خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

۳ دلیل اصلی سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان/ اهداف منطقه‌ای واشنگتن از نزدیک کردن اسرائیل به ریاض

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۵۴۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: برای آمریکا تحرکات چین در منطقه چندان مورد اهمیت نیست و واشنگتن در مجموع به دنبال آن است که همراهی عربستان را با خود داشته باشد که البته از حیث تاریخی هم این کشور با ایالت متحده همسو بوده است.

‌«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل سفر مشاور امنیت ملی ایالات متحده به عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تحولات بین‌الملل در حوزه منطقه‌ای نشانگر آن است که ایالات متحده با یک پلان بزرگ‌تر و با سناریوی مشخص در مسیر ایجاد مؤلفه‌هایی است که بتواند ابرقدرتی خود را در دنیا حفظ کند و در مقابل پیامد‌هایی که بر سر راه آن قرار می‌گیرد را کنترل کند. این امر ناشی از طبعات سقوط شوروی است و آمریکا همچنان در حال درس گرفتن از آن است. لذا با توجه به پیش بینی‌هایی که اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های مطرح آمریکا انجام دادند، واشنگتن به دنبال آن است که یک طرح مشخص را برای دستیابی به سناریو کلی به جهت حفظ قدرت خود در قرن ۲۱ میلادی طراحی و اجرا کند.

وی ادامه داد: در این بین حالا بایدن یک تیم سه نفره متشکل از جیک سالیوان، ویلیام برنز (رئیس سازمان سیا) و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده تشکیل داده و در کنار آن شورای امنیت ملی آمریکا، پنتاگون و سازمان سیا هم به کمک آن‌ها شتافتند تا بتوانند این سناریو را به سرانجام برسانند. به همین دلیل سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان سعودی را باید در همین باب مورد تحلیل قرار داد؛ چراکه بحث گسترش فعالیت چین در منطقه و مسأله روابط دوجانبه با عربستان و همچنین عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو با یکدیگر مطرح است. معتقدم که برای آمریکا تحرکات چین در منطقه چندان مورد اهمیت نیست و واشنگتن در مجموع به دنبال آن است که همراهی عربستان را با خود داشته باشد که البته از حیث تاریخی هم این کشور با ایالت متحده همسو بوده و در جهت منافع آن گام بر می‌دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از سوی دیگر این سفر را باید نوعی ایجاد هماهنگی میان ریاض و تل‌آویو دانست. آنها به دنبال این موضوع هستند که بتوانند روند مذکور را به کشورهای عربی هم قبض و بسط بدهند. تمایز آمریکا با بسیاری از بازیگران بین‌المللی دیگر به نوعی نشان می‌دهد که واشنگتن و هم‌پیمانان آن در منطقه تلاش می‌کنند تا در جهت این مهم گام بردارند که پیام های مورد نظرشان به دنیا مخابره شود و در این میان بخشی از این پیامها معطوف به ایران است. بر این اساس باید گفت سفر سالیوان به ریاض را می‌توان نوعی از کنشگری منطقه‌ای مستقیم در کالبد اهداف غیرمستقیم دانست. بعد از آنکه مشخص شد ولیعهد عربستان بیشترین اختیارات را در این کشور دارد، حالا چشم‌اندازهای وی از سوی نهادهای آمریکایی و به خصوص رسانه‌های این کشور برجسته شده است و آمریکا در این مسیر به دنبال کسب منافع خود خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که نزدیک شدن چین به عربستان و تلاش پکن برای ایجاد توازن در این راه نشان می‌دهد که سفر سالیوان از منظر روابط چین و عربستان هم مهم به نظر می‌رسد. اگرچه مشاور امنیت ملی ایالات متحده صرفاً در چارچوب اختیارات خود انجام وظیفه می‌کند اما به هر ترتیب مجموعه‌ای از سناریوها را در ریاض و با شرکای خود مطرح خواهد کرد. اسرائیل هم تلاش دارد که عادی‌سازی روابط با ریاض را به زودی انجام دهد و حتی گفته می‌شود که در پشت صحنه سیاست، روابط میان دو طرف برقرار است و حتی اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد مقام‌های امنیتی عربستان با همتایان اسرائیلی خود ملاقات داشته‌اند. واقعیت این است که عربستان نمی‌تواند به صورت کامل و بدون در نظر گرفتن ملاحظات مورد نظر خود دست به چنین اقدامی بزند و به همین جهت آمریکایی‌ها می‌توانند با نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف به یکدیگر در نهایت منافعشان را کسب کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز