خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در یمن در گفت‌وگو با ایلنا:

محور اصلی مذاکره در یمن قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است

مذاکرات صلح میان دولت مستعفی یمن و انصارالله و جناح علی عبدالله صالح تنها زمانی میسر می‌شود که قطعنامه ۲۲۱۶ اجرایی شود که تاکنون این امر صورت نگرفته است.

«سیداصغر قریشی» سفیر پیشین ایران در یمن با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل یکی از محورهای مذاکره طرفین در پرونده یمن خواهد بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در قطعنامه مذکور به این نکته اشاره شده است که انصارالله باید از تمامی مناطقی که تصرف کرده، عقب‌نشینی کند و تمامی سلاح‌های سبک، سنگین و نیمه سنگینی که از ارتش یا از هر طریق دیگری به دست آورده است را تحویل دهد و به نوعی سلاح‌های خود را به زمین بگذارد. در خلال این موضوع ما شاهد آن بودیم که «اسماعیل ولد شیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در مسقط با مقام‌های انصارالله و حزب علی عبدالله صالح دیدار کرد که خروجی آن طرحی بود که پس از این دیدار به ریاض برده شد.

وی ادامه داد: در عربستان دیداری بین منصور هادی و اسماعیل ولد شیخ احمد صورت گرفت که منصور هادی با طرح مذاکره با انصارالله مخالفت کرد و دلیل اصلی آن قطعنامه ۲۲۱۶ اعلام شد. به گونه‌ای که منصور هادی اصرار بر این دارد که تمامی مذاکرات باید پس از عملیاتی شدن قطعنامه ۲۲۱۶ صورت بگیرد و پس از آن گفت‌وگو‌ها از سر گرفته خواهد شد.

سفیر سابق ایران در عمان با اشاره به جلسه‌ای که چند روز گذشته میان عبدربه منصور هادی و خالد بحاح صورت گرفته است، گفت: در جلسه‌ای که هفته اخیر برگزار شد، منصور هادی بحث مذاکرات با ائتلاف انصارالله – صالح را قبول کرده است و قرار بر این بود که این مذاکرات در کویت صورت بگیرد که چندی بعد، مسقط به عنوان محل مذاکرات انتخاب شد. اما در چند روز اخیر اعلام شد که دولت مستعفی یمن مخالفت خود را با این مذاکرات رسماً اعلام کرده است.

وی در تشریح دلایل مخالفت منصور هادی و هم قطارانش با طرح مذاکرات میان طرفین تصریح کرد: دلیل عمده مخالفت‌های منصور هادی و به طور کلی کابینه مستعفی وی با گفت‌وگوهای صلح یمن این است که در چند روز گذشته اخبار فراوانی مبنی بر حمله زمینی عربستان و تعدادی از هم پیمانانش به صنعا از طریق رسانه‌ها مخابره شده است و تصور منصور هادی این است که این حملات به نوعی دست بالا را برای آن‌ها به وجود خواهد آورد و از این رو دیگر نیازی به مذاکرات با انصارالله و جناح علی عبدالله صالح نخواهد بود.

قریشی ضمن اشاره به سه محوری که مد نظر حملات زمینی عربستان و نیروهای دیگر کشور‌ها است، گفت: محور اصلی که عربستان در گذشته هم روی آن نظر داشته است، «بندر الحدیده» در غرب یمن بوده است. محور بعدی منطقه «مأرب» در شرق و شمال شرق یمن است که بیشترین تمرکز نیروهای زرهی عربستان و قطر در این نقطه بوده است. محور سوم هم در منطقه «ذمار» و مناطق جنوبی یمن واقع شده است. اما در اخباری که منعکس شده، بحث حمله به صنعا مطرح است که گفته شده عربستان ۵۰۰ نقطه یا به بیانی دیگر ۵۰۰ خانه را که گمان می‌کند عناصر انصارالله در آنجا مستقر هستند و محل تجمع آن‌ها است را مورد شناسایی قرار داده تا در حملات هوایی و پس از آن در حملات احتمالی زمینی آن‌ها از بین ببرد که البته باید به این نکته توجه داشت که آمریکا با حمله زمینی به صنعا موافق نیست و از طرف دیگر، نزدیکان منصورهادی هم با این موضوع مخالفت کرده‌اند چراکه این موضوع می‌تواند تلفات بسیار سنگینی را برای طرفین به جا بگذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مصری‌ها از ارتش عربستان و سناریوی حمله زمینی به صنعا حمایت نکردند و امارات هم باتوجه به بمب‌گذاری که چند روز قبل در این کشور صورت گرفت و اعتراضاتی را به دنبال داشت، از حضور در این سناریو خودداری کرده است و حتی نیروهای زمینی خود را از یمن بیرون کشیده است. اما همچنان درگیری در «تعز» وجود دارد که قبائل این شهر به مقابله با داعش و القاعده پرداخته‌اند. بنابراین باید گفت که حمله به صنعا بعید به نظر می‌رسد چراکه حمله به این شهر مانند حمله به عدن نیست و باید کوهستان‌های صنعا مدنظر قرار گیرد که این عامل تاثیر زیادی بر روند جنگ و حتی شروع آن خواهد داشت. لذا به نظر می‌رسد که حملات هوایی بر حملات زمینی غالب باشد و عربستان تنها با توسل به حملات هوایی قصد دارد فشار را بر انصارالله زیاد کند تا آن‌ها را وادار به مذاکره کند.

کد خبر : ۳۰۵۰۱۰