خبرگزاری کار ایران

تفاوت کابل افشان و نیمه افشان

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۱۱۷

این دو کابل با هم دیگر تفاوت های زیادی دارند، به همین دلیل تنها در فضاهای مخصوص به خود مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه تفاوت آن ها را با هم دیگر بررسی می کنیم.

 

 

1) انعطاف پذیری

کابل های افشان که معروف به کابل نرم نیز است، دارای انعطاف پذیری خیلی بیشتری به نسبت کابل های نیمه افشان یا خشک می باشد و در جاهایی که نیاز به مقاومت کابل در برابر پیچیدگی و له شدگی وجود دارد از آن استفاده می شود.

2) میزان خوردگی

کابل های نیمه افشان از آن جایی که ساختار محکم تر و سفت تری دارند، در مقابل خوردگی مقاومت بیشتری هم دارند. خوردگی یا زنگ زدگی یک روندی است که باعث می شود تا مواد از بین بروند و در محیط های مختلفی رخ می دهد، این که کابل بتواند در مقابل این فرآیند دوام بیاورد اهمیت زیادی دارد.

3) برندهای تولید کننده

سیم و کابل خراسان افشارنژاد: در این شرکت تمامی انواع سیم و کابل از جمله مفتولی، افشان و نیمه افشان تولید میشود.

سیم و کابل ابهر: در زمینه تولید انواع کابل از نوع افشان، مفتولی و کابل نیمه افشان جزئی از بهترین های این صنعت است.

سیم و کابل سیمکو: یکی از محبوب ترین محصولات شرکت سیم و کابل سیمکو کابل افشان است. این کابل انعطاف پذیری بالایی دارد به همین دلیل کاربردهای فراوانی در زمینه تابلوهای برق، سیم کشی ساختمان، تجهیزات صنعتی و ماشین آلات دارد.

سیم و کابل افق البرز: افق البرز یکی دیگر از شرکتهای تولید کننده با کیفیت و مطابق با استانداردهای بین المللی، کابل افشان و نیمه افشان است.

4) استفاده در مسافت های بالا

کابل افشان با توجه به این که ساختار منعطفی دارد، زمانی که استفاده می شود، کم تر اتصالی مداری در آن رخ می دهد به همین دلیل به نسبت کابل های نیمه افشان، برای مسافت های طولانی گزینه مناسبی است؛ چرا که در مسافت های طولانی در برخی جاها نیز امکان دارد تا کابل پیچانده شود، به عنوان مثال در پریزهای صنعتی این اتفاق رخ می دهد، به همین دلیل برای این مسافت های از کابل افشان استفاده می کنند.

5) مقاومت اهمی

قانون اهم برای استفاده از کابل ها تاثیر می گذارد. کابل های افشان در اندازه مقاومت اهمی هم با نیمه افشان تفاوت دارند، در کابل های نرم ( افشان) مقاومت اهمی خیلی بیشتر است، به خصوص اگر قرار باشد تا در سطح مقاطع کم تر از آن ها استفاده کرد؛ چرا که در سطوح خیلی بالاتر می توان این تفاوت را کمی نادیده گرفت.

6) میزان شکنندگی

کابل های نیمه افشان شباهت ساختاری زیادی به مفتول ها دارند. جنس عایق کابل های خشک از پی وی سی یا XLPE است، هادی آن می تواند مس یا آلومینیوم باشد، اما پوسته خارجی آن ها از مفتول ساخته می شود که نوعی سیم تک رشته فلزی محسوب می شود؛ به همین دلیل طولانی مدت زودتر می شکند و از این نظر کابل افشان طول عمر بیشتری دارد.

7) استفاده در طولانی مدت

در بعضی از مکان ها جای سیم و کابل می تواند عوض شود و قرار نیست به صورت ثابت باشند؛ اگر یک محلی سیم و کابل آن همیشگی است یعنی این که زمان طولانی تری ثابت می ماند، بهترین کار استفاده از کابل های خشک است، اما اگر قرار بر این است که پس از مدتی جای آن ها عوض شود بهتر است از کابل افشان استفاده کنند.

ویژگی های کابل افشان

تفاوت کابل افشان و نیمه افشان

کابل افشان که به آن کابل نرم هم گفته می شود، یکی از انواع کابل است که انعطاف پذیری بالایی دارد که باعث شده تا به سادگی خم شود. کابل افشان نیز مانند دیگر کابل ها خاصیت رسانایی دارد و از چند رشته سیم تک افشان ساخته شده است و عایق آن از جنس پی وی سی می باشد. با توجه به بررسی تفاوت های کابل نیمه افشان و افشان بهتر است به ویژگی های هر یک از آن ها بپردازیم. کابل های افشان از یک سری خصوصیات و قابلیت ها برخوردارند که عبارتند از:

امکان استفاده در جاهای خشک

دوام و طول عمر نسبتا بالا

امکان تحمل ولتاژ بین 300 تا 500 ولت

مقاومت در برابر شکنندگی

امکان استفاده برای انتقال اطلاعات

ارائه سیگنال های دیجیتال و آنالوگ

خاموشی به شکل اتومات

سطح رسانایی بیشتر

ویژگی های کابل نیمه افشان

تفاوت کابل افشان و نیمه افشان

کابل نیمه افشان نیز از چند رشته تشکیل شده است که به آن سیم خشک هم گفته می شود، این کابل به دلیل خشکی که دارد تنها در بعضی از صنایع به کار می رود که بیشترین استفاده آن در سیم ارت است. این دو کابل از چندین لحاظ با هم دیگر تفاوت دارند که باعث شده تا استفاده از آن ها به یک شکل نباشد.

استفاده در محیط های مرطوب

امکان نصب از زیر یا روی دیوارهای بتنی و اجری

مقاومت بالا در مقابل خودگی

هزینه مقرون به صرفه تر

انتقال سریع تر جریان برق

تفاوت کاربرد کابل افشان و نیمه افشان

کابل های افشان در بیشتر جاها مورد استفاده قرار می گیرد به خصوص در بخش ساختمان سازی برای سیم کشی داخلی از آن استفاده می کنند. این کابل ها با توجه به قابلیت انعطاف پذیری که دارند برای پمپ های آب هم استفاده می شوند، چرا که اگر با توجه به فشار، آب به داخل پمپ نفوذ کند و اگر جنس کابل مناسب نباشد، به پمپ آسیب وارد می شود. کابل افشان با توجه به دوام بالایی که در برابر رطوبت دارد در پمپ ها خیلی استفاده می شود.

همین طور کابل های افشان در نیروگاه ها و صنایع هم به کار می روند؛ چرا که در برابر فشار مقاومت داشته و امکان بروز خطراتی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی را کم می کنند.

از طرفی کابل های نیمه افشان نیز کاربردهای گوناگونی دارند، اما به اندازه کابل افشان نیست. از این کابل ها در سیستم ارتینگ استفاده می کنند که باعث حفظ ایمنی ساختمان های مسکونی می شود. همین طور در فضاهایی که قابلیت استفاده از سیم و کابل افشان نباشد از نیمه افشان بهره می گیرند.

تفاوت قیمت کابل افشان و نیمه افشان

کابل های افشان و نیمه افشان علاوه بر تفاوت هایی که دارند، در قیمت هم میتوانند متفاوت باشند. به صورت کلی کابل های نیمه افشان از نظر قیمت مناسب تر هستند، اما در حال حاضر فاکتورهای زیادی روی قیمت سیم و کابل تاثیر می گذارند؛ طوری که در بازه های زمانی کم تر می توانند تغییرات زیادی داشته باشند. بنابراین برای بررسی قیمت این کابل باید به یک سری موارد توجه کرد که از جمله آن ها می توان عوامل زیر را نام برد:

• کیفیت تولید

• اندازه حجم خرید

• برند سازنده

• قیمت روز فلزات مس و آلومینیوم

• قیمت روز پلیمرهای عایق

• حمل و نقل و ارسال

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز