خبرگزاری کار ایران

سبقت یک ساله صندوق انار از بازارهای موازی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۹۴۸

سهام بخریم یا دلار؟ این سوالی است که برای هر یک از شما پیش می‌آید و گزینه صحیح هیچ‌کدام است. با بررسی عملکرد یک سال گذشته، متوجه می‌شویم که صندوق سهامی انار گزینه‌ای پرسودتر و بسیار ساده‌تر است.

در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران را دائما درگیر خود می‌کند. طی سال‌های اخیر دو بازاری که به صورت ویژه توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده بازار ارز و بازار طلا بوده است.

جدای از بررسی دقیق بنیان‌های هر بازار و بررسی عوامل بیرونی، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن بازار مناسب سرمایه‌گذاری، بررسی سابقه بازارها است. در ادامه بازار ارز و بازار سهام، به ویژه صندوق سهامی انار، طی یک سال اخیر را بررسی می‌کنیم تا اطلاعاتی مفید برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری به دست بیاوریم.

*آشنایی با صندوق سهامی انار

پیش از شروع مقایسه بازارهای مختلف، ابتدا شاید بهتر باشد بیشتر با ماهیت صندوق‌های سهامی، به ویژه صندوق انار، آشنا شویم. صندوق‌های سهامی بنا بر اساسنامه، بیش از 70 درصد دارایی خود را روی سهام و باقی را روی دارایی‌های گوناگون دیگر متمرکز می‌کنند.

این نوع از صندوق‌ها به صورت عادی در دوران افت بازار سهام کمتر از بازار افت می‌کنند و در دوران اوج هم کمتر سود می‌کنند. با این‌حال، مسئله‌ای که معادله بالا را بیشتر به نفع سرمایه‌گذاران صندوق‌های سهامی می‌چرخاند، کیفیت تیم مدیریت صندوق است.

صندوق سهامی انار، تحت مدیریت گروه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج، در حال حاضر بالغ بر 170 میلیارد تومان را تحت مدیریت خود دارد. در حال حاضر بیش از 95 درصد از دارایی‌های این صندوق روی سهام متمرکز است که در این بین صنایع شیمیایی، فلزات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، صنایع دارویی و صنایع ساخت خودرو، بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند.

همان‌طور که گفته شد صندوق‌های سهامی روی کاغذ در دروان اوج‌گیری بازار سهام، سود کمتری نسبت به کلیت بازار کسب می‌کنند، زیرا تمام دارایی‌های آن‌ها روی سهام متمرکز نیست. با این‌حال، تیم مدیریت حرفه‌ای صندوق طی این دوران می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به میانگین بازار سهام کسب کند. به زبان ساده‌تر، اگر فردی روی صندوق سهامی انار سرمایه‌گذاری کند و تمام جزئیات را به این تیم حرفه‌ای بسپارد سود بیشتری نسبت به حالتی پیدا می‌کند که به صورت مستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کند.

با این‌حال، اهمیت مقایسه صندوق سهامی انار با شاخص کل، در بخش بعدی بیشتر مشخص می‌شود. یعنی زمانی که بازار سهام را به طور کل با بازار ارز مقایسه کنیم.

*ارز یا سهام؟

هر یک از این بازارها دوران فراز و نشیبی دارند و هر فرد بنابر تشخیص خود در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. با این‌حال، داده‌ها به ما نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری صحیح در بازار سهام بازده بهتری خواهد داشت. اما منظور از سرمایه‌گذاری صحیح چیست؟

فرض کنید یک سال پیش شما بخشی از سرمایه خود را روی بازار سهام و بخشی را روی بازار ارز سرمایه‌گذاری می‌کردید. اگر شما طی این یک سال به دارایی خود دست نمی‌زدید و سهام‌هایتان ترکیبی متناسب از همه دارایی‌ها بود، پس از یک سال با این نتیجه روبه‌رو می‌شدید: 46 درصد سود در بازار ارز و 45 درصد سود در بازار سهام.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این‌طور به نظر می‌رسد که نوعی پیوند بین این دو بازار وجود داشته باشد. با این‌حال، سرمایه‌گذاری صحیح در بازار سهام، این پیوند را به نفع شما از بین می‌برد. با توجه به نمودار، اگر طی همان دوره، بخشی از سرمایه خود را هم روی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری انار قرار می‌دادید، پس از یک سال با سود 60 درصدی روبه‌رو می‌شدید.

در واقع صندوق سهامی انار هم به واسطه ماهیت و هم مدیریت تیمی متخصص، بازده بهتری نسبت به بازار ارز و شاخص کل بورس از خود نشان داده است. همه این مسائل در حالی صورت گرفته است که سرمایه‌گذاری در صندوق انار هم نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام، هم خریداری کردن ارز، استرس و مشغله بسیار کمتری برای هر سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند.

*چطور در صندوق انار سرمایه‌گذاری کنیم؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، یکی از راه‌های ساده و مناسب برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری، بررسی سوابق بازارها است. صندوق سهامی انار طی دوره یک سال اخیر، بازده بیشتری نسبت به بازار ارز داشته است و به واسطه مدیریت یک تیم حرفه‌ای، از کلیت بازار سهام هم سبقت گرفته است.

برای خرید این صندوق قابل معامله، کافی است نماد « انار» را در صفحه خرید سهام خود جست‌وجو کنید و واحدهای آن را مانند سهام خریداری کنید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر هم می‌توانید با شماره 02179326 تماس بگیرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز