خبرگزاری کار ایران

خرید و فروش ملک با وکالت نامه به چه صورت است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۹۸۳

برخی از افرادی که قصد خرید و فروش ملک دارند به دلیل مواردی مانند آماده نبودن سند، بالا بودن هزینه نقل و انتقال سند ملک و دلایلی از این قبیل، اقدام به خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه می‌کنند. در این روش خرید و فروش ملک، فروشنده ملک وکالت ‌نامه‌ای تنظیم می‌کند که در آن اختیارات انتقال سند ملک را به خریدار یا شخصی دیگر واگذار می‌کند.

 

در واقع در این روش فروش نیازی نیست که هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده درگیر مسائل انتقال سند شوند و با تنظیم وکالت‌نامه، یکی از طرفین معامله می‌تواند همه امور را انجام دهد. حدود اختیاراتی که در وکالت‌نامه فروش مشخص می‌شود با توجه به نوع وکالت‌نامه متفاوت است و به دلیل مشکلات که این روش دارد، بهتر است که ابتدا اطلاعات لازم در مورد خرید و فروش ملک وکالتی را به دست آورید و همه اقدامات را به صورت صحیح برای جلوگیری از بروز مشکل انجام دهید. همچنین برای انجام بدون دردسر این روش معامله می‌توان از وکیل ملکی در تهران که در این زمینه دانش و تخصص کافی دارد کمک گرفت. برای آشنایی بیشتر با خرید و فروش ملک با وکالت نامه و نکات و الزاماتی که باید رعایت شود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

آشنایی با روش خرید و فروش ملک با وکالت نامه

در حالت عادی هنگامی که شخصی بخواهد ملک خود را به شخص دیگری بفروشد باید هر دو طرف معامله با مراجعه به دفاتر ثبت و انجام مراحل قانونی لازم، معامله را انجام دهند و در نهایت سند ملک از فروشنده به نام خریدار منتقل شود.

اما در روش خرید و فروش ملک با وکالت نامه، فروشنده ملک می‌تواند وکالت نامه‌ای تنظیم کند و در آن به خریدار ملک یا شخصی دیگر این اجازه و اختیار را بدهد که امور اداری لازم برای انتقال سند ملک را انجام دهد و ملک را به نام خود یا شخص موردنظر بزند. بنابراین در این روش نیازی نیست که هم خریدار و هم فروشنده درگیر کاغذ بازی و انجام مراحل اداری مختلف برای انتقال سند باشند و با تنظیم صحیح وکالت‌نامه و انجام صحیح همه اقدامات می‌توان سند ملک را به نام خریدار زد. عقد وکالت فروش ملک به صورت کتبی انجام می‌شود و لازم است که هم وکیل و هم موکل یک نسخه از آن داشته باشند. نکته‌ای که وجود دارد این است که باید قرارداد به صورت رسمی ثبت شود، زیرا تنها ارائه سند کتبی برای مراجع قضایی پذیرفته نیست. 

دلایل خرید و فروش ملک وکالتی

حتماً این سوال برای شما هم به وجود آمده است که چرا باید خرید و فروش ملک به صورت وکالتی صورت گیرد. دلایل مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که سبب می‌شود خریداران و فروشندگان املاک این روش را برای انتقال سند ملک انتخاب کنند. مهم‌ترین دلایل خرید و فروش ملک وکالتی در ادامه بیان شده است.

• اعطای وکالتنامه فروش به دلیل زمانبر بودن انتقال سند ملک از خریدار به بفروشنده در روش فروش معمولی و کوتاه شدن فرایند انتقال با عطای وکالت‌نامه

• در صورتی که سند ملک مفقود شده باشد و یا در رهن بانک باشد با استفاده از روش خرید و فروش ملک با وکالتنامه می‌توان ملک را به فروش رساند و سند آن را به نام خریدار انتقال داد.

• عجله داشتن فروشنده برای فروش ملک خود و انتقال سند و اعطای وکالت‌نامه به دلیل کوتاه بودن این روش انتقال سند

• در صورتی که سند ملک مشکل داشته باشد نیز می‌توان با اعطای وکالت نامه به خریدار ملک را به فروش رساند.

• هزینه بالای انتقال سند ملک از فروشنده بر خریدار در روش معمولی فروش و انتقال آن با هزینه کمتر از روش اعطای وکالتنامه

• خرید و فروش وکالتی ملک به دلیل فرار از پرداخت مالیات 

انواع وکالت فروش ملک 

در وکالت‌نامه فروش ملک باید نوع وکالت فروش مشخص شده و اختیارات وکیل و موکل برای عزل وکالت‌نامه مشخص شود. وکالت فروش ملک دو نوع وکالت بلاعزل یا نامحدود و وکالت با اختیار عزل یا مدت‌دار دارد که در ادامه این دو نوع وکالت معرفی شده‌اند.

• وکالت فروش بلا عزل یا نامحدود

در وکالت فروش بلاعزل یا نامحدود موکل حق عزل وکیل را نخواهد داشت یعنی تنها در شرایط خاصی می‌توان از فروش ملک توسط وکیل جلوگیری نمود که این شرایط عبارتند از، فوت وکیل، مهجور شدن وکیل، یا انتقال وکالت به صورت رسمی به شخص دیگر.

• وکالت فروش با اختیار عزل یا مدت دار

در وکالت فروش ملک با اختیار عزل یا مدت‌دار موکل حق عزل وکیل را خواهد داشت، یعنی هر زمانی که موکل بخواهد می‌تواند وکیل را عزل کند.

• مدت اعتبار وکالت نامه فروش ملک

یکی از مواردی که موکل باید در وکالت‌نامه آن را مشخص کند، تعیین مدت اعتبار وکالت‌نامه فروش ملک است. در صورتی که مدت اعتبار وکالت‌نامه توسط موکل مشخص نشود، به طور خودکار یک سال اعتبار برای آن در نظر گرفته خواهد شد. همچنین حداکثر مدت اعتبار وکالت‌نامه فروش ملک 3 سال است. موکل باید قبل از تنظیم وکالت فروش ملک مدت اعتبار آن را با توجه به شرایط خود مشخص کند. برای مثال در صورتی که فروشنده ملک قصد فروش ملک خود در مدت کوتاهی را دارد، می‌توان مدت اعتبار کمی برای وکالت‌نامه مشخص کند و بالعکس در صورت تمایل به فروش ملک در طولانی مدت نیز می‌توان اعتبار بیشتری برای وکالت مشخص کرد. با توجه به مدت اعتباری که در وکالت‌نامه مشخص می‌شود، وکیل می‌تواند در آن مدت ملک را به فروش برساند اما با اتمام اعتبار وکالت فروش، وکالت نامه باطل خواهد شد و امکان فروش ملک توسط وکیل وجود نخواهد داشت.

همچنین در صورتی که وکیل بعد از پایان مدت اعتبار وکالت ملکی را به فروش برساند، معامله باطل خواهد بود و امکان انتقال سند ملک به خریدار وجود نخواهد داشت. امکان تمدید مدت اعتبار وکالت فروش ملک وجود دارد اما لازمه انجام این اقدام این است که موکل به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و نسبت به تنظیم وکالت جدید اقدام کند. 

مشکلات خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه

خرید و فروش ملک با وکالت نامه به چه صورت است؟

خرید و فروش ملک با وکالت نامه مشکلاتی دارد و در صورت عدم رعایت همه نکات مهم و ضروری دردسرهایی را به همراه خواهد شد. در ادامه برخی از مشکلات خرید و فروش ملک با وکالت نامه بیان شده است.

• در صورت فوت یا جنون یکی از طرفین قرارداد وکالت نامه فسخ خواهد شد حتی اگر وکالت نامه از نوع بلاعزل باشد.

• فروشنده می‌تواند ملک وکالتی را همزمان به چند نفر بفروشد

• در صورتی که فروشنده به وکیل وکالت بلاعزل دهد، امکان عزل از وکالت از آن سلب خواهد شد.

• در صورتی که ملکی را به روش وکالتی خرید نموده باشید و قبل از اینکه سند قطعی به نام شما انتقال داده شود فروشنده فوت کند یا مجنون شود، وکالت فسخ خواهد شد و شما صاحب ملک نخواهید بود حتی اگر هزینه را پرداخت کرده باشید. برای جلوگیری از این مشکل باید مبایعه نامه تنظیم شود. 

خرید و فروش ملک وکالتی به کمک مجموعه حقوقی معید  

مشکلاتی که در رابطه با خرید و فروش ملک وکالتی ذکر شده تنها در صورتی بروز خواهد داد که شما اصول و موارد لازم را رعایت نکنید. اما در صورتی که از ابتدا یعنی از زمان تنظیم وکالت‌نامه تا اتمام فرایند فروش ملک از وکیل ملکی کمک بگیرید هیچ کدام از این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

تعداد زیادی وکیل ملکی در تهران و سایر شهرها مشغول فعالیت هستند که می‌توانند برای انجام معامله‌ای بدون مشکل به شما کمک کنند. اما باید دقت شود که وکیلی متخصص و ماهر انتخاب شود که به همه قوانین ملکی مسلط باشد و بتواند وکیل یا موکل یا همان خریدار و فروشنده ملک وکالتی را از مواجه شدن با مشکلات نجات دهد. همچنین در صورتی که در زمینه خرید و فروش ملک وکالتی مشکلی به وجود آید نیز وکیل ملکی در تهران می‌توانند کمک زیادی برای رفع مشکل به شما بکند.

حتما قبل از انجام هر گونه معامله و امضای قرارداد از بهترین وکیل ملکی در تهران مشاوره بگیرید. دپارتمان املاک و اراضی گروه وکلاء معید آماده ارائه خدمات مشاوره، قبول وکالت در زمینه املاک، اراضی و حقوق ثبت می باشد.

 مجموعه حقوقی معید یکی از مجموعه‌های معتبر و شناخته شده‌ای است که از وکلایی متخصص و مجرب تشکیل شده است که برای خرید و فروش ملک وکالتی نیز می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. 

نتیجه‌گیری 

یکی از روش‌هایی که برای خرید و فروش ملک وجود دارد، خرید و فروش ملک با وکالت نامه است. در این روش صاحب ملک می‌توان به عنوان موکل به خریدار یا شخصی دیگری وکالت دهد که ملک را به فروش برساند و سند آن را به نام خریدار منتقل کند. دلایل مختلفی برای خرید و فروش ملک به روش وکالتی وجود دارد که برخی از این دلایل عبارتنداز، عدگ پرداخت مالیات، هزینه کمتر، کوتاه شدن مراحل اداری، مشکل داشتن سند و غیره.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز