خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

کریدور هند تا اروپا صف‌بندی‌ جدید در نظام بین‌الملل را نشان می‌دهد/بیانیه گروه ۲۰ علیه روسیه نبود/تقابل غرب و شرق می‌تواند به نقش‌آفرینی بیشتر قدرت‌های نوظهور ختم شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۷۳۵

کارشناس مسائل اروپا گفت: اتحاد بر سر کریدور هند تا اروپا ممکن است هر لحظه از بین برود یا تغییر کند ولی اساساً یک سناریوی چین‌ستیزانه را مشاهده خواهیم کرد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح ابعاد نشست گروه ۲۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست گروه ۲۰ در هند یکی از متفاوت‌ترین نشست‌های این بلوک سیاسی - اقتصادی به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۸ به دلیل وقوع بحران مالی فراگیر در جهان، نشست گروه ۲۰ در آن سال یکی از مهم‌ترین جلسات در دنیا محسوب شد اما باید گفت که نشست امسال هم از مهم‌ترین نشست‌های گروه ۲۰ بود؛ چراکه در نشست امسال دسته‌بندی و صف‌بندی‌ها میان غرب و کشورهای نوظهور بار دیگر مشهود شد. باید متوجه باشیم که بحران اوکراین به نوعی بر تمام پیکره نشست گروه ۲۰ و همچنین نشست‌های حاشیه‌ای آن سایه انداخته بود اما در بیانیه پایانی شاهد آن بودیم که اساساً اشاره مستقیم به نقش روسیه در به راه انداختن جنگ اوکراین نشد و یک بیانیه بسیار ملایم را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: این بیانیه به نوعی صف‌آرایی کشورهای نوظهور مانند هند را به تصویر کشید. دهلی‌نو به نوعی تلاش کرده که در پرونده اوکراین یک سیاست میانه را پیش بگیرد و بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ هم از همین نظر اهمیت پیدا می‌کند. در این بین یکی از موضوعاتی که در نشست حاشیه‌ای گروه ۲۰ مطرح شد و اهمیت زیادی داشت، رونمایی از کریدور هند - خاورمیانه - اروپا بود که به نوعی علیه چین مطرح شد. اساساً این طرح را باید در مقابل استراتژی یک کمربند - یک جاده چین دانست که هند، عربستان، امارات، ایالات متحده و کشورهای اروپایی در آن دخیل هستند اما باید متوجه باشیم که در مورد اجرا و طرح این موضوع هم اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از نظر اروپا مهار چین بسیار سخت‌تر از مهار روسیه است و در نهایت استراتژی‌هایی که در مورد کریدور مذکور مطرح شده نشان می‌دهد که در سال‌های آینده شاهد تقابل‌ها و صف‌بندی‌های جدید در نظام بین‌الملل خواهیم بود. این نکته را نباید از یاد ببریم که اتحاد بر سر طرح مذکور ممکن است هر لحظه از بین برود یا تغییر کند اما به هر حال چینی‌ها هم در این مسیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهند بود و اساساً یک سناریوی چین‌ستیزانه را مشاهده خواهیم کرد. باید متوجه باشیم که ۶۰ درصد از کالای مورد نیاز مصرف کنندگان آمریکا توسط چین تامین می‌شود و از سوی دیگر پکن یکی از بزرگترین شرکای تجاری اروپا به حساب می‌آید.

وی در پایان با بیان اینکه تقابل میان غرب با چین و روسیه می‌تواند به ایفای نقش قدرت‌های نوظهور منجر شود، خاطرنشان کرد: این چسبندگی عمیق به راحتی متزلزل نخواهد شد؛ چراکه هیچ کشوری وجود ندارد که بتواند این حجم از نیازهای غرب را به تنهایی تامین کند. البته اروپا و آمریکا به دنبال کم کردن وابستگی خود به پکن هستند اما تحقق این مهم، به طول می‌انجامد و به صورت کلی به حاشیه راندن پکن به این راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. لذا این مجادله می‌تواند به نقش‌آفرینی بیشتر قدرت‌های نوظهور ختم شود که پذیرش اتحادیه آفریقا در گروه ۲۰ مصداق بارز همین مسأله است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز