خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

شاهد استاندارد دوگانه اروپا در اهانت به قرآن و مقدسات هستیم/ کشورهای اسلامی مایل نیستند به صورت انفرادی علیه قاره‌سبز موضع بگیرند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۰۴۵

کارشناس مسائل اروپا گفت: هرگاه به پیامبر اسلام (ص) یا قرآن اهانت صورت می‌گرفت، مسلمانان اروپا با تظاهرات و واکنش‌های مدنی اعتراض خود را نسبت به این اقدامات ابراز می‌کردند اما حالا این کنشگری کمرنگ شده است.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل ادامه اهانت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اقدامات جریان اسلام‌ستیز در اروپا که با آتش زدن قرآن در دانمارک و سوئد مجدداً به سرتیتر اخبار تبدیل شده در حقیقت یک مسأله جدید به حساب نمی‌آید؛ چراکه در گذشته هم این قبیل اقدامات وجود داشت و دلیل آن را باید رشد راست افراطی در اروپا به دلیل افزایش مهاجرت‌های اخیر در قاره سبز دانست. در کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد و دانمارک عموماً روند توهین به مقدسات بیشتر دیده می‌شود که از اهانت به پیامبر اسلام (ص) تا آتش زدن قرآن که طی روزهای اخیر اتفاق افتاده را در بر می‌گیرد. این روند به سطحی رسیده که به نوعی باعث محدود شدن فعالیت مسلمانان در این کشورها و به صورت کلی در قاره اروپا شده و معتقدم این قبیل اقدامات محصول برخی از قوانین لیبرالیستی است که اتفاقاً راست‌های افراطی در حال سوءاستفاده از آنها به نفع خود هستند.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه بود که واکنش کشورهای اسلامی علیه این اقدامات هم کاملاً مشخص و علنی است، اما به نظرم این سطح از واکنش‌ها و کنشگری کشورهای اسلامی به حدی نبوده که دولت‌های اروپایی را وادار به اصلاح مبانی لیبرال دموکراسی خود کنند. در مواردی دیده شده که اروپا برای جلوگیری از برخی بحران‌های داخلی مانند مبارزه با یهودی‌ستیزی بلافاصله اقدامات عاجل انجام دادند اما حالا می‌بینیم که این روند به گونه‌ای دیگر در دستور کار آنها قرار گرفته و ما علناً شاهد یک استاندارد دوگانه در بحث دموکراسی اروپایی هستیم. اینکه نتیجه واکنش کشورهای اسلامی علیه این اقدامات چه خواهد بود، به نظرم قدری در این میان مناسبات اقتصادی و سیاسی میان اروپا با دولت‌های اسلامی و عربی دخیل است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه برخی از کشورهای اسلامی و اروپایی به دنبال عدم تشدید تنش بر سر این مسائل هستند، تصریح کرد: آنها می‌خواهند در شرایط کنونی حساسیت‌زدایی کنند تا این روابط به چالش کشیده نشود. البته دولت‌های اروپایی هم خواهان اینگونه مسائل هستند و نمی‌خواهند اوضاع به سمتی پیش برود که واکنش‌های رادیکال از سوی مسلمانان و سایر کشورهای اسلامی را شاهد باشند. مساله مهمتر این است که در داخل کشورهای اروپایی هم علناً یک سکوت محض و معنادار را شاهد هستیم، در صورتی که طی سال‌های گذشته هرگاه به پیامبر اسلام (ص) یا قرآن اهانت صورت می‌گرفت، مسلمانان اروپا با تظاهرات و واکنش‌های مدنی اعتراض خود را نسبت به این اقدامات ابراز می‌کردند اما حالا به نظرم این کنشگری کمرنگ شده است.

وی در پایان با اشاره به رفتار جمعی کشورهای اسلامی و دوری از اقدامات انفرادی علیه دولت‌های اروپایی گفت: معتقدم که واکنش جدی در این میان از سوی کشورهای اسلامی علیه دولت‌های اروپایی روی نخواهد داد و به همین دلیل فکر می‌کنم که اوضاع چندان رادیکال نمی‌شود. اگر هم قرار باشد واکنش جدی به اقدامات اخیر در سوئد و دانمارک از سوی کشورهای اسلامی رخ دهد، بدون تردید آنها به صورت انفرادی به تقابل با اروپا نخواهند پرداخت بلکه سعی می‌کنند در قالب نهادهای اسلامی و مدنی با دولت‌های اروپایی وارد تقابل شوند تا میزان هزینه خود را به صورت انفرادی کاهش دهند. لذا نشست اخیر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و صدور بیانیه علیه اقدامات اخیر دولت سوئد و دانمارک هم در این راستا قلمداد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز