خبرگزاری کار ایران

کاربرد دستگاه تصفیه هوا و مرطوب‌کننده برای منازل

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۹۵۶

تنفس هوای تازه و تمیز برای سلامت کلی ما بسیار مهم است. با این حال، با افزایش سطوح آلودگی هوا در جهان، حفظ کیفیت خوب هوای داخل ساختمان سخت شده است. بازار مملو از دستگاه‌های تصفیه هوا و مرطوب‌کننده‌هایی است که برای بهبود این شرایط ساخته شده‌‌اند؛ اما تنوع زیاد آن‌ها خریداران را گیج می‌کند.

 

در این مقاله شما را با دنیای تصفیه‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های هوا آشنا می‌کنیم و درباره کاربرد آن‌ها، فواید و این‌که چگونه می‌توانند به شما در حفظ هوای سالم در داخل ساختمان کمک کنند، بحث می‌کنیم.

 

دستگاه تصفیه هوا چیست و چه فایده‌ای دارد؟

دستگاه تصفیه هوا وسیله‌ای است که به حذف آلاینده‌های موجود در هوا مانند گرد‌و‌غبار، گرده، پوست و موی حیوانات خانگی و سایر ذرات کمک می‌کند. همچنین، می‌تواند به از‌بین‌بردن بوها و کاهش حضور باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا کمک کند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند و از طریق فیلتر‌کردن هوا و یا اضافه‌کردن برخی از عوامل ضدعفونی‌کننده به هوا عمل می‌کنند.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه هوا در خانه عبارتند از:

  • بهبود کیفیت هوای داخل خانه: تصفیه‌کننده‌های هوا به حذف آلاینده‌ها و آلرژن‌ها از هوا کمک می‌کنند و امکان تنفس سالم‌تری را فراهم می‌کنند. این دستگاه‌ها در شرایطی که هوای شهر آلوده است، می‌توانند هوای داخل منزل را تمیز نگه‌ دارند.
  • کاهش علائم آلرژی: با حذف مواد آلرژی‌زا مانند گرد‌وغبار و گرده از هوا، دستگاه تصفیه هوا می‌تواند به کاهش علائم آلرژی کمک کند. استفاده از این دستگاه‌‌ها در فصول گرده‌پراکنی گیاهان، می‌تواند علائم آلرژی افراد مبتلا را تخفیف دهد.
  • از‌بین‌بردن بوها: برخی از مدل‌های دستگاه تصفیه هوا می‌تواند به از‌بین‌بردن بوی نامطبوع ناشی از آشپزی، حیوانات خانگی و سایر منابع بو کمک کرده و کیفیت کلی هوای خانه را بهبود بخشند. دستگاه‌هایی که چنین ویژگی دارند، دارای فیلتر کربن هستند.
  • از‌بین‌بردن میکروب‌ها: برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا با ساطع‌کردن اشعه خاصی، میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در هوا را از بین می‌برد. ضدعفونی‌کردن هوا خطر بیماری را کاهش داده و به افرادی که بیماری‌های ایمنی دارند کمک می‌کند تا کمتر مریض شوند.

 

مکانیزم عملکرد دستگاه تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه هوا با استفاده از فیلترها یا سایر فناوری‌ها آلاینده‌ها را از هوا حذف می‌کنند. آن‌ها معمولاً حاوی یک فن هستند که هوا را به داخل دستگاه می‌کشد و آن را از یک فیلتر یا مجموعه‌ای از فیلترها عبور می‌دهد. فیلترها ممکن است از موادی مانند کربن فعال، فیلترهای HEPA (هوای ذرات معلق با راندمان بالا) یا فناوری UV-C (نور ماوراء بنفش) ساخته شده باشند. برخی از تصفیه‌کننده‌های هوا نیز از یونیزه‌کننده یا تولید‌کننده ازن برای جذب یا تجزیه آلاینده‌ها استفاده می‌کنند.

 

نکات استفاده از دستگاه تصفیه هوا

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه مفید باشند، اما همه مشکلات را حل نمی‌کنند. نظافت منظم خانه و همچنین، تهویه مناسب نیز از عوامل مهم در حفظ یک هوای سالم در داخل خانه هستند.

همچنین، لازم است به این نکته توجه کنید که دستگاه تصفیه هوا نیاز به نگهداری دارد. فیلتر این دستگاه‌ها باید هر چند وقت‌ یک‌بار تعویض گردد. فیلتر بخشی از دستگاه است که آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند و پس از مدتی اشباع می‌شود. در صورت عدم تعویض فیلتر، دستگاه تصفیه هوا کارکرد خود را از دست داده و حتی ممکن است سبب آلودگی هوا شود. زیرا مواد آلاینده به‌ دام افتاده داخل فیلتر، مجددا به داخل هوا راه می‌یابند.

کاربرد دستگاه تصفیه هوا و مرطوب‌کننده برای منازل

مرطوب‌‌کننده هوا چیست و چه فایده‌ای دارد؟

مرطوب‌‌کننده هوای منزل دستگاهی است که رطوبت کافی هوای اتاق یا کل خانه را تامین می‌کند. با استفاده از این دستگاه، خشکی هوا که ناشی از سیستم‌های گرمایش، تهویه مطبوع یا شرایط فصلی خاص است برطرف می‌شود.

استفاده از مرطوب‌کننده هوا برای خانه مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا به‌شرح زیر هستند:

  1. رفع خشکی پوست، چشم‌ها و گلو: هوای خشک باعث ناراحتی و تحریک پوست، چشم‌ها و سیستم تنفسی می‌شود. دستگاه مرطوب‌‌کننده می‌تواند با اضافه‌کردن رطوبت به هوا، این علائم را کاهش دهد.
  2. رفع مشکلات تنفسی: هوای خشک می‌تواند بیماری‌های تنفسی مانند آسم و آلرژی را تشدید کند. دستگاه مرطوب‌کننده به مرطوب نگه‌داشتن راه‌های هوایی کمک می‌کند و تنفس را آسان‌تر کرده و احتمال مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.
  3. محافظت از مبلمان و کف‌پوش چوبی: سطح رطوبت کم می‌تواند باعث خشک‌شدن و ترک‌خوردن چوب شود. یک دستگاه رطوبت‌ساز خوب با حفظ سطح رطوبت در هوا، از آسیب به مبلمان و کفپوش چوبی جلوگیری می‌کند.
  4. بهبود کیفیت خواب: هوای خشک باعث ناراحتی در هنگام خواب می‌شود و حتی ممکن است الگوی خواب را مختل کند. استفاده از مرطوب‌کننده، محیط راحت‌تری برای خواب ایجاد می‌کند.

 

مکانیزم عملکرد دستگاه مرطوب‌‌کننده هوا

دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا معمولاً حاوی یک مخزن آب هستند و از یک فن موتوری برای عبور هوا از داخل یک فیلتری که توسط آب موجود در مخزن مرطوب می‌شود، استفاده می‌کنند. وقتی هوا از فیلتر مرطوب عبور می‌کند، رطوبت را گرفته و به داخل اتاق رها می‌کند.

برخی از مرطوب‌کننده‌های دیگر از فناوری اولتراسونیک برای ایجاد یک غبار ریز که در اتاق پراکنده می‌شود، استفاده می‌کنند.

 

ملاحظات استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده

توجه به این نکته ضروری است که دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوای داخل ساختمان، برای جلوگیری از رشد کپک و باکتری در مخزن آب، باید مرتب تمیز شوند.

همچنین، لازم است با استفاده از یک رطوبت‌سنج میزان رطوبت هوا را پایش کنید. زیرا رطوبت زیاد در ساختمان سبب رشد کپک، خرابی لوازم چوبی و ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. به‌طور کلی، سطح رطوبت مناسب بین 30-50٪ است. این سطح در زمستان بین 30-40٪ و در تابستان باید حدود 40-50٪ حفظ گردد. مقدار رطوبت کمتر و یا بیشتر برای سلامتی انسان مضر است.

 

چه کسانی از خرید دستگاه تصفیه هوا و مرطوب‌کننده سود می‌برند؟

دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا و تصفیه‌کننده هوا برای افرادی که از مشکلات تنفسی، آلرژی یا آسم رنج می‌برند مناسب هستند. آن‌ها همچنین، می‌توانند برای کسانی که در مناطقی با سطح آلودگی بالا زندگی می‌کنند یا کسانی که فقط می‌خواهند کیفیت هوای داخل خانه را خوب کنند، مفید می‌باشند.

به‌طور کلی، هر کسی که می‌خواهد هوای تمیز و تازه تنفس کند، می‌تواند از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا و تصفیه‌کننده هوا در خانه بهره‌مند شود. فروشگاه اینترنتی جانبی یکی از معتبرترین مراکز ارائه انواع دستگاه تصفیه کننده هوا و مرطوب کننده می باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز