خنده در خندوانه، گریه در رقابت های استارت آپی میوه آنلاین
به گزارش سرویس اقتصادی ایلنا، در حالی که انتظار می رود تا صدا و سیما به عنوان رسانه ملی به موضوعات روز جامعه بپردازد و در جهت رونق اقتصاد و توسعه کشور قدم بردارد، بعضا دیده می شودکه این رسانه غرق در مسائل اجتماعی شده است و وظایف اقتصادی اغلب در حاشیه برنامه های این رسانه قرار گرفته اند.
برنامه خندوانه یک برنامه مفید با رویکرد اجتماعی است که توانسته است در سال های اخیر مخاطب زیادی را به خود جلب کند. اینکه این برنامه تلاش دارد تا بسیاری از فرهنگ های حسنه اجتماعی را نهادینه کند، بسیار ارزنده است و اینکه با خواست خداوند و زحمات فراوان مجری توانمند و زبده خود توانسته است تا مخاطبان زیادی را به خود جذب کند نیز جای بسی تقدیر و تشکر از همه عوامل این برنامه دارد. اما می بایست توجه داشت که ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی، ناشی از ناکامی در مسائل اقتصادی است.
حمایت شطرنجی صدا و سیما از استارت آپ ها
دکتر محمدرضا مجمع دبیر علمی سمینار رقابت های استارت آپی دانشگاه شهید شمسی پور تهران در مصاحبه با ایلنا گفت: در سمینار رقابت های استارت آپی9 استارت آپ خشک شویی آنلاین به نام های زودشور، تمیزشو، پاکلین، واش لین، لاندر اپ، واش ماش، حباب، ببر و بشور و لاوسته به مردم معرفی شدند. در سمینار رقابت های استارت آپی معماری آنلاین نیز 13 استارت آپ معماریال، چمدون، دکوریسا، اتاق، خوگر، دکورچی، آرشیگیت، ساختمان ساز، دکوبوم، آرل، چیدانه، ست شید و کاپرو معرفی شدند و در گردشگری آنلاین نیز 16 استارت آپ اسنپ تریپ، فلایتیو، مستر سوغاتی، سیاره، جاجیگا، تراویلو، وادیرو، ونو، سفربیمه، زودروم، میزبون، جااینجاس، بروبه، سفر24، اقامت ۲۴ رسپینا 24 را بررسی کردیم.
محمد جعفرآباد دبیر اجرایی سمینار رقابت های استارت آپی در ادامه گفت: نهایتا یکبار از شبکه نسیم برای پوشش خبر سمینار رقابت های استارت آپی گزارشی تهیه شد. که در آن تبلیغات برند این کسب وکارها شطرنجی شد. وی افزود: حمایت شطرنجی به درد کسب و کارها نمی خورد. باید به این سوال پاسخ داد که چرا یک سلبریتی صدها بار در رسانه حاضر می شود و از شخصیت خودش به رایگان برند می سازد ولی رسانه ملی از آوردن اسم استارت آپ ها به عنوان رکن اساسی در توسعه مسائل اقتصادی ابا دارد؟
شادی به نزد مردم غم دیده نارواست
هر استارت آپی اگر بخواهد در صدا وسیما تبلیغ شود، اول باید با بخش بازرگانی هماهنگی های لازم را انجام دهد. اغلب استارت آپ ها هم هزینه سنگین برای اینچنین تبلیغات بازرگانی ندارند. وقتی برنامه 90 حدود 10 دقیقه برای گفتگو با ابراهیم چرخی وقت پخش قرار می دهد، قطعا مساله پیچیده ای نیست که از مدیران این رسانه بخواهیم 5 دقیقه ای هم درباره نبود استارت آپ های فعال در حوزه فوتبال اظهار نظر کنند.
مدیر یکی از استارت آپ های میوه در همین زمینه به ایلنا گفت: در شرایط فعلی تبلیغات فقط زمانی از طرف صدا و سیما و دیگر ارگانهای صاحب تبلیغات همچون نشریات کثیرالانتشار صورت میگیرد که شما پیش از تبلیغ، مبلغ را به صورت کاملا نقد و تمام و کمال پرداخت نمایید، هیچیک از استارت آپ ها در لحظه شروع بسته به نوع کار از یکسال تا بیش از ده سال، آنقدر درآمد کسب نمی کنند که بتواند هزینه قابل توجهی را برای اینگونه تبلیغات بپردازند، این در حالیست که در کشورهای دیگر با استارت آپ ها به گونه دیگری برخورد میشود و شرکت های تبلیغاتی بسته به نوع کار و محتوای استارت آپ ها برروی آنها سرمایه گذاری نموده و یا با تبلیغات به شرط شراکت در سود در بازه مشخص قرارداد میبندند.
از طرف دیگر مجموعه هایی در حوزه کلاس های خصوصی پیش از کنکور و یا ثبت برند و شرکت که خدمات صرف بدون هزینه آنچنانی اولیه هستند و تمام خدمات آنها با سود سرشاری همراه است، در رانه های صوتی به دفعات و چندین مرتبه در روز پخش میشوند ولی استارت آپ های خدماتی از جنس خشکشویی، بیمه، میوه، تاکسی و دیگر حوزه های خدماتی که کارهای آنها با هزینه بالا و سود کم در جریان است و صرفا ارائه این خدمات از نظر اجتماعی و اقتصادی صرفه زیادی را برای مصرف کنندگان آن به همراه دارد، هیچ حمایت شایسته ای صورت نمیپذیرد.
میبایست به این نکته توجه کرد که کسب و کارهای اینترنتی به صورت رسمی مورد حمایتی که لایق این تلاش بی پایان باشد، واقع نمی شوند. با گذشت بیش از یک دهه از اولین کسب و کار اینترنتی هنوز هم بسیاری از مصرف کنندگان نمی دانند که چگونه وجاهت و رسمیت یک سایت اینترنتی داخلی را میتوان مورد بررسی قرارداد، شاید بتوان ذکر کرد که یک برنامه پنج دقیقه ای در شبکه 3 فقط به عنوان نماد اعتماد الکترونیکی اشاره نمود که به نظر اصلا کافی نیست، باید قبول کرد که تلاشی کافی برای این حوزه نشده است.
اگر خروجی برنامه خندوانه به سمت حمایت چند دقیقه ای از استارت آپ ها برود، خیلی بهتر از این است که این همه شور و هیجان به سمت خرید شارژ و نصب یک اپلیکیشن سرگرمی هدایت شود. برنامه خندوانه این توان را دارد که یک مسابقه طراحی کند و از حاضرین در برنامه بخواهد که از بین 560 تاکسی آنلاین فعال، 100 مورد از آنها را نام ببرند. یا مثلا از شرکت کنندگان در برنامه خود بخواهد تمام استارت آپ های گردشگری آنلاین، معماری آنلاین، بیمه آنلاین، خشک شویی آنلاین و میوه آنلاین را نام ببرند و در برنامه به آنها یک جایزه کوچک بدهد. انجام چنین فرآیندهایی باعث می شود تا مردم با مجموعه کثیری از کسب و کارهای آنلاین آشنا شوند.
دبیر اجرایی سمینار رقابت های استارت آپی گفت: برنامه ای برای درخواست از صدا و سیما برای مشارکت در معرفی رایگان استارت آپ ها نداشتیم، اما به مرور زمان و آشنایی بیشتر با مخاطرات حوزه استارت آپی دیدیم بدون مشارکت صدا وسیما امکان معرفی شایسته این استارت آپ ها وجود نخواهد داشت. این استاد دانشگاه افزود: وقتی در سمینار رقابت های استارت آپی میوه آنلاین دیدیم دو استارت آپ فعال میوه آنلاین در صفحات اول و دوم جستجوی گوگل تعطیل شده اند، احساس کردیم اگر این مهم را اطلاع ندهیم، ممکن است به زودی تعداد بیشتری از استارت آپ های فعال میوه آنلاین به دلیل عدم معرفی مناسب و حمایت های لازم تعطیل شوند. اگر خندوانه با شعار "برای همه مردم ایران" اجرا می شود، این استارت آپ های میوه ای هم بخشی از همین "همه مردم ایران" هستند.
پیشنهاد می شود تا اجراکنندگان خندوانه با نام بردن از همه استارت آپ های میوه آنلاین، این گام بلند را بردارند و برای اولین بار در رسانه ملی نام همه استارت آپی های رقیب در یک حوزه آنلاین شنیده شود، تا ان شاالله شاهد تعطیلی هیچ کسب و کار میوه آنلاینی در آینده نباشیم و همه کسب و کارهای تعطیل شده نیز مجددا به بازار بازگردند. البته نمی توان گفت خندوانه رویکرد حمایت اقتصادی نداشته است، شاید تا به امروز این مساله تبیین نشده بود یا درخواستی برای چنین حمایتی به این مجموعه ارائه نشده بود. با شناختی که از عوامل اجرایی این برنامه داریم، مطمئن هستیم که برای رونق کسب و کار استارت آپ ها در آینده گام های مهمی را بر میدارند.
منتظر هستیم تا به زودی نام هفده استارت آپ فعال حوزه میوه را در رسانه ملی بشنویم
استارت آپ های میوه آنلاین میوه پلاس ،هفت میوه، مستر میوه، میوه دات کام، میوا، میوه24، بازرگام، باکسیتو ، پَکِتو، مهمانو، میوچه، سان میوه، ای میوه، میوه میوه و تبافی، میوه آنلاین miive و میوه آنلاین mivehonlline هفده فعال استارت آپی حوزه میوه آنلاین هستند.
خبر کامل رقابت های استارت آپی میوه آنلاین را در ایلنا بخوانید.