خبرگزاری کار ایران

احمد داوود اوغلو:

ترکیه به دولت تک‌حزبی نیاز دارد

نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد که این کشور برای مبارزه با تروریسم و بهبود اوضاع اقتصادی به یک دولت تک‌حزبی نیاز دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی‌که کمتر از دو ماه به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام اول نوامبر در ترکیه مانده است، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر این کشور، اعلام کرد که ترکیه برای غلبه بر خطر تروریسم و از میان برداشتن چالش‌های اقتصادی به یک دولت تک‌حزبی نیاز دارد.

داود اوغلو این مطلب را روز گذشته در جمع هزاران فعال و اعضای حزب حاکم (عدالت و توسعه) که در «آنکارا» پایتخت ترکیه در کنگره این حزب گرد هم آمده بودند، اعلام کرد.

بر این اساس، حزب عدالت و توسعه در انتخابات هفتم ژوئن موفق نشد اکثریت مطلق پارلمان را که ۱۲ سال تصاحب کرده بود، به‌دست آورد.

این ناکامی به عنوان شکستی برای شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور و بنیانگذار حزب عدالت و توسعه محسوب می‌شود. اردوغان امیدوار بود با کسب اکثریت مطلق پارلمان، قانون اساسی را اصلاح کند و اختیارات خود را افزایش دهد.

از طرف دیگر، در پی بی‌نتیجه ماندن تلاش داوود اوغلو برای تشکیل دولت ائتلافی، اردوغان دستور برگزاری انتخابات زود هنگام را صادر کرد.

تبلیغات انتخاباتی در ترکیه در شرایط پرتنش ناشی از آغاز درگیری‌های خونین با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) شروع شد.

 

کد خبر : ۳۰۴۶۴۰