خبرگزاری کار ایران

ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا با مصادره اموال افغانستان «دزدی دیپلماتیک» را تکمیل کرد/ آنکه باید در پرونده ۱۱ سپتامبر مجازات شود، عربستان و پاکستان است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۲۷۵

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: آمریکا ۲۰ سال افغانستان را شخم زد و حالا سرمایه ملی این کشور را به بهانه پرونده «سپتامبر سیاه» بلوکه می‌کند در صورتی که رهبر و کادر القاعده در پاکستان زیست می‌کردند و عربستان آنها را پر و بال داد.

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به تصمیم بایدن برای چنگ‌اندازی به اموال افغانستان به بهانه پرداخت غرامت به قربانیان ۱۱ سپتامبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تصمیم اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا در مورد هفت میلیارد دلار بودجه بلوکه‌شده بانک‌های افغانستان به نوعی نشان‌دهنده یک دزدی دیپلماتیک است. بر اساس فرمانی که از سوی کاخ سفید صادر شده، قرار بر این شد که سه و نیم میلیارد دلار از دارایی بانک‌های افغانستان برای کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور در نظر گرفته شود و سه و نیم میلیارد دلار دیگر هم برای پرداخت به خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در حساب بانک‌ دولتی آمریکا بلوکه شده است. ما بارها خودمان در سال‌های اخیر با این موارد روبه‌رو بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که انواع و اقسام دارایی‌های ما را با احکام دادگاه‌های ایالات متحده ضبط کردند و حالا در مورد افغانستان هم چنین اتفاقی رخ داده است.

وی ادامه داد: این تصمیم ایالات متحده در حالی صورت می‌پذیرد که خرابی‌ها در افغانستان حتی با رقم هفت میلیارد دلار هم جبران نمی‌شود و بحران هر روز در حال عمیق‌تر شدن است. بر اساس آمارهای موجود، ۲۲ میلیون نفر از جمعیت افغانستان در گرسنگی به سر می‌برند و باید کمک‌های فوری غذایی به آنها انجام شود. از سوی دیگر توجه داشته باشید که سرما در افغانستان یکی از موضوعاتی است که به شدت بحران انسانی فعلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این روند در حال تشدید شدن است و حالا آمریکایی‌ها برای آنکه فشارهای حقوق بشری را از روی دوش خود بردارند، سه و نیم میلیارد دلار را به ا فغانستان تخصیص دادند اما مابقی را به دلایل کاملاً غلط برای کمک به قربانیان پرونده ۱۱ سپتامبر مصادره کردند. واقعیت امر این است که افغانستان و مردم آن هیچ ارتباطی به پرونده ۱۱ سپتامبر نداشته و ندارند، بلکه مقصر اصلی این پرونده، عربستان و پاکستان بودند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در میان تمامی کسانی که در گوانتانامو و در ارتباط با پرونده ۱۱ سپتامبر بازداشت شده و حضور داشتند، یک تبعه افغانستانی دیده نمی‌شود بلکه آنها غالباً شهروندان مصر، عربستان، پاکستان و سایر کشورهای عربی بودند. تمام پرونده ۱۱ سپتامبر و طراحی‌های حمله به ساختمان پنتاگون و برج‌های دوقلو توسط القاعده و کادر مرکزی این جریان که در پاکستان حضور داشتند انجام شد. افزون بر این مسایل تامین مالی عملیات ۱۱ سپتامبر و همچنین خدمات جانبی آن اعم از نقل و انتقال عوامل شرکت‌ کننده در این عملیات، از سوی عربستان سعودی تامین شد. حال سوال این است که چرا سه و نیم میلیارد دلار از دارایی مردم افغانستان باید با عنوان پرداخت غرامت به قربانیان عملیات ۱۱ سپتامبر توسط ایالات متحده بلوکه شود؟ آمریکایی‌ها باید در ابتدا یقه ریاض و اسلام‌آباد را بگیرند که القاعده را با حمایت مالی و معنوی به جایی رساندند که آن فاجعه را به بار آورد.

ظهره‌وند افزود: تمام عناصر القاعده در پاکستان حاضر بودند و حتی زمانی که کماندوهای ارتش آمریکا برای حذف فیزیکی «اسامه بن‌لادن» دست به کار شدند، او را در شهر ابیت‌آباد واقع در شمال شرق پاکستان مورد هدف قرار دادند و او را از بین بردند. اینها مسائلی است که نمی‌تواند دزدی آشکار آمریکا از اموال مردم افغانستان را تطهیر کند. معتقدم ایالات متحده با این اقدام، آب کُر بر سر و روی عربستان و پاکستان می‌ریزد و آنها را که متهم ردیف اول و دوم پرونده ۱۱ سپتامبر هستند را تطهیر می‌کند. بدون شک دود این مدل از سیاست‌ها صرفاً به چشم مردم افغانستان می‌رود؛ چراکه آمریکایی‌ها با وقاحت تمام ۲۰ سال این کشور را شخم زدند و حالا تقصیر بر گردن مردم افغانستان می‌اندازند و آنها را متهم ۱۱ سپتامبر می‌دانند. بحث اینجاست که تنها موضوع بلوکه شدن سه و نیم میلیارد دلار توسط آمریکا مطرح نیست، بلکه بحث این است که اموال مردم افغانستان به دلایل کاملاً غیرقابل قبول و دروغ مصادره شده است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها دلیلی که برای این موضوع مطرح می‌کنند، پرونده‌ای است که ۲۰ سال پیش توسط شرکای خودشان یعنی عربستان و پاکستان گشوده شد. اینکه سفیر پاکستان در کابل پس از بلوکه شدن نیمی از دارایی افغانستان توسط آمریکا اعلام می‌کند که نصف قرص نان بهتر از هیچ است، دقیقاً مشخص می‌کند که پاکستان در حال بهره‌برداری از این موضوع است و ایالات متحده هم هیچ جوابی در مورد اینکه اسلام‌آباد بخشی از پروژه ۱۱ سپتامبر بود، نمی‌دهد. معتقدم آمریکایی‌ها نه تنها در پرونده ۱۱ سپتامبر و به وقوع پیوستن چنین فاجعه‌ای مقصر بودند، بلکه آنها در قبال خیزش طالبان و روی کار آ‌مدن این جریان در کابل هم مقصر اصلی هستند و حالا با این اقدام خود به دنبال پاک کردن صورت مسأله رفته‌اند. بر همین اساس معتقدم آمریکا با این اقدام یک توهین عظیم به مردم ستمدیده افغانستان کرده است و آنکه باید در این میان پاسخگو باشد ریاض و اسلام‌آباد هستند نه مردم افغانستان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز