خبرگزاری کار ایران

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران به جای شخص‌محوری خط ثبات‌محوری را در عراق در پیش گرفته است

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۹۲۲

ایران تنها کشوری بود که مستقیماً در مقابل داعش ایستاد و مانع از تصرف عراق توسط داعش شده و کمک‌هایش باعثسراشیبی شدن سیر فعالیت‌های داعش شد.

ورود مقام‌های سیاسی عراق به ایران طی ماه‌های گذشته نقش کلیدی ایران در منطقه را بیش از پیش پررنگ می‌کند. ایران کشوری است که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و تا کنون نیز کمک‌های راهبردی بسیاری در به ثبات رساندن عراق ترتیب داده است. خلاف آمریکایی‌ها که از حضور در عراق به دنبال تامین منافع خود به ویژه در حوزه نفتی هستند، کمک‌های ایران همواره بدون چشم‌داشت و با هدف برقراری ثبات بوده است.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: حضور ایران در منطقه به نوعی است که آمریکایی‌ها آن را با عنوان نفوذ ایران در عراق مطرح می‌کنند و عربستان هم تحت عنوان محوریت ایران در جهان شیعی یعنی بغداد، بیروت، صنعا و دمشق از آن یاد می‌کند ولی باید از عنوان «پایمردی» برای این حضور استفاده کرد و دلیل آن هم این است که عراقی‌ها سعی دارند منافع ملی خود را تثبیت کنند و از این رو ایران کشوری است که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و تا کنون نیز کمک‌های راهبردی بسیاری در به ثبات رساندن عراق ترتیب داده است. خلاف آمریکایی‌ها که از حضور در عراق به دنبال تامین منافع خود به ویژه در حوزه نفتی هستند، کمک‌های ایران همواره بدون چشم‌داشت و با هدف برقراری ثبات بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم با اشاره به نقش ایران در مقابله با داعش گفت: ایران تنها کشوری بود که مستقیماً در مقابل داعش ایستاد و مانع از تصرف عراق توسط داعش شد به طوری که جملاتی هم توسط «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در دیدار با «جان کری» و «باراک اوباما» مطرح شد و ما دیدیم که ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نیز نتوانست مانع فعالیت‌های این گروه تروریستی شود بلکه شرایط و بستری را برای پیمان طالبان و القاعده با داعش فراهم کرد و ایران تنها کشوری بود که کمک‌هایش باعثسراشیبی شدن سیر فعالیت‌های داعش شد.

وی افزود: پایمردی زمانی اتفاق می‌افتد که کشوری بدون چشم‌داشتی در راستای ثبات کشور دیگر به میدان بیاید و عراقی‌ها نیز به این موضوع به خوبی واقفند و به این دلیل است که نخست‌وزیر عراق نخستین سفر خارجی خود بعد از به قدرت رسیدن را با مقام‌های ایرانی ترتیب می‌دهد و به دنبال آن هم اکنون نوری المالکی به عنوان معاون العبادی به تهران آمده و با رهبری دیدار می‌کند به طوری که از نقش نوری المالکی در این دیدار تقدیر شد و این هم به دلیل ایفای نقش پایمردی و مثبت مالکی طی دوران نخست‌وزیری خود در عراق بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: رقبای ایران نوری مالکی را به نوعی نیروی ایران در عراق تلقی کردند اما ایران به جای شخص‌محوری؛ خط ثبات‌محوری را در عراق پیش گرفت و از شخص خاصی حمایت نکرد و همه چیز را به شرایط و مناسبات داخل عراق موکول کرد و حتی با جایگزینی العبادی همچنان نوری مالکی نقش پایمردی را بازی می‌کند و این نگاهی است که در عراق به وجود آمد و ما می‌بینیم که در عراق برخی از بازیگران ارتجاعی می‌خواهند که عراق در آتش خون باشد تا آنها به منافع خودشان دست پیدا کنند و آمریکایی‌ها می خواهند که بی‌ثباتی در عراق حاکم بماند تا غارت نفت این کشور پایدار بماند.

وی در انتها تاکید کرد: کمک‌های ایران به عراق در قالب مناسبات میان دو کشور صورت می‌گیرد و نامه اوباما به ایران بی‌شک به نقش پررنگ ایران در عراق و منطقه اشاره می‌کند و آمریکایی‌ها به ایمان و اراده قوی ایران برای مبارزه با داعش پی برده‌اند و می توان می‌گفت به دلیل این‌که عوامل غربی‌ها به خوبی نقش‌آفرینی ایران در عراق را رصد می‌کنند و به آن آگاه هستند به همین دلیل این نامه از عراق و مسیر این کشور به ایران فرستاده شد و سفرهای اخیر مقام‌های عراقی به ایران نشان‌دهنده نقش آفرینی کشورمان در منطقه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز