خبرگزاری کار ایران

هانی زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل گارد ملی عراق یک توطئه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است

تشکیل گارد ملی عراق اگر به صورت استانی صورت بگیرد، می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد اما اگر به صورت کلی بخواهد این موضوع صورت پذیرد، به دلیل ورود و نفوذ مجدد بعثی‌ها به درون آن مشکلاتی از حیث سیاسی و نظامی پیش خواهد آمد.

«حسن هانی‌زاده» کار‌شناس مسائل منطقه با تاکید بر توطئه‌آمیز بودن موضوع تشکیل گارد ملی در عراق، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصرح کرد: در این سناریو، خط فکری غربی‌ها و برخی کشورهای عربی منطقه کاملاً مشهود است. برخی از طیف‌های سیاسی عراق از سال ۲۰۰۳ یعنی از زمان سرنگونی رژیم صدام تاکنون برابر تشکیل یک نظام پارلمانی برگرفته از رای اکثریت ملت عراق، از تحت‌الشعاع قرار گرفتن منافع خود نگران هستند و مایل نیستند که این کشور به سمت ثبات و استقرار پیش برود. لذا از پاک‌سازی گروه‌های بعثی و عوامل رژیم سابق عراق در هراس هستند و تلاش می‌کنند که شرایط را به قبل از سال ۲۰۰۳ باز گردانند.

وی ادامه داد: به دلایلی که در ابتدا برشمردیم، این طیف‌های سیاسی در طول ۱۲ سال گذشته در مسیر دولت‌سازی و تشکیل نظام پارلمانی در عراق کارشکنی می‌کردند و اخیراً هم با توجه به فضای موجود و برخی ناآرامی‌ها و تظاهراتی که استان‌های عراق را فرا گرفت و ظاهراً به دلیل وجود فشار در دستگاه‌های دولتی بوده، موجب شد تا بار دیگر مساله تشکیل گارد ملی مطرح شود تا در پرتو آن بتوانند عوامل رژیم بعث عراق را به قدرت بازگردانند و از طریق سازماندهی یک ارتش کاملاً بعثی، به نوعی بتوانند علیه حاکمیت عراق دست به کودتا بزنند.

آنچه اکنون در عراق صورت می‌گیرد، یک توطئه داخلی، منطقه‌ای و بین المللی علیه حاکمیت و اکثریت مردم عراق خواهد بود و اگر گارد ملی بر اساس شاکله ملی تشکیل شود و عوامل حزب بعث بار دیگر در آن نفوذ کنند، وضعیت در عراق به قبل از سال ۲۰۰۳ برمی‌گردد.

هانی‌زاده در پایان تاکید کرد: اگر تشکیل گارد ملی بر اساس الگوهای استانی و شرایط هر استان صورت گیرد، بی‌شک بهتر خواهد بود و خطر کمتری را متوجه دولت عراق خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌آید تشکیل گارد ملی در هر استان مناسب‌تر از یک گارد ملی کلی در عراق است که بتواند قدرت را در دست بگیرد. چراکه اگر نفرات گارد ملی از بعثی‌ها باشند، بی‌شک شیطنت‌های بسیار زیادی هم از حیث نظامی و هم از بعد سیاسی صورت خواهد گرفت.

کد خبر : ۳۰۴۴۳۱