خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

اهرم‌های روسیه برای جلوگیری از عضویت ارمنستان در ناتو متنوع است/ لابی قدرتمند ارامنه در جهت متمایل کردن ایروان به سوی غرب گام برمی‌دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۵۹۳

کارشناس مسائل قفقاز گفت: عضویت ارمنستان در ناتو آن هم در شرایط کنونی که روسیه در اوکراین درگیر است و رئیس‌جمهوری این کشور هدف‌های خود را در کرملین دنبال می‌کند، دور از ذهن و بعید به نظر می‌رسد.

«قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به پیشنهاد ناتو به ارمنستان برای عضویت در این ائتلاف نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید به سخنان اخیر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اشاره کنیم که چندی پیش صراحتاً اعلام کرد که سیاست کشورش مبنی بر تکیه به روسیه در جهت تضمین امنیت ایروان، یک اشتباه استراتژیک بوده است. پاشینیان در بخشی از سخنان خود اعلام کرد که مسکو قادر به تامین و تضمین امنیت ارمنستان نبوده و همچنین نقش مسکو در منطقه در حال کمتر شدن است. او معتقد است که باید در بحث تأمین امنیت ارمنستان یک تنوع نظامی و امنیتی متشکل از همکاری با غرب و شرق وجود داشته باشد و نه اینکه به صورت کامل به سمت روسیه متمایل شوند.

وی ادامه داد: فارغ از این سخنان باید متوجه باشیم که بعد از جنگ قره‌باغ افکار عمومی ارمنستان از پاشینیان انتقادهای جدی به جهت شکست آنها در مقابله باکو داشتند و به نوعی معتقدند که غرور ملی ارمنستان توسط پاشینیان لکه‌دار شده است. در این بین حالا که ناتو اعلام می‌کند ارمنستان باید به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندد، به نوعی یک مدل از عزم ایروان برای همگرایی با غرب را مشاهده می‌کنیم. توجه داشته باشید که لابی ارامنه در دنیا یک لابی قدرتمند به حساب می‌آیند و معتقدم که این لابی در پشت پرده به دنبال آن است تا بتواند ناتو را به سمت ارمنستان جهت‌دهی کند. از منظر دیگر باید متوجه باشیم که اگر ارمنستان به ناتو بپیوندد اساساً میان این کشور، ترکیه و جمهوری آذربایجان یک اتحاد مشخص به وجود می‌آید که به نفع غرب و به ضرر روسیه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این اتحاد بدون شک صادرات گاز روسیه به اروپا را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و معتقدم که عضویت ارمنستان در ناتو به این زودی اتفاق نخواهد افتاد. طبق توافق دوجانبه میان مسکو و ایروان، مرزبانی ارمنستان توسط روس‌ها انجام می‌شود و این در حالیست که در پرونده قره‌باغ هم نفوذ روس‌ها در این منطقه در حال تکمیل است و حتی مسکو در راستای تغییر و تکمیل جمعیت منطقه مذکور برآمده است. توجه داشته باشید که ارتش روسیه همچنان در مرز دو کشور آذربایجان و ارمنستان قرار دارد و این در حالیست که در جنگ قره‌باغ اساساً روسیه حمایت خود از پاشینیان را کاهش داد و خیلی‌ها معتقدند این اقدام هدفمند و در جهت تنبیه نخست‌وزیر ارمنستان انجام شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که حدود چهار میلیون از ارامنه در روسیه حضور دارند و این خود یک اهرم فشار علیه ایروان به حساب می‌آید. حتی حمایت‌های نظامی از ارمنستان از سوی مسکو همچنان ادامه دارد و در این میان معتقدم که تمام مؤلفه‌های مذکور نمی‌تواند این اجازه را به ایروان بدهد که به سمت غرب متمایل شود. به همین جهت عضویت ارمنستان در ناتو آن هم در شرایط کنونی که روسیه در اوکراین درگیر است و پوتین هدف‌های خود را در کرملین دنبال می‌کند دور از ذهن و بعید به نظر می‌رسد و حتی معتقدم که روس‌ها اهرم‌های متنوعی برای جلوگیری از عضویت ایروان در ناتو را در اختیار دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز