خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

نبرد القلمون؛ تیر خلاص به تروریست‌های النصره

مرتفع‌ترین منطقه راهبردی «القلمون» در نزدیکی مرز مشترک سوریه و لبنان پس از سه سال اشغال توسط تروریست‌های النصره، در نتیجه عملیات مشترک نیروهای سوری و حزب‌الله لبنان آزاد شد.

 القلمون یکی از مناطق راهبردی سوریه است و بزرگ‌ترین پایگاه تروریست‌ها در این محل قرار داشت. قلمون منطقه‌ای عمدتا کوهستانی است که بین پایتخت سوریه و شهر راهبردی «حمص» قرار دارد.

آزادی القلمون پس از سه سال اشغال

بنا بر گزارش شبکه المیادین لبنان، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در جریان سلسله عملیات نظامی موسوم به عملیات بزرگ، با تسلط بر «طلعه موسی» که محل بزرگ‌ترین پایگاه جبهه النصره بود، توانستند تکفیری‌ها را از این منطقه وادار به عقب‌نشینی کنند. نیروهای مقاومت پیش از کنترل بر این کوه استراتژیک، کوه‌های «جبل الباروح» و «جرود المعره» را از تروریست‌های تکفیری پاک‌سازی و قلمون را آزاد کردند.

مناطق پاک‌سازی شده، ضربه‌ای مهلک بر پیکر جریان النصره وارد کرد. این شبه‌نظامیان تکفیری از سه سال قبل در این منطقه حضور داشتند و هزینه‌های انسانی و نظامی به نیروهای سوری وارد می‌کردند. به همین دلیل از دست رفتن این نقاط حساس برای تروریست‌ها خسارتی بزرگ به شمار می‌رود.

 به گزارش پایگاه خبری النشره، منطقه تپه موسی آخرین خط دفاعی النصره در ارتفاعات قلمون است. بر اساس این گزارش، مقاومت اسلامی با تصرف این نقطه مرتفع و راهبردی، پیروزی بزرگی به دست آورد. نیروهای حزب‌الله و سوری با قرار گرفتن بر این نقطه بر مناطق «الرهوه»، «وادی الخیل»، «الزمرانی» و «فلیطه» که محل تجمع تروریست‌ها است، اشراف پیدا کرده‌اند. قدرت آتش نیروهای مقاومت اسلامی نیز به دلیل همین فتح بالا‌تر رفته است.

تروریست‌های النصره هیچ وقت ارتباط خود با تل‌آویو و رژیم صهیونیستی را کتمان نمی‌کنند، بلکه بر آن مهر تائید نیز می‌زنند. زمان زیادی از انتشار تصاویر بستری شدن زخمی‌های گروه النصره در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی نمی‌گذرد؛ تکفیری‌هایی که از حضور در سرزمین‌های اشغالی ابراز رضایت زیادی می‌کردند. تصاویر ملاقات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این افراد نیز از رسانه‌های عبری و غربی بار‌ها پخش شد. تروریست‌های النصره و دیگر گروه‌هایی که پس از تجدید قوا و تجهیزات از طریق خاک ترکیه وارد شده و برای پیشروی آمده بودند، با شکست از جریان مقاومت مجبور به عقب‌نشینی شدند؛ موضوعی که از تجدید قوا و تسلیح مجدد آن‌ها توسط کشورهای پشتیبان برای پیشروی در سوریه و تامین امنیت مرزهای سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهد.

داعش و تحرّک در شرق سوریه

گروه داعش که در جبهه عراق متحمل شکست از نیروهای مردمی و ارتش شده است، در جنگ سوریه تلاش می‌کند تا نقاط جدیدی را اشغال کند. تروریست‌های اجاره‌ای داعش از هفته گذشته تحرّکات تازه‌ای را برای تصرف مناطق جدید آغاز کردند. فرودگاه دیرالزور در شرق سوریه هدف حملات جدید تکفیری‌های داعش بود. این نقطه راهبردی در پنج روز گذشته هدف حملات شبه‌نظامیان قرار داشته است.

این گروه در روزهای گذشته شکست‌های سختی از نیروهای عراقی خورده است و تلاش می‌کند با اشغال مناطق جدید، ناکامی‌های قبلی را جبران کند. این تروریست‌ها همانطور که در سوریه به دنبال تصرف مناطق جدید هستند، دامنه جنایات خود را به الرمادی نیز رسانده‌اند. نیروهای عراقی نیز با اعلام آغاز ارسال کمک‌های نظامی به این منطقه در حال گشایش جبهه جدیدی هستند.

محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۷۷۳۹۰