در حال برگزاری است می‌تواند فرصت مناسبی برای مبارزه با پدیده تروریسم محسوب شود.

کد خبر : ۳۲۴۲۵۸